Mazda 2 je jedným z posledných áut s atmosférickým motorom. Jej nasledujúca verzia už o túto vlastnosť príde. Aká je jej “posledná atmosféra”?
Aktuálna generácia Mazdy 2 je na trhu už dlhých 8 rokov. Ďalšia, štvrtá, je už predstavená, a tak nejde len o posledného atmosférického mohykána, ale aj o jeden z posledných testov tohto auta vôbec. I keď “mohykán” je trochu nadnesené. Vzhľadom na rozmery by sa hodilo skôr “mohykánik”. A je až prekvapivé, že aj po toľkých rokoch od predstavenia stále vyzerá k svetu.
Cítiť zub času
Dizajn Mazdy 2 je stále viac či menej aktuálny. Dizajnový jazyk s masívnou mriežkou chladiča a nemenej výrazným chrómovým lemom je symbolom Mazdy naprieč celým jej portfóliom. Jej silueta trochu pripomína vajíčko, no to len preto, lebo ide o hatchback, ktorý nemá vystúpené blatníky a nešetrí presklenými plochami.
Ak by sme však mali hovoriť o zube času, ten je najviac vidieť na svetlách. O denné svietenie sa stará klasická žltkastá žiarovka, avšak stretávacie svetlá sú už LED. Do tohto roka prišla Mazda 2 s novým lakom Platinum Quartz, ktorý sme si uchmatli na test. Úprimne, na prvý pohľad sa javí ako sivá myška. Ale naživo vyzerá exkluzívne.
Zozadu vidieť zub času tiež. Teda… niežeby Mazda 2 vyzerala škaredo, ale trendy sú už inde. Dnes sa automobilky snažia auto čo najviac “rozcapiť” a robia to rozšírením karosérie, minimálne opticky prostredníctvom viac vystúpených plastov. A ešte čiernym spojlerom. Tento trend v Mazde 2 nenájdete.
Interiér v štýle retro
Zatiaľ to vyzerá tak, že každým nadpisom naznačujem, že Mazda 2 je zastaralá. Je fakt, že niektoré riešenia sú dnes už úplne iné. Otázne ale je, či to tak má byť aj podľa zdravého rozumu. Napríklad také multimédiá.
Pamätáte si tie doby, keď sa vo väčšine áut ovládali kolieskom? Tak v Mazde 2 to koliesko je a je to podľa mňa výborné. Menej odvádza pozornosť a v porovnaní s dotykovým sa s ním ľahšie narába. Minimálne pokiaľ nejdete po práve vyasfaltovanej ceste.
Ale to nie je všetko. Displej sa dá (na prekvapenie) ovládať aj dotykom. Jeho odozva ale nie je taká svižná, aby ste si tie dotyky “užívali”. Čiže koliesko je výborné riešenie.
Pred vodičom sa nachádza polodigitálny prístrojový štít s displejmi napravo a naľavo, a s ukazovateľom rýchlosti v strede. Celkom športové rozloženie, však? Nám na ňom absolútne nič neprekážalo.
Atmosféra pod kapotou
A v retre vlastne pokračujeme atmosférickým motorom pod kapotou. A ak patríte medzi tých, ktorí motisticky vyrástli ešte v ére bez turba, toto auto je dokonalým vyvolávačom spomienok. A zároveň veľmi zábavným strojom.
A teraz tu máme dilemu. Tabuľky verzus pocit. Na strane tabuliek ponúkne motor SkyActiv G90 výkon 90 koní a najvyšší krútiaci moment 151 Newtonmetrov. Nie je to najviac, ale spolu s hmotnosťou iba 1,1 tony ide o recept na zábavu v medziach predpisov a zákona.
Dynamická jazda? V tomto prípade sú vysoké otáčky a rev 1,5-litrového motora nevyhnutnou prísadou. A do tohto komba by sme si vedeli dokonale zapasovať manuálnu prevodovku. V našej “dvojke” sme ale testovali automat. No aj ten má športový režim, kedy nepreradí pod 3000 otáčkami. A dostať v malom hatchbacku možnosť manuálneho režimu? To sa už dnes len tak nevidí.
Prejazd zákrutami je veľmi zábavný. Jednak vďaka akustickému doprovodu do otáčok vytlačeného motora, ale najmä vďaka takmer motokárovému podvozku, ktorý drží na ceste ako prikovaný. No a tretím elementom je samozrejme spomínaná hmotnosť. Auto si takmer pýta “nakladačku”.
A čerešničkou na torte je spotreba. Bez akéhokoľvek hybridného pohonu, bez turba… Jednoducho bez všetkých barličiek dnešnej doby je stále možné jazdiť aj za 5,4 l/100 km. Tak sľubuje WLTP. My sme po obchvate jazdili s hodnotou 4,8 a po meste s okolo 6 l/100 km.
Musíte ju chcieť
Mazda 2 je veľmi špecifickým autom. Rozhodne nie je určená pre ten typ ľudí, ktorí vbehnú do prvého náhodného showroomu a odídu z neho s autom. Aby ste si “dvojku” kúpili, musíte ju chcieť. S jej unikátnosťou, pozitívami, ale aj negatívami dnes už nevšedného pohonu. Jedno vám ale povedať môžem. Ak sa rozhodnete jazdiť dynamicky, nebudete sa nudiť.