TEST Opel Astra: Keď sa Nemci spoja s Francúzmi…

2885
Zdroj: Rasťo Bujna

Vzťahy Nemcov a Francúzov nemôžeme radiť práve medzi vrelé. Oba národy majú úplne iné hodnoty, no napriek tomu musia vychádzať. Čo sa však stane, keď sa nemecká značka dostane pod francúzske krídla? Nuž, pokiaľ hovoríme o Opli Astra, jednoznačne auto, ktoré prepisuje pravidlá hry.

Opel je automobilkou, ktorej história majiteľov je asi taká dlhá ako pri autách z bazárov. Na rozdiel od nich, Oplu striedanie koncernov iba prospelo. Prvá Astra, ktorá vznikla zo spolupráce s koncernom Stellantis, si so sebou berie čo-to aj z Ameriky, kombinuje nemeckú chladnú hlavu s francúzskym citom pre dizajn. A nie sme jediní, ktorí ho považujú za jedno z najkrajších áut dneška.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Tak trochu retro

Dizajn spĺňa všetky moderné náležitosti dneška. Hrá krásnou jantárovou žltou farbou, ktorá je bezpríplatková. Doplnený je hranatým a učupeným nosom s prednou maskou Vizor, ktorá je novým dizajnovým jazykom značky. V našej výbave Ultimate je doplnená LED matrixovými svetlami IntelliLux Pixel Light. Milou drobnosťou je aj „žraločia plutva“ tiahnuca sa stredom kapoty.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Po bokoch si dizajn zachováva svoju štýlovosť a jednoduchosť zároveň. Veľkú rolu zohrávajú aj 18-palcové disky kolies v neobyčajnom vyhotovení. No najzaujímavejší je C-stĺpik, na ktorom sa vynímajú „žiabre“ (keď už sme pri tej rybacej terminológii). V tomto prípade ide iba o tri ryhy v plastovom obložení, no práve tie odkazujú na obdobie osemdesiatych rokov, kedy sa ešte Astra predávala pod názvom Kadett a v C-stĺpiku skrývala odvetrávanie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Zadok je čistým úderom na emóciu. Pri Peugeote 308 sme sa vyjadrili, že ide o jeden z najkrajších automobilových zadkov dneška. A asi nám dáte za pravdu, že svojho najväčšieho konkurenta nachádza práve tu – vo vlastnom koncerne. Obdivujte tie ostré svetla v tvare písmena L, uznanlivo zahmkajte nad tretím brzdovým svetlom inšpirovaným Formulou 1. Jednoducho, toto je naozaj sexy zadok.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Fakt veľký kufor

„Zadok“ Astry sa otvára stlačením loga Opel podobne ako pri Volkswagenoch. Je trochu škoda, že inžinieri neukryli cúvaciu kameru pod logo tak, ale umiestnili ju k výrezu pre tabuľku EČV. Nuž, patentové reštrikcie nepustia.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po otvorení sa vám však naskytne pohľad, ktorý ponúka len málo modelov v tomto segmente. Batožinový priestor 422 litrov je vysoko nadpriemerným. Volkswagen Golf prevyšuje o 41 litrov a aby toho nebolo málo, aj koncernový súrodenec Peugeot 308 ho má o 10 litrov menší. Oproti veľkému kufru trochu kontrastuje otvor v strednom zadnom sedadle, cez ktorý prestrčíte sotva jedny lyže s palicami (v obale, samozrejme).

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Lesklý interiér

Prvá vec, ktorú by ste si po nasadnutí do auta mali všimnúť, je komfort sedadiel. Certifikácia združenia pre zdravý chrbát AGR je práve prvkom, ktorý si Opel priniesol ešte z Ameriky a je dobre, že tak urobil. Ani po hodinách za volantom pri natáčaní videa (ktoré si môžete pozrieť na našom YouTube) sme sa necítili zničene či polámane.

Dizajnovým prvkom je, samozrejme, palubná doska. Dvojicu 10-palcových displejov PurePanel zasadili do lesklého plastu, ktorý na prekvapenie vôbec neoslňuje ani inak nevyrušuje. No zachytáva odtlačky a v prípade nešikovnosti si zapamätá aj vaše kľúče či iné ostré predmety.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Samotné multimédiá sú typické stellantisácke. Reagujú s uspokojivou rýchlosťou a ak ste na koncern zvyknutí, po nasadnutí za volant nájdete všekto okamžite. Podporujú aj bezdrôtové zrkadlenie Apple CarPlay a na palube nechýba ani Android Auto.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak patríte medzi ľudí, ktorí so sebou v aute prenášajú celé svoje imanie, Astra vám výborne poslúži. V dosahu vodiča sa nachádza celý rad odkladacích priestorov od obrovského v lakťovej opierke až po drobný čalúnený na okuliare pod stredným výduchom klimatizácie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie vzadu je pre človeka s výškou 1,8 metra tak akurát. Vyšší ľudia sa budú cítiť trochu stiesnene, no ani ja s výškou 1,9 metra som nemal vážnejší problém previezť sa vzadu. Problémom môže byť iba jeden USB-C konektor. Cestujúci v druhom rade sa tak pri nabíjaní budú musieť striedať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Stellantis pod kapotou

Astra pod kapotou neprekvapí. Každú z jej motorizácií ste už v nejakej forme videli v inom aute koncernu Stellantis. Ani naša benzínová jedna-dvojka s tromi valcami nie je výnimkou. Naladená je na 130 koní a spojili ju s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Správanie pri akcelerácii je dostatočne živé a prudké zošliapnutie plynu je sprevádzané typickým trojvalcovým revom. Keď však dosiahnete svoju požadovanú rýchlosť a auto si upraví prevodový stupeň, ocitnete sa v tichu, ktoré dosiahli výborným odhlučnením bežných vibrácií a vetra.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri prejazde zákrutami sa Astra zakusne do vozovky absolútne bez problémov. A i keď nemá žiadnu vyslovene športovú edíciu, pri dynamickej jazde vás bude baviť. Keď stojí na voľnobehu, motor o sebe dáva vedieť o niečo intenzínvejšie, ako by sme si predstavovali. Táto Astra jednoducho chce jazdiť.

A spotreba? Toto auto nemá žiadnu formu hybridného pohonu. Napriek tomu je naladené tak, aby vašu peňaženku nezaťažovalo príliš. V cykle WLTP si vypýta iba 5,6-5,8 litrov paliva na 100 kilometrov. Počas nášho testu sme sa so spotrebou dostali o niečo vyššie, no jazdili sme „s ťažkou nohou“.

Opel Astra generácie L si prešla dlhou cestou. Jedenásť generácií svedčí o jej popularite a tá by prechodom pod francúzske krídla nemala klesnúť. Práve naopak. Astra nikdy nevyzerala štýlovejšie a neponúkala viac technológií. Pre odporcov trojvalcov ponúka naftu a pre milovníkov elektriny zas plug-in hybrid. Elektrická Astra príde už čoskoro. Jednoducho, s takýtmo širokým portfóliom sa môže zapáčiť každému.

Základná cena modelu – Opel Astra 1,2 TURBO 110k MT6: 19 990 EUR (akcia)
Základná cena testovanej verzie – Opel Astra Ultimate 1,2 TURBO 130k AT8: 30 990 EUR (akcia)
Záruka: 5 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 150 EUR

Technické údaje1,2 PureTech 130k
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,7
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:5,6-5,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:422
Objem nádrže [l]:52
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1371
Dĺžka [mm]:4374
Šírka [mm]:2062
Výška [mm]:1441
Rázvor [mm]:2675