TEST: KIA Stinger | Posadnutosť

1001

V automobilovom priemysle by ste ťažko našli niekoho, kto za posledné desaťročia zaznamenal taký markantný progres, ako koncern Hyundai – KIA. Kórejčania akoby boli posadnutí túžbou vyrovnať sa zavedeným výrobcom. V poslednom čase si už trúfajú aj na tých prémiových.

Kvalita kórejských vozidiel ide prudko hore, o tom niet pochýb. Kórejcom to však nestačí. Oni chcú aj prestíž. Viete, kórejská mentalita je dosť odlišná od tej európskej. Kórejčania sú veľmi ambiciózni a svoju prácu berú veľmi vážne. Na tom by nebolo nič zlé, ale pre nich sa práca častokrát stáva zmyslom života. Potom sa naozaj niet čomu čudovať, že kórejské výrobky dobíjajú svetové trhy v takmer každom odvetví priemyslu. Taký je aj koncern Hyundai – KIA.

Mieria na vrchol

Značka KIA mala donedávna imidž výrobcu cenovo dostupných vozidiel. Dnes je však táto automobilka v štádiu, kedy sú ich modely schopné bojovať s najlepšími automobilmi v príslušnom segmente. Ich kórejský pôvod dokonale vyvažuje 7-ročná záruka. Kórejci teda dosiahli to, po čom dlhé roky snívali. Nielen v USA, ale aj v Európe sú vozidlá značky KIA etablované a plne akceptované. Čo však ďalej? Ponovom sú na muške prémioví výrobcovia. Na to, aby im mohli Kórejci konkurovať, však budú potrebovať úplne iné modely. Hyundai kvôli tomu dokonca založil osobitnú značku Genesis. Prvou lastovičkou od Kie je „Žihadlo“.

Atraktívny dizajn a kvaltiné materiály. Nepovedali by ste, že sedíte v Kii.

Má na to

Dlhý, široký a k zemi prikrčený fastback s frajerským označením „Stinger“ má nenormálny imidž. Na ulici vzbudzuje patričný rozruch a na ceste budí rešpekt. Neviem čím to je, ale možností je viac. Buď ľudia nevedia, že je to KIA, alebo si to mýlia s niečím exkluzívnym, alebo len svet skrátka nie je až taký skazený a ľudia dokážu obdivovať krásne auto aj vtedy, pokiaľ nemá „urodzený pôvod“. Okrem fajnového loga na kapote má však toto auto všetko, čo má mať. Kórejci to vzali od podlahy a Stinger navrhli tak, aby bol plne konkurencieschopný. Motor má uložený pozdĺžne a štandardom je pohon zadných kolies. Nie je to teda žiadna platforma z Optimy alebo niečo podobné. Toto auto sa dá skrátka porovnávať s Audi A5 Sportback alebo BMW radu 4 Gran Coupé.

Príjemný kompromis

Nie, netestovali sme vrcholnú verziu GT s 3,3-litrovým benzínovým šesťvalcom. Test tohto modelu vám prinesieme budúci mesiac. Musím však povedať, že aj 2,2-litrový naftový štvorvalec je veľmi dobrou motorizáciou pre tohto hltača kilometrov. Vzhľadom na dravý dizajn považujem výkon 200 koní ešte za postačujúci (ide o najslabší motor, ktorý sa do Stingera dáva) a pritom vás nezruinuje spotreba. Určite radšej vyrazíte na cestu po Európe s vedomím, že pri tempe 130 km/h vám z nádrže ubudne každých 100 km nie 10 litrov benzínu, ale iba 6,5 l nafty. Na okreskách je spotreba ešte o pol litra menšia. V meste sme s naftovým Stingerom jazdili zhruba za 8,5 l/100 km. Pre úplnosť dodám, že sme testovali verziu s pohonom všetkých štyroch kolies. Za pochvalu rozhodne stojí aj to, že KIA stále ponúka vypínateľnú stabilizáciu. Príjemným prekvapením bolo zistenie, že aj so štvorkolkou sa dá pekne zabaviť. Obzvlášť na snehu je verzia s pohonom všetkých štyroch kolies príjemne pretáčavá.

Resumé

KIA sa so Stingerom trafila do čierneho. Aspoň na mňa urobilo toto auto väčší dojem ako luxusný Hyundai alias Genesis. Niežeby bol zlý, ale bol skrátka trochu nudný. Toto auto má všetko, čo má mať. Nechcem sa opakovať, ale vyzerá jednoducho perfektne. A sedí sa v ňom ako v skutočnom športovom aute, aj keď je to veľká limuzína. Dokonca aj jazdí skôr ako športiak, nie ako diaľničný krížnik. Vzhľadom na zameranie auta by som možno privítal o chlp mäkšie pruženie, ale to je tak všetko, čo by sa na tomto aute dalo kritizovať. A aj to je vec názoru. Mne to napríklad neprekážalo vôbec, len ma to v takejto limuzíne trochu prekvapilo. Toľko diesel, teším sa na benzínový šesťvalec.

Základná cena modelu –KIA Stinger 2.0 T-GDi Platinum: 40 900 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Stinger 2.2 CRDi 4WD GT Line: 50 900 €
Záruka: 7 rokov/150 000 km

Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147 (200)/3800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:440 /1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,9/5,6/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:406
Objem nádrže [l]:60
Prevádzková hmotnosť [kg]:1774-1873
Rozmer pneumatík:225/45 R18
Dĺžka [mm]:4830
Šírka [mm]:1870
Výška [mm]:1400
Rázvor [mm]:2905