Po piatej generácii Kie Sportage z Tepličky nad Váhom poškuľujú azda všetci. Výstredný dizajn ale nie je jediným ťahúňom.
I keď v celoeurópskom meradle Kia Sportage nepatrí medzi najvýznamnejších hráčov. Na Slovensku je situácia úplne iná. Patrí medzi top 10 najobľúbenejších áut a spomedzi SUV je v popularite dokonca na piatom mieste. A nie nadarmo. Veď ide o nášho rodáka!
Dizajn z budúcnosti
Piatu generáciu predstavila Kia približne pred polrokom a novým dizajnom spôsobila poriadny rozruch. Nový Sportage totiž nesie dizajnový jazyk, ktorý sme prvýkrát videli v elektrickej EV6. Predná maska má obrovskú mriežku chladiča. Teda, časť mriežky je zaslepená, čiže funkčná časť až taká veľká nie je. Ale tá dizajnová je naozaj gigantická.
Nové sú aj svetlomety, ktoré rozbíjajú koncept zaužívaných horizotnálnych tvarov. Namiesto toho denné svietenie vytvarovali do formy bumerangu a všetky ostatné svetlá uložili do jeho záhybu. Nehovoriac o matrixovej technológii, ktorá je v Sportagei novinkou.
Vzadu je podobnosť s prelomovou EV6 ešte výraznejšia. Spojler nad zadným oknom skrýva stierač a línia pod ním zas výrazne vystupuje zo zadných dverí a opticky spája obe koncové svetlá. Tie po novom zahŕňajú aj smerovky, ktoré boli v predošlej generácii uložené v nárazníku. Ďalšia výrazná línia oddeľuje časť lakovanú vo farbe karosérie od časti lakovanej čiernou. A to sme ešte nespomenuli spodnú časť s ďalšími líniami.
Z hľadiska rozmerov nie je piata generácia od tej štvrtej viditeľne odlišná. Sportage narástol o 2 centimetre do dĺžky, o 1 centimeter do šírky, o pol centimetra do výšky a o 1 centimeter v rázvore. Technologicky je však iný. Stojí na platforme N3, ktorá je pre neho nová. Poznať ju však môžete z Hyundaiu Tucson alebo z väčšej Kie Sorento.
Interiér najmä pre vodiča
Nový dizajn zvonka, nový dizajn zvnútra. V interiéri sa celé dianie orientuje na vodiča. Nové je prakticky všetko, no najdôležitejšou zmenou je dvojica zakrivených displejov orientovaných na vodiča. Oba majú 12,3 palca. Ľavý slúži ako prístrojový panel a pravý zas ako obrazovka multimédií. Nový je aj úzky displej pod infotainmentom zobrazujúci buď ovládanie multimédií alebo tepelného komfortu. V závislosti od toho, ktoré zobrazenie si akurát zvolíte.
Z hľadiska výbavy sa na palube nachádza prakticky všetko, čo by ste mohli potrebovať. Od vyhrievaných sedadiel cez Apple CarPlay či Android Auto až po kamerový systém s možnosťou 3D zobrazenia až po reproduktory Harman Kardon.
Sedenie vzadu patrí medzi tie priestrannejšie. Poskytuje tak akurát miesta aj pre cestujúcich s výškou okolo 1,9 metra, a to nielen a kolená, ale aj na hlavu. Úplne bez problémov by zvládlo aj cestu štyroch do Chorvátska.
Z hľadiska batožinového priestoru je Sportage niekde v strede. Vďaka novej platforme ponúka v hraničných situáciách o takmer 90 litrov viac priestoru ako v predošlej generácii. Prečo hraničných? Pretože takmer každá motorizácia má odlišný objem batožinového priestoru. Ale nebojte sa, máme pre vás tabuľku.
Motorizácia | Batožinový priestor |
---|---|
1,6 CRDi MHEV | 526 litrov |
1,6 T-GDi MHEV | 562 litrov |
1,6 CRDi 2WD | 571 litrov |
1,6 T-GDi HEV | 587 litrov |
1,6 T-GDi 2WD | 591 litrov |
Nemá problém
Pod kapotou našej verzie sa nachádza mild hybridná benzínová jedna-šestka T-GDi s výkonom 132 kilowattov alebo 180 cválajúcich koní. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka posiela krútiaci moment na všetky kolesá. Auto zrýchli z 0 na 100 km/h za rovných 9 sekúnd.
To boli holé fakty. A pocity? Auto jednoducho nemá problém. Či jazdíte na ceste alebo zavítate do menšieho terénu, Sportage vás nesklame. Správanie v zákrutách je veľmi predvídavé a auto drží ako priklincované. Svetlá výška 17 centimetrov nepatrí medzi najvyššie v kategórii SUV, ale jazdu po nespevnenej ceste a strmé stúpanie zvládne bez problémov. Ak chcete vidieť, ako si poradí s terénnymi prekážkami, určite si nenechajte ujsť naše video.
Pohon 4×4 v mild-hybridnej verzii v ponúka v porovnaní s tou hybridnou menej možností voľby. Vlastne, žiadnu. Iba automaticky riadený a uzamknutý medzinápravový diferenciál. Ale ak sa v bežných situáciách spoľahnete na elektroniku, neobanujete.
Sportage ponúka tri režimy jazdy. Eco, Normal a Sport. I keď prejavy nie sú diametrálne odlišné, rozdiel je cítiť. Plynový pedál má v režime Sport citlivejšie reakcie a elektronicky riadené pruženie citeľne stuhne. Riadenie a volant sa snažia skryť rozmery auta a šoférovanie pôsobí ako v menšom a nižšie položenom aute.
Za 100 kilometrov pokojnej jazdy Sportageom zaplatíte presne toľko, koľko si na čerpacej stanici vypýtajú za 6,9 litra benzínu. Ak však budete využívať 180 koní naplno, počítajte pokojne aj s deviatimi litrami.
Hrdina zo Slovenska
S príchodom Kie na Slovensko získal slovenský automobilový biznis ďalšieho silného hráča. A s príchodom piatej generácie Sportageu nám tento silný hráč zveril obrovskú zodpovednosť. Nový Sportage by sa totiž mohol považovať za výkladnú skriňu automobilky. A jeho obľúbenosť na Slovensku je opodstatnená.
Základná cena modelu – Kia Sportage Silver 1,6 T-GDi 150k MT6 2WD: 22 690 € (zvýhodnenie 1000 EUR)
Základná cena testovanej verzie – Kia Sportage GT-Line MHEV 1,6 T-GDi 180k 7ACT 4WD: 38 090 € (zvýhodnenie 1000 EUR)
Registračná daň: 530 €
Technické údaje KIA Sportage 1.7 CRDi | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 132 (180) / 5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 265 / 1500-4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9 |
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]: | 6,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Objem nádrže [l]: | 54 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1573 - 1722 |
Dĺžka [mm]: | 4515 |
Šírka [mm]: | 1865 |
Výška [mm]: | 1650 |
Rázvor [mm]: | 2680 |