TEST: Range Rover Velar | Údel úspešných

1240

Velar môže byť papierovým konkurentom nemeckej konkurencie, ale nie filozofickým. Vyvoláva totiž niekoľkonásobne väčšie množstvo pocitov, než ktorýkoľvek z počinov konkurencie. Je to však skutočný Range Rover a budú sa oň bohatí biť tak, ako o jeho väčšieho brata?

Len sa pozrite, kto jazdí na Range Roveroch. Hollywoodske celebrity, slávni športovci či politické elity a „naše“ tajné služby. Nie však všetci zámožní potrebujú obrie SUV a nie každému z „nich“ príde Evoque dostatočne veľký a prestížny. Svet je momentálne plný peňazí, bohatí bohatnú, SUV sa predávajú ako teplé rožky a toto všetko Briti vedia.

Zároveň sa však vždy dokázali niečím odlíšiť a pri značke Land Rover to platí dvojnásobne. Niet žiadneho divu pokiaľ už v úvode testu vyhlásim, že Range Rover Velar valcuje svoju nemeckú či japonskú konkurenciu na jednom fronte. Prináša totiž nálož unikátnych emócií, ktoré útočia na naše iracionálne „JA“. Porovnávajte ho koľko len chcete. Nevynášajte však súdy len na základe tabuľkových údajov.

Unikát v rámci rodiny

Velar pôsobí už aj medzi „svojimi“ veľmi odlišne. Je ako syn, ktorý sa v rodine plnej úspešných doktorov, inžinierov a vedcov, stane uznávaným dizajnérom a umelcom. Stále ide o úspešného jedinca, s ktorého kariérou sa rodičia chvália na snobských rautoch. Svoje úspechy však dosiahol vďaka kreativite a unikátnosti. Nie vďaka nekonečnému technokratickému štúdiu. Velar stojí v ponuke medzi menším modelom Evoque a veľkým Range Roverom Sport.

Má však nízku líniu strechy, široký postoj a úhľadné krivky. Jeden by aj ľutoval, že naň musíte podľa zákona namontovať poznávacie značky. Stále do veľkej miery odkazuje na modelový rad Range Rover množstvom dizajnových prvkov. Napríklad zadným a predným svetelným podpisom či dizajnom veľkej prednej masky. Nie je odlišný len v rámci svojho rodu, ale je skutočne náročné nájsť na trhu čokoľvek, čo by Velaru konkurovalo po stránke dizajnu.

Umelecká dekorácia

Interiér je ešte impozantnejší, než samotný exteriér. Pokiaľ sa pozeráte na úžasnú „ťaviu“ kožu, matné kovové lišty a elektroniku pod vrstvou klavírneho laku, môže vám napadnúť otázka, či je možné tieto povrchy udržať čisté aspoň päť minút. Na to Land Rover myslel a pribalil k Velaru jednoduchú handričku „na okuliare“. Ergonómia je síce odlišná od nemeckých a japonských modelov, no má vlastnú neochvejnú logiku.

Spodnému dotykovému displeju sekunduje dvojica otočných ovládačov, ktorými volíte funkcie v závislosti od vašej potreby. Slúžia na prepnutie jazdného režimu, voľbu teploty v interiéri alebo pod vaším zadkom. Vrchný displej ovláda multimédiá a navigáciu. Je tak krásne zapracovaný do palubnej dosky, že som na ňom prvé dni doslova nechával zrak. Jeho náklon je taktiež nastaviteľný.

Luxusné misky váh

Z hľadiska interiérového priestoru musím po dlhej dobe spomenúť priestor na predných sedadlách. Dlhé čelné sklo, nízka línia strechy a dlhá palubná doska vo vás nevyvoláva dojem, že sedíte v SUV. Ide o excelentný pocit, ktorý taktiež nemá príliš obdoby v prostredí konkurencie. Priestor na zadných sedadlách však pôsobí tesnejšie, než by sa mohlo zdať.

Osobne za zdroj tejto emócie upodozrievam tvar zadných sedadiel a nie nepraktické „balenie“ interiéru. Kde však Velar vyrovnáva pomyselné interiérové misky váh, je batožinový priestor. S objemom 673 litrov je v triede luxusných SUV tejto veľkosti na vysokej priečke. Čo viac, batožinový priestor nemá zbytočné hrany a disponuje skvelou hĺbkou. Luxusný dojem z batožinového priestoru korunuje kožená pracka „suterénu“ kufra.

Krv nie je voda

Od „indického“ reštartu koncernu Jaguar Land Rover nepočúvame na Britov nič iné, než chválu, ohľadom jazdných vlastnosti ich modelov. Jaguare sú vynikajúce na cestách, Land Rovery mimo ne. Range Rover Velar kombinuje talent oboch rodinných klanov. Výška vzduchového podvozku je nastaviteľná a pracuje v troch režimoch. Najnižší režim je aktívny prakticky len pri státí, aby dopomohol lepšiemu nastupovaniu.

Stúpajúcou rýchlosťou svetlá výška narastie do „strednej“ úrovne. Najvyššie nastavenie je na ceste prakticky nepoužiteľné, preto patrí do terénu a nízkych rýchlostí. Pohon citeľne preferuje zadnú nápravu, hlavne v zhoršených poveternostných podmienkach. Jazdnému komfortu je ťažké čokoľvek vyčítať.

Ingenium locci

Testovaný Velar poháňal dvomi turbami preplňovaný naftový dvojliter. Štvorvalec s výkonom 177 kW/240 koní dosahuje maximálny krútiaci moment 500 N.m. už pri 1500 ot./min. Motor je skvele odhlučnený a jeho výkon absolútne adekvátny, hlavne pri hmotnosti 1 841 kilogramov. Spotreba je taktiež uspokojivá.

Reakcie osemstupňovej automatickej prevodovky boli vzhľadom na dvojnásobne preplňovaný motor mierne omeškané, a to hlavne pri zrýchľovaní. Tento nedostatok však dokáže vyriešiť „športový“ režim prevodovky. Spotreba dosiahla v meste 7,8 l/100 km, na diaľnici stúpla mierne cez 8 litrov a mimo mesta padala k hranici 6,5 l/100 km.

Základná cena modelu – Land Rover Range Rover Velar TD4 180 PS Standard: 58 919 €
Základná cena testovanej verzie – Land Rover Range Rover Velar 2.0D 240 PS SE: 74 622 €
Záruka: 3 roky alebo do 100 000 km
Registračná daň: 1900 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:/16
Zdvihový objem [cm3]:1999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:177 (240)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500 /1500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:217
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,2/5,1/5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:673
Objem nádrže [l]:60
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1895
Rozmer pneumatík:225/60 R18
Dĺžka [mm]:4803
Šírka [mm]:1950
Výška [mm]:1665
Rázvor [mm]:2874