TEST: Mitsubishi Eclipse Cross | Hra na city

387

Japonská automobilka Mitsubishi prichádza na trh s úplne novým modelom. Nové SUV z dielne troch diamantov bojuje o priazeň motoristov predovšetkým pútavým dizajnom.

Tým skôr narodeným označenie Eclipse už niečo hovorí. Ide o mimoriadne elegantné (na tú dobu) športové kupé z 90-tych rokov minulého storočia. V roku 2018 však Mitsubishi pridalo k tomuto legendárnemu označeniu dnes také populárne slovíčko „Cross“, a tak vzniklo Mitsubishi Eclipse Cross. S pôvodným Eclipsom, pochopiteľne, nemá nič spoločné. Teda okrem športových línií, ale zato v úplne inom balení. Japonský výrobca s tromi diamantmi v logu je totiž presvedčený, že budúcnosť patrí SUV. Nič iné teda od tejto značky v blízkej budúcnosti ani nečakajte. Na druhej strane sa im v podstate ani nečudujem, pretože keď sa pozriete na globálny vývoj trhu, vyzerá to tak, že čoskoro budú všetky autá elektrické a autonómne SUV.

Revolúcia sa nekoná

Od Eclipsu som čakal, že do predajní troch diamantov prinesie skutočnú revolúciu. Keď som to auto videl prvýkrát naživo na minuloročnom autosalóne v Ženeve, pripadalo mi naozaj moderne. Prešiel však takmer rok, čo sa dostalo aj na slovenské cesty. V porovnaní s inovovanými modelmi Outlander a ASX, medzi ktoré sa veľkostne zaradilo, sa mi teraz nezdá, že by Eclipse Cross prichádzalo s úplne novým dizajnovým smerom. Ide skôr o rovnaký dizajn, avšak v „kupé“ balení.

Palubná doska neprekvapí dizajnom. Najviac zaujme nový multimediálny systém.

O interiéri platí to isté. Eclipse Cross sa môže pochváliť viacerými prvenstvami, ale ako dizajn, tak aj niektoré ovládacie prvky už poznáme aj z iných modelov. Mitsubishi sústredilo vývoj hlavne na nový multimediálny systém Smartphone Link Display Audio, ktorý sa naozaj vydaril. Okrem dotykového displeja prichádza s dotykovou plochou na stredovom tuneli. Podľa mňa je práve tento spôsob ovládania infotainmentu najlepší, pretože je najmenej rušivý. Vodič má ruku opretú o lakťovú opierku, vďaka čomu dokáže presnejšie ovládať multimediálny systém a menej to odpútava jeho pozornosť.

Štýlový aj priestranný

Eclipse Cross vyzerá kompaktne vďaka dizajnu zadnej časti. Človek by si povedal, že vzadu bude kvôli tomu menej miesta, ale vôbec to tak nie je. Dokonca som bol až prekvapený, koľko priestoru na zadných sedadlách Eclipse Cross ponúka. Zlé to nie je ani za nimi. Batožinový priestor má síce v základnom stave papierovo iba 341 litrov, ale v skutočnosti vyzerá byť väčší a hlavne má dobre využiteľný tvar. Veľkou výhodou je, že v prípade potreby sa zadné sedadlá dajú posunúť dopredu, čím sa batožinový priestor zväčší na 448 litrov.

Na zadných sedadlách je až prekvapivo veľa miesta.

Na japonský spôsob

V modeli Eclipse Cross predstavilo Mitsubishi úplne nový motor. Ide o 1,5-litrový benzínový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Agregát produkuje slušných 120 kW (163 k). Zatiaľ ide o jedinú motorizáciu, ale čoskoro dorazí aj 2,2-litrový turbodiesel. Nová „jedna-päťka“ sa dá kombinovať ako s manuálnou, tak aj automatickou prevodovkou a taktiež s pohonom jednej alebo obidvoch náprav. Na nami testovanom aute roztáčal motor iba predné kolesá, a to prostredníctvom automatickej prevodovky. Ide o bezstupňovú prevodovku CVT, ktorá je najmä u japonských výrobcov veľmi obľúbená. Mne osobne tento druh prevodovky až tak nereže. Jediný, kto CVT dokázal vyšperkovať do dokonalosti, bolo kedysi Audi. Ani najnovšie prevodovky však nedokážu pri zrýchľovaní držať motor v takých nízkych otáčkach ako to dokázala prevodovka multitronic od Audi. Dnes ju však už Nemci nepoužívajú, no Japonci zostali stále verní tejto koncepcii.

V Eclipse som mal pocit, akoby prevodovka nikdy nezaťažila motor na maximum. Zrejme kvôli emisiám. Výkon radšej naháňala vyššími otáčkami, čo obzvlášť v chladom počasí pri studenom motore nerobí dobrotu. Ani spotrebe to veľmi neprospieva. V meste sme jazdili zhruba za 9 litrov a rovnakú spotrebu sme dosiahli aj na diaľnici. Po okreskách si od vás Eclipse vypýta zhruba o dva litre benzínu menej. Prevodovku však musím pochváliť za športový režim. Stačí, že pridáte viac ako pol plynu, prevodovka zmení svoju tvár a radí ako klasický automat s ôsmimi preddefinovými stupňami.

Športový podvozok

Eclipse Cross ostáva verný svojmu športovému imidžu aj v oblasti jazdných vlastností. Keďže je to SUV s vyšším podvozkom, kde je priestor na väčšie prepruženie, čakal by som od neho možno o štipku viac komfortu. Eclipse je však trochu tvrdší ako by ste možno čakali. Oproti súrodencom ASX a Outlander skrátka máte za jeho volantom športovejší pocit, ale otázne je, či je toto cieľom, keďže stále ide o priestranné rodinné auto, s ktorým sa pretekať nebudete. Je však dobré vedieť, že zákrut sa Eclipse rozhodne nebojí.

Resumé

Povedal by som to tak, že zo šoférskeho pohľadu sme testovali najmenej atraktívnu verziu tohto modelu. Manuálna prevodovka by tomuto autu určite pasovala viac, rovnako ako pohon 4×4. Veď práve vďaka nemu majú takéto autá zmysel. Bohužiaľ, v prípade Eclipsu sa manuál a 4×4 vzájomne vylučujú. Čo sa však týka samotného auta, u mňa má palec hore. Prichádza s príjemne odvážnym dizajnom, no pritom je vo vnútri priestranné a praktické. Čo sa týka motora, podľa mňa je skvelý, ale chcelo by to ešte vyskúšať si ho s manuálnou prevodovkou. Predpokladám, že spotreba ako aj dynamika by bola ešte lepšia. Aj tak si však myslím, že v našich končinách dajú zákazníci prednosť 2,2-litrovému turbodieslu, ktorý dorazí v druhej polovici tohto roka.

Základná cena modelu – Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T MIVEC 2WD Inform: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T MIVEC 2WD CVT Intense: 24 690 €
Záruka: 5 rokov

Registračná daň: 360 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:120 (163)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 /1800-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,0/6,0/6,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:341-448
Objem nádrže [l]:63
Prevádzková hmotnosť [kg]:1565
Rozmer pneumatík:225/55 R18
Dĺžka [mm]:4405
Šírka [mm]:1805
Výška [mm]:1685
Rázvor [mm]:2670