TEST Opel Zafira: Nafta je späť!

1035
Zdroj: David Dejvo Schun

Opel Zafira má veľmi bohatý rodokmeň. Ak si zadáte jeho názov do Googlu, dozviete sa, že svoju históriu začal písať v roku 1999 ako MPV, a teda práve teraz oslavuje 25 rokov. Lenže to všetko sa dialo pod krídlami General Motors. Aj druhá a tretia Zafira na tom boli rovnako. No potom prišiel koncern PSA, dnes už Stellantis, a začali sa diať veci.

Zafira už pár rokov nie je MPV, ale osobná dodávka, a po facelifte prináša napríklad zmenenú prednú masku s Vizorom. Ďalej zmenenú grafiku svetiel či nárazník, ktorý vyzerá oveľa menej dodávkovo a oveľa viac osobákovo. Inak, vedeli ste, že toto je jediné auto spomedzi koncernových súrodencov, kde môžete mať matrixové svetlá? 

Variabilita pre ľudí aj náklad

My testujeme to najdlhšie, čo môžete dostať. S dĺžkou 5306 milimetrov ponúka Zafira kopu miesta v každom ohľade. Dostanete ju so 6, 7, 8 alebo 9 miestami a ak chcete len prenášať náklad, môžete si pripraviť takmer 5 kubíkov tovaru či batožiny. V našej osemmiestnej verzii sú sedadlá konfigurované v pomere 2-3-3, pričom druhý rad nie je možné otočiť naopak pre konferenčné sedenie. Pásy sú totiž ukryté v stĺpikoch karosérie. Druhý a tretí rad je delený v pomere 2:1, čiže buď posúvate lavicu s dvomi sedadlami alebo jedno samostatne. A to padne vhod, ak potrebujete miesto pre cestujúcich, no zároveň viac priestoru na náklad. Vybraním dvoch samostatných sedadiel za sebou vzniká obrovský priestor na dlhšie predmety.

Miesto na kolená ani nemusíme riešiť, lebo to máte presne také, ako si ho nastavíte, keďže všetko je posuvné, ale skôr nás potešilo elektrické otváranie dverí, USBC porty na nabíjanie na vodičovej strane, 12 voltov o rad ďalej, samostatná zóna klimatizácie pre cestujúcich vzadu. Mínusom je, že okná sú otvárateľné iba vpredu.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Autográtis (@autogratis_magazin)

Digitálnejší kokpit

Zmien vpredu je kopa. Multimédiá vystupujú z palubnej dosky, majú 10 palcov a úplne nový hardvér. Prístrojový štít to isté. Nový hardvér, 10 palcov, nová grafika. Klimatizácia na separátnom paneli zostala, to schvaľujeme, sedačky vyhrievané, volant tiež… Jednoducho, vôbec sa tu necítite, že by vás o niečo ukrátili len preto, že ste si vybrali dodávku. Navyše, určite poteší veľa odkladacích priestorov.

Opel Zafira mal obdobie, kedy sa predával iba ako elektromobil. No manažéri zo Stellantisu si povedali, že už je čas vrátiť to, čo ľudia v autách naozaj milujú. Pod kapotou Zafiry buble dvojlitrový motor CDTi s výkonom 177 koní a najvyšším krútiacim momentom 400 Newtonmetrov. Skombinované sú s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom predných kolies.

A toto kombo dá stovku za 10,4 sekundy s tým, že maximálka sa pohybuje niekde nad 180  kilometrami za hodinu. Samotná jazda je veľmi príjemná. Pri manévrovaní netreba zabúdať, že v kontexte osobákov ide o extrémne veľké auto. A rozhodne od Zafiry nemôžete očakávať rezanie zákrut. Ale ovládateľnosť je aj vďaka silnému posilňovaču riadenia perfektná.

Jazda je naozaj príjemná

Pod príjemnou jazdou myslíme hlavne podvozok, ktorý absolútne pohlcuje nerovnosti. Pomáha tomu rázvor skoro 3,3 metra a aj hmotnosť asi 1,7 tony. A ďalšia vec, chod motora. Na pomery tejto kategórie je perfektne odhlučnený. No a spotreba? Tú cyklus WLTP stanovil na 7 až 8 litrov na 100 kilometrov. A to by v lepšom prípade znamenalo rovných 1000 kilometrov na jednu nádrž. Samozrejme, na diaľnici si bude pýtať viac, ale naša testovacia trasa… 50 percent okresky a 50 percent mesto, tam Zafira jazdila asi za 6,7 litra na stovku.

Ak si Zafiru zoberiete ako pracanta, aj tu dokáže poslúžiť naozaj dobre. Naložíte do nej viac ako jednu tonu a ďalších 1900 kíl zvládne ťahať za sebou na brzdenom prívese. Len nezabúdajte na to, že plne naložená prekročí celkovú hmotnosť 3 a pol tony. Takže s béčkovým vodičákom jej plný potenciál nevyužijete.

Cena modelu od: Opel Zafira Editon M – 42 190 eur

Cena testovanej verzie od: Opel Zafira GS XL – 49 290 eur

Záruka: 8 rokov alebo 200 tkm (FlexCare)

Objem motora [cm3]: 1 997

Počet valcov: 4

Výkon motora [kW (k) / ot.]: 130 (177) / 3 750

Najvyšší krút. moment [Nm / ot.]: 400 / 2 000

Maximálna rýchlosť [km/h]: 185

Zrýchlenie 0-100 km/h [s]: 10,4

Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 7,0 – 8,0

Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 735

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 800

Objem batožinového priestoru [l]: až do 4 900

Objem palivovej nádrže [l]: 70

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 5 306 / 2 010 / 1 890

Rázvor osí kolies [mm]: 3 275