Mini sa v pomerne krátkom čase stane výlučne elektrickou značkou. V roku 2025 bude predstavený model s posledným spaľovacím motorom a od roku 2030 budú v predaji už iba autá oficiálne produkujúce nulové emisie. Bude nám ľúto za výborným dvojlitrovým motorom s výkonom až 225 kW. Budú nám chýbať jazdné vlastnosti vrtkého tvora s nezameniteľným dizajnom a charizmou… Alebo žeby nie?
Dokáže elektrický pohon plnohodnotne nahradiť bežný spaľovací? Nestanú sa autá iba prostriedkom na presun z bodu A do bodu B? A vôbec, ostanú ešte medzi nami ľudia, ktorí sa budú na jazdu tešiť, alebo ju budú brať iba ako nutnú a nudnú aktivitu?

Uvidíme, čo nám budúcnosť prinesie. Úprimne, Mini SE patrí do kategórie áut, kde dáva elektrický pohon zmysel už v súčasnosti. V mestskej premávke prejde na jedno nabitie dostatočný počet kilometrov, má stále skvelý dizajn a zaparkujete s ním doslova všade, teda aj tam, kde sa s väčším autom neodvážite.
Mini s bielou čiapkou
Aj napriek množstvu modelov značky, trojdverový kúsok je to pravé Mini. Kombinácia sviežej červenej farby s čiernymi doplnkami, striebornými diskami a bielou strechou vylúdi všetkým úsmev na tvári. Okrúhle predné svetlomety pripomínajúce rozžiarené oči sú v ostrom kontraste so športovou prednou maskou a agresívnou štrbinou na kapote na nasávanie vzduchu.

Veľké blatníky s ochranným oplastovaním ukrývajú 17-palcové disky s trochou pneumatiky, čo sľubuje jazdný zážitok okorenený obmedzenou mierou komfortu. Jedným z mála znakov typu pohonu je špeciálny symbol na viečku „nádrže“, ako aj na zadnej strane auta.
Elektrické retro
Bez centrálneho okrúhleho displeja by to už nebolo to pravé Mini, aj keď toto riešenie prináša viac kompromisov ako je nutné. Veľa nevyužitej plochy, malé ikony a tým sťažené ovládanie je daňou za zachovanie retro dizajnu.

Minimalistický prístrojový panel zobrazuje jednoduché informácie o rýchlosti, využívaní pohonu a stave akumulátorov. Výškovo sa nastavuje spolu s volantom, čím si zachováva ideálnu viditeľnosť. Snaha o kruhový dizajn vidno všade, na výduchoch ventilácie, reproduktoroch, kľučkách a dokonca aj pedáloch.

Napriek minimalistickým vonkajším rozmerom sa na miesto za volantom nemôžem sťažovať. Vďaka nízkemu športovému posedu s dopredu natiahnutými nohami ostáva aj nad hlavou dostatok priestoru. Pasažieri vpredu si musia zvyknúť na blízko sediaceho spolujazdca a vzadu sa pohodlne usadia iba malé deti, ktoré ľahšie zvládnu aj nie príliš jednoduché nastupovanie.
Na baterky
Elektrický pohon si budete užívať. Okamžité zrýchlenie vám dáva výhodu na križovatkách ako aj kritických situáciách. Športové vlastnosti auta podporuje možno až príliš tuhý podvozok. Vysokú hmotnosť je v zákrutách už trochu cítiť a auto stráca trakciu skôr, ako by ste čakali. Prichádzajúca nedotáčavosť je ale pozvoľná a dá sa zvládnuť bez pomoci stabilizácie, ktorá zasahuje až pri reálnej hrozbe straty kontroly nad vozidlom.

Reálny dojazd sa dynamicky mení od podmienok jazdy. Pri prevahe mestských jázd ani pri opakovanom nabití akumulátorov na 100% nepresiahol 200 km. Auto ponúka možnosť nabíjania CCS s výkonom 50kW, čo teoreticky znamená dobite 32,6 kWh akumulátora na 80% za 35 minút. S bežnejšou verejnou 11 kW nabíjacou stanicou to bude trvať 2 a pol hodiny. Spotreba auta sa kombinovane pohybovala okolo 16 kWh na 100 km.

Verdikt
Aby mal elektromobil ekonomický zmysel, je nutné mať možnosť domáceho nabíjania. V tomto prípade Mini SE vrele odporúčam. S prihliadnutím na obmedzený dojazd však iba pre (prí)mestské používanie, pre ktorý je toto auto aj v ne-elektrickej forme primárne určené.
Základná cena modelu – Mini Electric SE: 33 710 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mini Electric SE: 33 710 EUR
Záruka: 2 roky s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov.
Registračná daň: 33 EUR
Technické údaje | Mini Electric SE |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | synchrónny elektromotor |
Kapacita akumulátora [kWh]: | 32,6 |
Najvyšší výkon [kW(k)]: | 135 (184) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 270 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 150 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 7,3 |
Spotreba - kombinovaná [WLTP] [kWh/100 km]: | 15,2 - 15,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 211 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1440 |
Rozmer pneumatík: | 205/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 3850 |
Šírka [mm]: | 1727 |
Výška [mm]: | 1432 |
Rázvor [mm]: | 2495 |