TEST: Renault Espace | Doba benzínová

2343
Zdroj: Redakcia

V čase, kedy popularita naftových pohonných jednotiek klesá, prichádza Renault s novým motorom pre model Espace. S benzínovým motorom, pochopiteľne.

V Európe sme pokles záujmu o autá s naftovými motormi doteraz nepociťovali, no tento rok začali niektoré európske veľkomestá zakazovať dieslovým autám vjazd do centra. Samozrejme, nových áut spĺňajúcich normu Euro 5 a Euro 6 sa to netýka, ale zrazu všetci podliehajú šialenstvu a pod tlakom davovej psychózy sa zbavujú naftových áut. Faktom však aj naďalej ostáva, že vznetové motory budú vždy úspornejšie ako zážihové, keďže majú vyššiu termodynamickú účinnosť. Fyzika skrátka nepustí. Renault však šikovne zareagoval. Veď prečo nešupnúť silný benzínový motor aj do Espace-u, keď už ho majú hotový a nevyskúšať šťastie?

Použité materiály ako aj kvalita vypracovania sú na vysokej úrovni. Človek sa za volantom Espace-u cíti ako v prémiovom aute .

Ide s dobou

Renault Espace bolo historicky prvé MPV. Vyvinula ho krachujúca francúzska automobilka Matra, ale už nemala dostatok finančných prostriedkov na jeho uvedenie na trh, a tak ho ponúkla ďalej. Peugeot aj Citroën takéto netradičné vozidlo odmietli. Jedine Renault nabral odvahu a v roku 1984 sa pustil do sériovej výroby. Auto sa stalo veľkým hitom. Od roku 2015 je v predaji už jeho piata generácia, ktorá však bola pre model Espace veľkou revolúciou. V poslednom čase totiž záujem o MPV opadá a Renault bol opäť jednou z prvých automobiliek, ktorá si tento trend všimla. Dnes už chcú všetci SUV, nie MPV. Espace sa však za tie roky stal legendou a má svoju klientelu, o ktorú automobilka pochopiteľne nechcela prísť. Renault preto pristúpil k zdanlivo nemožnému, ale veľmi logickému kroku. Z Espace-u urobil crossover. OK, nemá vyberateľné sedadlá ako predtým, ale stále je to veľké sedemmiestne auto, ktoré však dostalo dizajnové prvky SUV.

V druhom rade sú tri samostatné sedadlá. Za pochvalu stojí skutočnosť, že aj keď sú posunuté úplne dopredu, je na nich stále dosť miesta.

TGV

Nový agregát má pôvod v tom najlepšom, čo má značka v ponuke – v Mégane R.S.  Espace si teda symbolicky o triedu polepšil. Doteraz totiž úlohu benzínovej alternatívy zastávala 200-koňová „jedna-šestka“ z Renaultu Clio R.S. Nový motor je nielen o 0,2 l väčší, ale aj o 25 koní a 40 Nm silnejší. Musím povedať, že napriek veľkosti a hmotnosti karosérie má s týmto motorom pod kapotou aj Espace celkom slušnú dynamiku. Veď je to vlastne najvýkonnejší Espace v ponuke, takže sa to od neho aj tak trochu očakáva. Obával som sa však spotreby. Nakoniec ale nebola až taká zlá. Naopak, príjemne ma prekvapilo, že mimo mesta sa dá s týmto výkonným a veľkým sedemmiestnym autom jazdiť aj za 6 litrov. Na diaľnici je to však zhruba o 1,5 litra viac, s tým treba počítať. Najvyššiu spotrebu sme už tradične zaznamenali v meste. Pohybovala sa okolo deviatich litrov, čo je prakticky rovnaká hodnota, ako udáva výrobca. Pravdupovediac som čakal viac, takže chválim konštruktérov. Deväť litrov nie je málo, ale rozhodne nie veľa vzhľadom na parametre auta.

Resumé

Mne osobne nedáva takýto typ auta s benzínovým motorom veľký zmysel. Na jednej strane si takéto veľké auto pýta výkonný motor, ale na stane druhej si myslím, že aj 160-koňová naftová „jedna-šestka“ by mohla stačiť. To však platí vo všeobecnosti. Ak by sme si porovnali konkrétne tieto dva motory, zistíme, že rozdiel v spotrebe nie je až taký markantný. Espace s benzínovým motorom tak zrazu v ponuke Renaultu nadobúda oveľa väčší význam.

Základná cena modelu – Renault Espace 1.6 dCi 130 Life: 30 190 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Espace 1.8 TCe 225 EDC Magnetic: 39 490 €
Záruka: 5 rokov/150 000 km, servis na 5 rokov/ 100 000 km zdarma

Registračná daň: 1 100 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1798
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:165 (225)/5600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:224
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,7/5,6/6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:247/719/614/2035
Objem nádrže [l]:58
Prevádzková hmotnosť [kg]:1610
Rozmer pneumatík:235/55 R19
Dĺžka [mm]:4857
Šírka [mm]:1888
Výška [mm]:1677
Rázvor [mm]:2884