TEST: Renault Zoe | Plná nádrž elektriky

186

S týmto autom ma náramne bavilo zastavovať na čerpacích staniciach s obsluhou priamo na stojane. Vo väčšine prípadov mi chceli natankovať, no nepodarilo sa to ani raz. Niekedy som však rozmýšľal aj nad tým, či by naozaj nebolo jednoduchšie natankovať.

Čo spravíte ako prvé, keď dostanete do rúk kľúče od elektrického auta, ktoré má na kapote obrovský nápis„400 km“? Jasné, že som musel vyskúšať, či je to pravda. No nepredbiehajme. Tých 400 km je tam preto, lebo Renault Zoe dostal v rámci modernizácie silnejšiu batériu s kapacitou až 40 kWh, čo výrazne zväčšilo jeho dojazd. Zrejme tento fakt v kombinácii so skutočnosťou, že štátna podpora na elektrické a hybridné vozidlá potrvá ešte minimálne do konca júna, presvedčil slovenského importéra automobilky Renault na to, aby k nám koncom minulého roka začal dovážať aj tento model.

Mnoho prvenstiev

Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi má s elektromobilmi bohaté skúsenosti. Samotný Renault predal od roku 2010, kedy začal s predajom elektrických vozidiel, už vyše 100 000 elektromobilov, čo z neho robí lídra na európskom trhu. Konkrétne Zoe je pritom najpredávanejším elektromobilom v Európe. Každé štvrté elektrické vozidlo predané na starom kontinente je totiž Renault Zoe. Niet sa čomu čudovať. Auto má síce zvláštny, ale podľa mňa celkom pekný dizajn. Jeho futuristické krivky naznačujú, že nejde o celkom bežné auto a svetlá, s ktorými sa dizajnéri naozaj vyhrali, prezrádzajú, že pod kapotou bije elektrické srdce.

Bohatá výbava, skromný interiér

Zoe je typické auto segmentu B. V podstate by sa dalo povedať, že je to také „elektrické Clio“. Poskytuje zhruba rovnaký vnútorný priestor a do značnej miery ho pripomína aj z miesta vodiča. Výrobca totiž použil materiály rovnakej kvality. Zhodné sú aj niektoré ovládacie prvky, ako aj stredová konzola, ktorá je prakticky bezo zmeny prevzatá z Clia. Všetko by bolo v poriadku, keby cena Clia nezačínala na 8 990 € a cena Zoe na 30 900 €. Samozrejme, dostanete štátnu prémiu 5 000 € (2000 € hneď, 1 500 € po roku a ďalších 1 500 € po dvoch rokoch), ale cena aj tak ostáva neporovnateľná. Situáciu aspoň trochu zachraňuje výbava vozidla. Zoe má na palube prakticky všetko, čo dnes môžete od auta tejto veľkostnej kategórie očakávať. Obzvlášť na nami testovanú výbavu Intens sa sťažovať nedá.

Kvalita použitých materiálov by sa dala porovnať s Cliom.

Dva elektrické týždne

Vrátim sa k tomu dojazdu 400 km. Je to údaj podľa meracieho cyklu NEDC (New European Driving Cycle). Slovo „New“ je zavádzajúce, pretože je to stará metóda na meranie spotreby paliva konvenčných áut. V prípade elektromobilov je propagovaným údajom dojazd, ktorý sa získava prepočtom. Sú to však laboratórne podmienky a samotný Renault priznáva, že realita je trochu iná. Na tých 400 km rovno zabudnite. To by sa vám podarilo možno vo vákuu, ale v Bratislave a okolí určite nie. My sme auto dostali na test prvýkrát v zime, ale neprešli sme ani 200 km na jedno nabitie. Renault preto sľúbil, že nám auto požičia ešte raz, keď sa oteplí. A tak sme Zoe znova podrobili redakčnému testu v poslednom májovom týždni.

Nabíjanie na rýchlonabíjačke trvá 2 hodiny a 40 minút.

Dojazd bol citeľne vyšší, ale nedostali sme sa ani na 300 km. Až potom, čo som sa začal zaujímať o Zoe viac, som narazil na materiály, v ktorých samotný výrobca udáva dojazd 200 km v zime a 300 km v lete. My sme pritom v obidvoch prípadoch neboli ďaleko. Ja som však jazdil úplne normálne, nesnažil som sa ísť čo najúspornejšie. Ani ECO režim som nemal zapnutý. V zime som si pekne kúril a teraz v lete som taktiež používal automatickú klimatizáciu podľa potreby.

Život s elektromobilom

Matematika nepustí. Ak je raz kapacita batérie 40 kWh a vy spotrebujete priemerne 15 kWh každých 100 km, jednoducho neprejdete ani 300 km na jedno nabitie. No a presne takúto spotrebu som dosahoval počas jazdy po meste. V zime to bolo až 22 kWh/100 km. Keďže vďaka rekuperácii energie pri brzdení sa elektromobily najlepšie cítia v meste, spotreba mimo neho príliš neklesá. Paradoxne, ako v zime, tak aj v lete klesla iba o 1 kWh/100 km. Dramaticky však narástla na diaľnici, keďže rýchlosť (a chlad samozrejme) je najväčším nepriateľom elektromobilov. Pri 130-tke Zoe spotrebuje zhruba 23 kWh/100 km v lete a až takmer 30 kWh/100 km v zime. No a koľko také nabíjanie stojí? Zhruba 13 centov za kW/h, takže prejsť 100 km na Zoe vás bude stáť od 2 do 4 €.

Nabíjanie na rýchlonabíjačke trvá 2 hodiny a 40 minút.

Stávka na istotu

Existuje veľa spôsobov, ako sa dá Renault Zoe nabiť. Ideálne sú rýchlonabíjačky v obchodných centrách. Pomocou nich si Zoe nabijete za 2 hodiny a 40 minút. Doma to ani neskúšajte. V prípade úplne obyčajnej zásuvky to trvá až 25 hodín, zatiaľ čo prispôsobená to zvláda za 16 hodín. Tento spôsob nabíjania je však skôr núdzový. Výrobca odporúča inštaláciu domácej nabíjacej stanice. Ich ceny aj časy nabíjania sa dosť líšia, ale pod spomínané 2 hodiny a 40 minút sa aj tak nikdy nedostanete. Spomedzi asi všetkých v súčasnosti predávaných elektromobilov je to najdlhší čas. Renault však tvrdí že najkratší.

Keby ste chceli Zoe nabíjať z klasickej domácej zásuvky, potrvá vám to 16 až 25 hodín.

Francúzi totiž stavili na istotu a Zoe vybavili konektorom typu 2 (Mennekes). Týmto konektorom je totiž vybavená drvivá väčšina nabíjacích staníc na svete. Aj väčšina elektromobilov má tento typ konektora, ale väčšina je rovnako prispôsobená na použitie konektora CCS Combo, ktorý umožňuje nabíjanie nielen striedavým, ale aj jednosmerným prúdom, čo dramaticky skracuje čas nabíjania. Všetci konkurenti sú schopní nabiť sa do hodiny a pol. Problém nastáva, ak nabíjacia stanica nie je týmto konektorom vybavená. U nás je dostupnosť celkom dobrá, ale ak si zoberieme Európu ako celok, tak ich je zhruba 13-krát menej. No a len čo sú konkurenčné modely obmedzené na nabíjanie striedavým prúdom, čas sa natiahne na 4 až 7 hodín.

Resumé

Na záver pár faktov a skúseností. Zoe má najdlhší dojazd spomedzi všetkých elektromobilov v súčasnosti predávaných na Slovensku. 400 km to ale nie je. Nabíjanie mu trvá dosť dlho, ale nabijete ho prakticky všade. No a pokiaľ máte nabíjačku v práci, máte vyhraté. Obzvlášť ak jazdíte hlavne v meste, ste ideálnym adeptom na kúpu Renaultu Zoe. Teda, pokiaľ si poviete, že vám menej ako polovičné náklady na prevádzku stoja za to, aby ste za auto zaplatili skoro dvakrát toľko, čo za podobne veľké auto s konvenčným motorom. Ďalšou motiváciou môže byť bezemisná prevádzka.

Tá je však bezemisná teraz, ale čo potom s tými všetkými opotrebovanými batériami? Ich obsah nie je práve najpriateľskejší k životnému prostrediu. Renault síce poskytuje na batériu Zoe 8 rokov (alebo 160 000 km) záruku, ale toto je skôr všeobecný problém elektromobilov. Akoby sme sa všetci tešili z toho, že tie autá nemajú výfuky, no skutočné riešenie problému s ekológiou dopravy si len odsúvame na neskôr.

Základná cena modelu – Renault Zoe R90 Z.E. 40 kWh Life: 30 900 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Zoe R90 Z.E. 40 kWh Intens: 32 900 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km

Štátny príspevok: 5 000 €

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:65 (88)
Najvyšší krút. moment [Nm]:220-250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:135
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:13,2
Dojazd [km]:403
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:338/1225
Kapacita batérie [kWh]:41
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1555
Rozmer pneumatík:195/55 R16
Dĺžka [mm]:4084
Šírka [mm]:1730
Výška [mm]:1562
Rázvor [mm]:2588