TEST: Hyundai Santa Fe | Hon na medvede

1985

Elegancia, zmysel pre detail a priestor. Veľa priestoru. Takto by sa dala v skratke charakterizovať najnovšia generácia najväčšieho SUV od Hyundaia, model Santa Fe.

Značka Hyundai je mi čím ďalej tým sympatickejšia. Už niekoľko rokov jej zástupcovia hlásajú, že chcú svoje autá vyšperkovať na úroveň prémiových vozidiel. Spočiatku sme sa im smiali, ale s každým ďalším novým autom začínajú byť tieto vízie reálnejšie.

Korunný šperk

Hyundai Santa Fe momentálne tróni na absolútnom vrchole ponuky značky. Štvrtá generácia vlajkovej lode sa môže pochváliť najvyšším percentom vysokopevnostnej ocele, aké bolo kedy použité na karosérii vozidla značky Hyundai (až 57%). Vďaka tomu je ľahšia, pevnejšia a môže sa pochváliť špičkovými deformačnými charakteristikami.

Dizajn plne zodpovedá nielen hierarchickému postaveniu tohto modelu v portfóliu značky, ale aj jeho technologickej vyspelosti. Má odvážne a moderné línie, ktoré si na ceste len tak s niečím nepomýlite. Oproti predchodcovi pôsobí nové Santa Fe oveľa dynamickejšie, za čo vďačí okrem iného aj agresívne tvarovaným LED svetlám na denné svietenie. Nepochybne zaujme aj trojrozmerná grafika zadných svetiel.

Nevšedné tvary a materiály trochu ozvláštňujú inak pomerne konzervatívny interiér.

Aj drobnosti sa cenia

Ako spomínam v úvode, Hyundai sa už dlhšie snaží dostať na úroveň prémiových výrobcov. Samozrejme, aj oni idú dopredu, ale vidno, že to nie je len také tliachanie do vetra. Pocit z luxusu to nie sú len najmodernejšie technológie na palube. Tie Santa Fe samozrejme všetky má a dokonca pridáva aj niektoré nové, vlastné. V tomto aute by sa vám napríklad nemalo stať, že by ste v aute zabudli psa, či nebodaj dieťa. Po každej jazde, pred ktorou sa otvárali zadné dvere, totiž palubný počítač položí vodičovi kontrolnú otázku, či náhodou niečo nezabudol na zadných sedadlách. Skvelý nápad, ale o inom som chcel.

Zaujímavý materiál nájdete nielen na streche ale napríklad aj na dverách.

Hodnotný dojem z interiéru vytvoria samozrejme kvalitné materiály, ale dôležité sú napríklad aj farby či rôzne povrchy. Za zmienku stojí napríklad aj čalúnenie stropu. Nie je ani svetlosivé ani čierne. Je to niečo medzi tým. Má skrátka nenápadný vzor a látku príjemnú na dotyk. To som napríklad ešte v žiadnom inom aute prakticky nevidel. Ďalej sú to zvlnené kryty reproduktorov, ktoré ladia s čalúnením sedadiel, alebo napríklad aj oblúky vykrojené do palubnej dosky dekorované zaujímavým materiálom. Všetko sú to len detaily, ale dokonalý celok sa vždy skladá z premyslených detailov.

V základnom stave odvezie sedemmiestna verzia 547 l batožiny, zatiaľ čo päťmiestna až 625 l.

Plná poľná

Nové Santa Fe je auto, do ktorého môžete nakladať a nakladať. Po otvorení elektronicky ovládaného veka batožinového priestoru sa vám naskytne pohľad, ako keby ste otvorili vráta od stodoly. Obzvlášť so sklopenými všetkými sedadlami. Mimochodom, tie v treťom rade sa obsluhujú veľmi jednoducho a tie v druhom rade sa sklápajú dokonca na gombík (aj priamo z batožinového priestoru).

Rozsah posúvania sedadiel v druhom rade je naozaj slušný.

Sedadlá v druhom rade sú pochopiteľne nastaviteľné. Za normálnych okolností je na nich miesta na rozdávanie, ale pokiaľ chcete naložiť niekoho aj do tretieho radu, cestujúci v druhom rade sa musia trochu uskromniť a posunúť dopredu. Nie je to však nič strašné. Za 180 cm vysokého vodiča sa posadí rovnako vysoký človek ako do druhého, tak dokonca aj do tretieho radu.

Môžem potvrdiť, že pokiaľ sa druhý rad sedadiel posunie trochu dopredu, 180 cm vysoký človek sa za seba posadí hneď dvakrát – v druhom aj v treťom rade.

Starý známy

Do ponuky motorov pribudol nový dvojlitrový turbodiesel, ale my sme si štvrtú generáciu Santa Fe vyskúšali s osvedčenou „dva-dvojkou“ s výkonom rovných 200 koní. Spolupracuje však s úplne novou osemstupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Jej hydromenič by mohol mať aj o niečo menší preklz, ale v zásade s ňou auto jazdí obstojne. Zbytočné podraďovanie aj pri menšom pridaní plynu už zrejme ani nemá zmysel rozoberať, keďže kvôli emisiám takto nastavujú svoje autá takmer všetci výrobcovia.

Vrcholom ponuky je dvestokoňový turbodiesel s objemom 2,2 litra.

Čo sa týka spotreby, mimo mesta sa dá jazdiť aj s týmto pojazdným penziónom zhruba za šesť litrov nafty na 100 km. Pri svižnejšom tempe si však vysoká karoséria vypýta svoju daň. Na diaľnici nám palubný počítač vyrátal priemer 8,2 l/100, pričom vďaka ôsmim prevodom otáčkomer ukazuje pri rýchlosti 130 km/h príjemných 2 000 ot./min. Najvyššiu spotrebu sme zaznamenali pochopiteľne v meste, ale ani tam nie je problém zmestiť sa do deviatich litrov.

Resumé

Nová generácia Hyundaia Santa Fe je auto, na ktoré môže byť tento juhokórejský výrobca právom hrdý. Pre väčšie rodiny je to ideálne približovadlo. Napriek tomu, že je vo vnútri naozaj obrovské, jeho dynamicky rezané krivky to zvonku veľmi dobre maskujú. Príjemný dizajn v kombinácii so zaujímavými materiálmi v interiéri na palube navodzuje útulnú atmosféru. No a ak do úvahy vezmeme aj cenu, za podobné peniaze by ste u prémiového výrobcu nikdy nedostali tak priestranné auto. Päťročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov je už len čerešničkou na torte, ktorej sladká chuť maže všetky spomienky či túžby po aute prémiovej značky.

Základná cena modelu – Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Style: 34 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium: 44 990 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia počtu km

Registračná daň: 870 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:147 (200)/3800
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:440/1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,5/5,6/6,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:547/1625
Objem nádrže [l]:71
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1970-2095
Rozmer pneumatík:235/55 R19
Dĺžka [mm]:4770
Šírka [mm]:1890
Výška [mm]:1680
Rázvor [mm]:2765