TEST: Nissan 370Z Nismo – japonský muscle car

2364

Funguje to tak odjakživa. Veľký motor vpredu a pohon zadných kolies – kombinácia, ktorá vyčarila už nejeden úsmev na tvári. Nissan 370Z je jedno z tých áut, do ktorých sa jednoducho zamilujete. Pod kapotou má krásne znejúci 3,7-litrový vidlicový atmosférický šesťvalec, ktorý roztáča zadné kolesá. Auto vyzerá skvelo, sedí sa v ňom neuveriteľne nízko a tá mechanická presnosť, s ktorou sa stretnete pri všetkom, čoho sa dotknete, je jednoducho opojná. Radí sa pomocou kratučkej radiacej páky s ešte kratšími dráhami radenia. Prevodovka má systém „Sync Rev Control“, ktorý prispôsobuje aktuálne otáčky motora tým budúcim, ktoré bude mať po preradení. Keby som si to chcel zjednodušiť, mohol by som povedať, že dáva automatické medziplyny, ale ona dorovnáva otáčky, aj keď radíte hore. Vďaka tejto funkcii sa vám nikdy nestane, že by to pri pustení spojky s autom trhlo. Skvelý systém, ktorý nie len, že pomáha plynulosti jazdy, ale nepochybne aj zvyšuje trvanlivosť celého pohonného ústrojenstva, keďže eliminuje nežiaduce rázy prenášajúce sa do prevodovky, kardanu, diferenciálu, atď.

Bojové farby
Už som trochu odbočil, ale to iba preto, že „Zetko“ je naozaj mimoriadne fascinujúce auto. V mojom osobnom rebríčku patrí medzi tie najlepšie autá, ktoré sa na Slovensku dajú kúpiť. No a teraz prichádza jeho ostrejšia verzia Nismo. Zvonku ho spoznáte podľa výrazných spojlerov. Dodávajú autu mimoriadne agresívny výraz, ale tým predným „Zetko“ škrtá o zem každú chvíľu a kvôli tomu zadnému sa s ním nedá ísť do automatickej autoumyvárky. Vo vnútri nájdete kožou čalúnenú stredovú konzolu, sedadlá s nápismi Nismo a alcantarou potiahnutý volant. Vďaka všetkým týmto zmenám vyzerá „Zetko“ od Nisma ešte o dosť športovejšie ako už tak poctivo športový Nissan 370Z v sériovom prevedení. Príjemným zistením bolo, že to nie je len o výzore.

Objem ničím nenahradíš
Vidlicový šesťvalec produkuje v štandardnej verzii 241 kW (328 k) a 363 Nm. Nismo je okrem iného aj o čosi silnejšie – výkon narástol o 12 kW (16 k) a krútiaci moment o 8 Nm. Priznám sa, že si nie som istý, či sa robilo aj niečo so samotným motorom, alebo či za ten mierny nárast výkonu vďačí „Zetko“ športovejšej výfukovej sústave. Tá je citeľne hlučnejšia, ale nie do takej miery, aby bola otravná. Iba viac zvýrazňuje nádherný zvuk motora, ktorý je typický pre Nissany s písmenom Z v označení. Je to skvelý agregát. Jeho štartovanie je zakaždým také malé divadlo. Už samotný štartér nešetrí decibelmi a naskočenie motora pripomína takú malú súkromnú erupciu sopky. S týmto motorom sa dá jazdiť prakticky na voľnobežných otáčkach a radiť hore pri 2 000 ot./min., keďže vďaka veľkému objemu má dosť sily v celom spektre otáčok. Obzvlášť v tretej tretine, kedy motor ešte ožije a vydá zo seba maximum. No a tie najvyššie otáčky? Radosť vytáčať ho do 7 000 ot./min., kedy vrcholí max. výkon, keďže pritom tak krásne spieva. Problém je len to, že vytočená štvorka znamená 190 km/h, takže človek si to môže vychutnať akurát tak na dvojke, maximálne trojke.
Čo spotreba? Neviem, či to pri takomto aute niekoho zaujíma, ale v meste sa spotreba paliva pohybovala okolo 14,5 l/100 km. Toto ale bola normálna jazda s občasným využitím potenciálu motora. Inak by sa možno dalo jazdiť aj za menej ako 14 litrov. Tempomat nastavený na 130 km/h na diaľnici znamená 10 l/100 km. Po okreskách sme jazdili za 8,5 litra 100-oktánového benzínu (nevýhodou je, že „Zetko“ potrebuje minimálne 98-oktánový benzín).

Neriedený koncentrát
Ostal som príjemne prekvapený, keď som zistil, že Nismo má aj pruženie. Čakal som, že to bude hotový kostitras. Naopak. Podvozok je citeľne pevnejší v porovnaní so štandardným modelom, ale stále je to dostatočne komfortné. Podvozok je určite mäkší ako napríklad ten v MINI Cooper S, za čo patrí pánom v Nismo veľké uznanie. Vyladiť výkonné a nízke športové auto tak, aby skvelo sedelo na ceste ale zároveň bolo aj komfortné, je ozajstné umenie. V porovnaní so sériovým modelom je však Nismo na ceste trochu nervóznejšie. Má aj o centimeter širšie pneumatiky a tak trochu viac sleduje koľaje. Riadenie je ťažšie, ale je presné a vodičovi poskytuje veľmi presné informácie o tom, čo sa deje s prednými kolesami. Všetko na tomto aute je veľmi komunikatívne. Radiaca páka sa hýbe podľa toho, ako pracujete s plynom. Geniálny posed, perfektné riadenie, presné radenie. Všetko má veľmi tuhý chod. Spojka ide ťažko, radenie si vyžaduje pevnú ruku a volant tiež. Je to proste poctivé chlapské auto. Dá sa s ním zaobchádzať aj jemne, ale keď z neho chcete dostať maximum, potrebuje rázne a rozhodné povely. Nič pre slabé povahy.

Resumé
Predstavte si dokonalo vyvážené športové kupé, ktoré dobre vyzerá, má pekný zvuk, skvelo sa v ňom sedí a ešte lepšie sa ovláda. Presne taký je Nissan 370Z. A čo je potom Nismo? Je to „Zetko“ so zvýraznenými prednosťami. V Nissane presne poznajú silné stránky tohto auta, takže vo verzii Nismo ich iba vyzdvihli a celé to zabalili do sexi obalu ako od Agent Provocateur.

Základná cena modelu – Nissan 370Z Standard: 40 400 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan 370Z Nismo: 55 200 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 2 467 €

""

Motor
 
Typ motora:
vidlicový, zážihový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
3696
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
253 (344)/7400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
371 /5200
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
5,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
15,3/7,9/10,6
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
235
Objem nádrže [l]:
72
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1535
Rozmer pneumatík:
245/40 R19 vpredu, 285/35 R19 vzadu
Dĺžka [mm]:
4410
Šírka [mm]:
1870
Výška [mm]:
1315
Rázvor [mm]:
2550

Žiadne turbo, žiaden downsizing. Toto je poctivá zadokolka s poriadnym šesťvalcom pod kapotou, ktorá dokazuje, že s klasickým receptom na športové auto sa nedá nič pokaziť.