O raste kórejského koncernu sa baviť netreba, keďže ten je prepieraný z mnohých strán tak či tak. Dôležité je, ako sa dokáže nová KIA Ceed popasovať proti takej vážnej konkurencii, aká vládne na Nemcami posadnutom európskom trhu.
Pretože, častokrát ani nie je také dôležité, aké dobré auto postavíte. Dôležité je dostať sa ľuďom pod kožu, prinútiť ich zahodiť predsudky a vaše výrobky kupovať. Samsungu to vyšlo, aj napriek tomu, že mu dlhé roky chýbal punc exkluzivity. No a čo KIA?
Dynamika
Z ktoréhokoľvek uhla auto pôsobí dynamicky, vyvážene a zároveň vôbec nie nudne. Rovnako si neodpustím malú narážku na štvoricu LED diód v predných svetlách, ktorá dosť značne evokuje Porsche.
No, pokiaľ sa máte inšpirovať, inšpirujte sa od tých najlepších. Pri celkovom dojme ma mierne vyrušujú prekombinované smerovky v predných svetlách, no robia celý balíček zaujímavejším. Celý týždeň som sa naň pozeral skutočne rád. Len vás prosím, pokiaľ by ste mali oň záujem, vyhnite sa bláznivo nudnej farbe Copper Stone. Vďaka.
Prémiový klam
Pokiaľ by vás však nenadchol exteriér, ráčte si sadnúť za volant. Pretože práve v interiéri pocítite, do akej ligy sa posunula nová generácia Ceedu. Síce som v prvom momente krútil hlavou nad zastaraným a otravným spracovaním lesklého plastu piano black, no neskôr som zistil, že toto obloženie je za príplatok.
V štandarde je teda interiér obložený šedým a vysoko kvalitným plastom, ktorý by skutočne nemal začať vŕzgať ani po rokoch vytrvalej služby. Celkovo je spracovanie na fantastickej úrovni a osobne si myslím, že by sa za takýto výkon nemuseli hanbiť ani lacnejšie prémiovky.
Ergonómia je vynikajúca, chod tlačidiel vysoko uspokojivý, odkladacích priestorov dostatok a odhlučnenie počas jazdy na výbornú. Jediný aspekt, ktorý musím až komicky vypichnúť, sú trošku vzdialenejšie páčky smeroviek a stieračov od volantu. Nič viac.
Všestranný partner
Či už skončí nový Ceed v rukách rodiny či obchodného zástupcu, má potenciál byť skutočne dobrým služobníkom. KIA Ceed je auto, ktoré sa pustilo do jednej z najväčších vojen na automobilovom trhu. S ním donekonečna porovnávaný Volkswagen Golf poráža hneď v niekoľkých disciplínach.
Prvou je tesný náskok kórejského hatchbacku na poli priestoru pre zadných pasažierov, kde ponúkne o skromný milimeter viac miesta, než jeho nemecký nemesis.
Druhou disciplínou je objem kufra, ktorý ponúkne až o 15 litrov väčší objem, tiež disponujúcim príjemne nízkou nakladacou hranou. Poslednou z disciplín je miesto pre ramená zadných pasažierov, ktoré je vďaka rozšírenému postoju novej generácie najlepším v triede. V prípade rodiny by som však osobne zvážil voľbu kombíku. Je krásny a má o celých 15 litrov objemnejší kufor než aktuálna generácia Škody Octavia.
Špičkový jazdec
Na ladenie podvozku dohliadal ten istý človek, ktorý stál za skvele jazdiacim ostrým hatchbackom Hyundai i30 N, pekným GT Stinger a roky dozadu na tie najlepšie autá s logom BMW divízie M. Podvozok je jednoducho dokonale neutrálny. Ani na našich cestách Ceed nebuchoce a úplne skvele filtruje nerovnosti s noblesou malého prémiového sedanu.
Na druhej strane, v zákrutách dokáže byť fantasticky neutrálny a pri prudšom ubratí plynu počas rýchleho prejazdu zákrutou mierne vystrkuje zadok. Bohužiaľ, ešte som nemal česť s novým Fordom Focus, no KIA Ceed má zarobené na jeden z najlepších podvozkov svojej triedy.
Silnejší z dvoch
Pod kapotou sme celý týždeň trápili silnejší z dvoch naftových motorov 1,6 CRDi. Výkonnejší variant ponúkne výkon 100 kW/136 koní. V prípade, že si objednáte tento motor so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ponúkne o 40 Nm vyšší krútiaci moment, než verzia so šesťstupňovým manuálom.
Prevodovku som sa snažil celý týždeň „rozhádzať“, no nedarilo sa mi to ani v tých najabsurdnejších cestných scenároch. Najprísnejšia emisná norma Euro 6d-temp otupila reakcie motora a prevodovky, no tento „problém“ vyriešite voľbou režimu „SPORT“. Motor doslova nič nežerie. V podvečernej Bratislave si vypýtal len 4,7 litra nafty na 100 km, na cestách mimo mesta len 4,4 a na diaľnici, svojom domovskom teritóriu, len 4,8 litra na 100 km.
Postskriptum
KIA Ceed je auto, ktorému je ťažké čokoľvek vyčítať. Po týždni používania som nenašiel jedinú závažnú chybu či dôvod na kritiku. Ceedu však chýba rodokmeň. Môže byť pokojne o triedu lepší, než všetci jeho konkurenti. Podobne ako Ford Focus pred 20 rokmi, musí si odskákať syndróm nováčika.
Firmy budú nový Ceed doslova „žrať“, keďže je tabuľkovým favoritom v mnohých aspektoch. Či sa preň rozhodne viac rodín, závisí od tvrdej práce a konzistentného zlepšovania, ktoré model dostali v povedomí tam, kde je dnes. Chce to len zapojiť iracionálnu emóciu dobrej kúpy u súkromných zákazníkov. Nič viac.
Základná cena modelu – KIA Ceed 1,4 MPi AMBER: 13 990 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Ceed 1,6 CRDi FIRST EDITION: 24 090 €
Záruka: 7 rokov 150 000 km
Registračná daň: 210 €
Technické údaje:
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 100 (136)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 320/2000-2250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,9 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 4,4/4/4,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 395 |
Objem nádrže [l]: | 50 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1477 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4310 |
Šírka [mm]: | 1800 |
Výška [mm]: | 1447 |
Rázvor [mm]: | 2650 |