TEST: Nissan Micra | Je to vôbec ona?

Micra sa zmenila na nepoznanie. Nový model prichádza s radikálne odlišným dizajnom a so svojím predchodcom má spoločné akurát tak meno.

388

Pamätáte si ešte na predošlú Micru? V segmente B bola prakticky len do počtu. Išlo o model orientovaný predovšetkým na ázijské trhy a na európske hatchbacky vo svojej triede strácala hlavne veľkostne. OK, už samotný názov Micra evokuje malé auto do mesta, no napriek tomu sa štvrtej generácii tohto modelu u nás príliš nedarilo. Tretia generácia bola pritom celkom úspešná a tá druhá sa dokonca stala Autom roka 1993. Tento titul sa pritom dovtedy nepodarilo získať žiadnemu japonskému výrobcovi. Piata generácia znamená pre tento model revolúciu. Asi najväčšiu, akú kedy Micra zažila. Vyzerá to tak, že opäť smeruje medzi najlepších hráčov v danom segmente.

Svieži dizajn

Ako som už spomínal, s predchodcom nemá novinka okrem mena spoločné vôbec nič. Po technickej stránke vychádza z väčšieho Nissanu Note, pričom sa vyrába na rovnakej linke ako Renault Clio. To, čo však skutočne upúta vašu pozornosť, bude dizajn. Podľa mňa je bezchybný. Je to auto, ktoré napriek svojim kompaktným rozmerom dokáže vyzerať dynamicky. Dizajn vychádza z konceptu Sway, ktorý bol v roku 2015 vystavený na autosalóne v Ženeve. Vôbec som nečakal, že sériová Micra bude až taká odvážna. Až na malé detaily prakticky kopíruje krivky tejto vydarenej dizajnovej štúdie.

Luxusný interiér

Na dizajne si v Nissane nechali naozaj záležať. A to nielen zvonku. Interiér krásne korešponduje so športovo strihnutými krivkami exteriéru. Dokonca je možné zladiť si farbu palubnej dosky s farbou karosérie. Na výber je hneď niekoľko veselých odtieňov. Už na medzinárodnej novinárskej prezentácii som bol interiérom Micry veľmi príjemne prekvapený. Moju pozornosť upútali hlavne tie farebné dekorácie, ktoré vyzerajú ako kožené a sú aj mäkké, ako keby to bola skutočná koža. Zrejme to pravá koža nebude, nie som znalec, ale je mi to úplne jedno. Vyzerá reálne. Čo som si však na prezentácii stihnúť nevšimol, je zvyšok použitých materiálov. Po týždni jazdenia v tomto aute som si uvedomil, že Nissan všetko stavil na dekorácie. Na prvý pohľad vytvorí interiér Micry veľmi hodnotný až luxusný dojem. Zvyšok materiálov však patrí k priemeru.

V prípade Micry Nissan použil na dekoráciu až neštandardne vysoko kvalitné materiály.

Čo sa týka priestrannosti, Nissan alibisticky tvrdí, že Micra je auto predovšetkým pre dvoch ľudí. Na zadných sedadlách však nie je o nič menej miesta ako v porovnateľných autách konkurenčných značiek. Štyria sa v ňom teda odvezú úplne komfortne. Dokonca aj batožinový priestor má na danú triedu slušný objem.

Do kufra naložíte rovných 300 litrov batožiny.

Centrom pozornosti však boli pochopiteľne predné sedadlá. Bose pre Micru dokonca vyvinulo špeciálny audiosystém, ktorý využíva reproduktory vo vodičovej opierke hlavy. Pomocou nich vytvára priestorový efekt. Opäť ďalšia vec, z ktorej som bol na prezentácii unesený. Pripravené nahrávky zneli naozaj úžasne. Keď som mal auto doma a pustil som si svoju hudbu, už sa občas ozvala aj nejaká tá rezonácia plastov na dverách. Takže čo sa týka hudby Bose, určite sa oplatí si za ňu priplatiť, ale aj keď to má reproduktory v opierke, nečakajte štúdiovú akustiku, akú dokáže poskytnúť napríklad harman/kardon v BMW.

Interiér hrá farbami. S farbou karosérie ladia aj sedadlá.

Rozpačitý motor

Nie som zástancom downsizingu, ale treba uznať, že niektoré malé prepĺňané motory fungujú naozaj výborne. Iné zas nie až tak celkom. Bohužiaľ, 0,9-litrový trojvalec aliancie Renault-Nissan nedosahuje ani výkony ani charakter trojvalcov od konkurencie. Keď Micru s motorom 0,9 Turbo zoberiete prevetrať na okresky, motor bude vo svojom živle. Vtedy funguje výborne a z nádrže si berie len okolo 5 litrov benzínu na 100 km. Na diaľnici je to zhruba o liter viac, pretože motor spolupracuje len s päťstupňovou prevodovkou, takže pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje zhruba 3300 ot./min.

Paradoxne, jazda v meste tejto Micre až tak nesedí. Motor má totiž takú obrovskú turbodieru, že by sa s ním dalo jazdiť prakticky bez toho, aby sa turbo poriadne roztočilo. Zaberá totiž až niekde pri 2 500 ot./min. Vtedy si viem predstaviť, že by Micre stačilo v meste aj tých výrobcom udávaných 6,7 l/100. Ja som však jazdil zhruba za 7,5 l/100 km.

Resumé

Nová Micra je moderné a štýlové auto, s ktorým sa rozhodne nebudete nudiť. Dokonca na neho budete hrdí. Možnosti personalizácie sú také široké, že na svoje si príde naozaj každý. No a pokiaľ si vie človek auto prispôsobiť presne podľa svojich predstáv, rýchlo si k nemu vytvorí vzťah. Aj nová Micra tak môže byť autom, s ktorým sa budete chcieť pochváliť. Pritom nielenže dobre vyzerá, ale aj skvelo jazdí. Posed za volantom je asi najlepší v triede. Radiaca páka je umiestnená vysoko, takže vzdialenosť medzi ňou a volantom je rekordne krátka. Samotný podvozok sa konštruktérom podarilo vyladiť tak, že v zákrutách sa auto nenakláňa, ale na nerovnostiach je príjemne komfortné. Jedinou slabšou stránkou ostáva motor. Škoda, že v ponuke nie je aj nejaký silnejší benzínový agregát. K charakteru Micry by sa určite hodil. Ale ktovie? Možno, že sa ho v budúcnosti dočkáme.

Základná cena modelu – Nissan Micra 1.0 Visia: 9 690 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Micra 0.9 Turbo Tekna: 13 990 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 0 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:898
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:66 (90)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:140 /2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,7/4,2/5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:300
Objem nádrže [l]:41
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1001-1082
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:3999
Šírka [mm]:1743
Výška [mm]:1455
Rázvor [mm]:2525