SUV kupé s poriadnou dávkou výkonu môže na prvú znieť ako oxymoron. Ale prečo sa nad ním zamýšľať, keď sa v ňom môžete voziť?
Keď Mercedes prvýkrát predstavil športovú motorizáciu 53, milovníci modelov AMG ju prijímali rozpačito. Išlo totiž o prvý pohon AMG s hybridnou technológiou. No doba pokročila a aj najväčší milovníci motoršportu museli priznať, že elektrina má čo-to do seba. A v modeli GLE kupé znamená zvláštne kombo športovosti, ozrutnosti a atraktivity. Napokon modelový rad GLE je slovenským predajným hitom automobilky s trojcípou hviezdou a prípona 53 zas motorizáciou, ktorá patrí medzi najpopulárnejšie.
GLE ako také prešlo minulý rok minimalistickým faceliftom. Aktualizovali denné svietenie i zadné svetlá a vylepšený je aj predný nárazník. Štandardnou výbavou sa stala AMG mriežka chladiča, spojler či obloženia prahov. Samozrejme, dizajn našej verzie dopĺňa logo Mercedes-AMG na kapote.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Interiér len homeopaticky
Interiér už vyzerá tak, ako ste zvyknutí, ak ste v aktuálnej generácii GLE kupé už sedeli. Akurát lamely ventilácie už nie sú čierne, ale pokovované. Viacramenný volant pripomínajúci krídla dvojplošníka má nespočetné množstvo dotykových plôch, v ktorých sa po prvom nasadnutí zorientujete ťažko. No o pár desiatok kilometrov prídete na to, že vďaka nim nemusíte dať ruky dole z volantu prakticky za žiadnych okolností.
Vo verzii AMG pribudla aj dvojica malých ovládačov so zabudovanými obrazovkami. Ten napravo volí jazdné režimy a je otočný. Ten ľavý nielen otáčate, viete sa ho aj dotýkať a tak si zmeniť jednotlivé nastavenia. Vy sami sa rozhodnete, ktoré z dynamických nastavení budete prepínať.
Z hľadiska priestrannosti sa GLE kupé nemá za čo hanbiť. Miesta je dostatok aj pre cestujúcich vzadu, no je určené primárne pre vodiča a spolujazdca. Kufor s objemom 655 litrov je viac než postačujúci, no ani to nie je hlavnou devízou verzie 53.
Motor vylepšili
Tou je trojlitrový radový šesťvalec s elektrickou dopomocou. Spaľovák poskytne 435 koní a elektromotor dodatočných 20 v situáciách, kedy sa vám výkon najviac hodí. Celý názov motorizácie je 53 4MATIC+ a vy už tušíte, že toto GLE má poháňané obe nápravy. Motorizácia však prešla aj vylepšením, a tak sa vďaka väčšiemu turbodúchadlu a prepracovanej riadiacej jednotke zdvihol najvyšší krútiaci moment. Z 520 na 560 Nm. Rýchlejšie sú aj reakcie na stlačenie akcelerátora a nový čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h predstavuje rovných 5 sekúnd.
Motor spolupracuje s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a ich kooperácia sa nedá ohodnotiť inak ako na jednotku. Rozdiel medzi bežným a športovým režimom je cítiť, no čo je pozitívne, je ho cítiť aj na spotrebe. Ak to s dynamickou jazdou nebudete preháňať, viete jazdiť aj za menej ako 10 l/100 km. My sme na konci testu zajazdili výsledok 9,4. No dynamickú jazdu budete chcieť skúšať pri každej príležitosti.
Pohon všetkých kolies rozdeľuje krútiaci moment na základe vlastného uváženia medzi všetky štyri kolesá tak, aby optimalizoval vlastnosti pri dynamickej jazde. Zážitok okrem toho dotvára aj vzduchové pruženie s nastaviteľnými tlmičmi. A podobne ako motor, aj vlastnosti podvozka sa v závislosti od režimov odlišujú dosť citeľne. Vyslovene mäkké nie je auto nikdy. A ani vyslovene tvrdé. Je vždy také, aby vám poskytlo presne ten typ jazdy, ktorý si zvolíte.
Mercedes-AMG v motorizácii 53 je zábavným autom, ale zároveň to nepreháňa. Ak by ste chceli športové maximum, konfigurátor ponúka aj verziu 63. No my úplne rozumieme, prečo je práve tá naša – testovaná – taká úspešná.
Základná cena modelu – Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATIC kupé: 94 200 €
Základná cena testovanej verzie –Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé: 110 160 €
EuroNCAP: 5* (2019)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem [cm3]: | 2999 |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 320 (435) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 560 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,0 |
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]: | 10,3-10,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2300 |
Dĺžka [mm]: | 4944 |
Šírka [mm]: | 2018 |
Výška [mm]: | 1720 |
Rázvor [mm]: | 2935 |
Objem batožinového priestoru [l]: | 655 |