TEST: Mini SE | Elektrická motokára

1381
Zdroj: Redakcia

Mini sa v pomerne krátkom čase stane výlučne elektrickou značkou. V roku 2025 bude predstavený model s posledným spaľovacím motorom a od roku 2030 budú v predaji už iba autá oficiálne produkujúce nulové emisie. Bude nám ľúto za výborným dvojlitrovým motorom s výkonom až 225 kW. Budú nám chýbať jazdné vlastnosti vrtkého tvora s nezameniteľným dizajnom a charizmou… Alebo žeby nie?

Dokáže elektrický pohon plnohodnotne nahradiť bežný spaľovací? Nestanú sa autá iba prostriedkom na presun z bodu A do bodu B? A vôbec, ostanú ešte medzi nami ľudia, ktorí sa budú na jazdu tešiť, alebo ju budú brať iba ako nutnú a nudnú aktivitu?

Červená, čierna a biela – ideálna kombinácia farieb.
Zdroj: Redakcia

Uvidíme, čo nám budúcnosť prinesie. Úprimne, Mini SE patrí do kategórie áut, kde dáva elektrický pohon zmysel už v súčasnosti. V mestskej premávke prejde na jedno nabitie dostatočný počet kilometrov, má stále skvelý dizajn a zaparkujete s ním doslova všade, teda aj tam, kde sa s väčším autom neodvážite.

Mini s bielou čiapkou

Aj napriek množstvu modelov značky, trojdverový kúsok je to pravé Mini. Kombinácia sviežej červenej farby s čiernymi doplnkami, striebornými diskami a bielou strechou vylúdi všetkým úsmev na tvári. Okrúhle predné svetlomety pripomínajúce rozžiarené oči sú v ostrom kontraste so športovou prednou maskou a agresívnou štrbinou na kapote na nasávanie vzduchu.

Tvary Mini sú večné a nikdy sa neopozerajú.
Zdroj: Redakcia

Veľké blatníky s ochranným oplastovaním ukrývajú 17-palcové disky s trochou pneumatiky, čo sľubuje jazdný zážitok okorenený obmedzenou mierou komfortu. Jedným z mála znakov typu pohonu je špeciálny symbol na viečku „nádrže“, ako aj na zadnej strane auta.

Elektrické retro

Bez centrálneho okrúhleho displeja by to už nebolo to pravé Mini, aj keď toto riešenie prináša viac kompromisov ako je nutné. Veľa nevyužitej plochy, malé ikony a tým sťažené ovládanie je daňou za zachovanie retro dizajnu.

Retro s kruhmi.
Zdroj: Redakcia

Minimalistický prístrojový panel zobrazuje jednoduché informácie o rýchlosti, využívaní pohonu a stave akumulátorov. Výškovo sa nastavuje spolu s volantom, čím si zachováva ideálnu viditeľnosť. Snaha o  kruhový dizajn vidno všade, na výduchoch ventilácie, reproduktoroch, kľučkách a dokonca aj pedáloch.

Volič smeru jazdy dostal neobvyklý tvar.
Zdroj: Redakcia

Napriek minimalistickým vonkajším rozmerom sa na miesto za volantom nemôžem sťažovať. Vďaka nízkemu športovému posedu s dopredu natiahnutými nohami ostáva aj nad hlavou dostatok priestoru. Pasažieri vpredu si musia zvyknúť na blízko sediaceho spolujazdca a vzadu sa pohodlne usadia iba malé deti, ktoré ľahšie zvládnu aj nie príliš jednoduché nastupovanie.

Na baterky

Elektrický pohon si budete užívať. Okamžité zrýchlenie vám dáva výhodu na križovatkách ako aj kritických situáciách. Športové vlastnosti auta podporuje možno až príliš tuhý podvozok. Vysokú hmotnosť je v zákrutách už trochu cítiť a auto stráca trakciu skôr, ako by ste čakali. Prichádzajúca nedotáčavosť je ale pozvoľná a dá sa zvládnuť bez pomoci stabilizácie, ktorá zasahuje až pri reálnej hrozbe straty kontroly nad vozidlom.

Neobvyklý prístrojový panel je umiestnený na volante.
Zdroj: Redakcia

Reálny dojazd sa dynamicky mení od podmienok jazdy. Pri prevahe mestských jázd ani pri opakovanom nabití akumulátorov na 100% nepresiahol 200 km. Auto ponúka možnosť nabíjania CCS s výkonom 50kW, čo teoreticky znamená dobite 32,6 kWh akumulátora na 80% za 35 minút. S bežnejšou verejnou 11 kW nabíjacou stanicou to bude trvať 2 a pol hodiny. Spotreba auta sa kombinovane pohybovala okolo 16 kWh na 100 km.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Verdikt

Aby mal elektromobil ekonomický zmysel, je nutné mať možnosť domáceho nabíjania. V tomto prípade Mini SE vrele odporúčam. S prihliadnutím na obmedzený dojazd však iba pre (prí)mestské používanie, pre ktorý je toto auto aj v ne-elektrickej forme primárne určené.

Základná cena modelu – Mini Electric SE: 33 710 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mini Electric SE: 33 710 EUR
Záruka: 2 roky s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov.

Registračná daň: 33 EUR

Technické údajeMini Electric SE
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor
Kapacita akumulátora [kWh]:32,6
Najvyšší výkon [kW(k)]:135 (184)
Najvyšší krút. moment [Nm]:270
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,3
Spotreba - kombinovaná [WLTP] [kWh/100 km]:15,2 - 15,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:211
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1440
Rozmer pneumatík:205/45 R17
Dĺžka [mm]:3850
Šírka [mm]:1727
Výška [mm]:1432
Rázvor [mm]:2495