TEST: Hyundai i30 Fastback | Vpredu biznis, vzadu párty

492

Mikro segmentom a automobilovým špecialitám praje doba. Platí to ako pre autá s astronomickými cenovkami, tak aj pre modely venované „bežným smrteľníkom“. Hyundai i30 Fastback je interpretáciou idey, ktorá zafungovala v prémiovom segmente.

Zaujímavé deriváty ťažných modelov automobiliek nie sú ničím prelomovým. V poslednej dobe veľmi odvážna a úspešná automobilka Hyundai spravila zo svojho modelového radu i30, doslova švédsky stôl pre naplnenie chutí celého trhu. Chcete hatchback alebo kombi? Nie je problém, ba dokonca to obom variantom veľmi sluší na pohľad. Radi si pospíte, no potrebujete sa dostať do práce vždy načas?

K dispozícii sú vám modely i30 N a i30 N Performance, ktoré plašia svojimi dobrými ohlasmi francúzsku, nemeckú a japonskú konkurenciu. No čo ak by ste sa potrebovali odlíšiť, no nechcete pre svoj štýl, krásu a osobitosť príliš trpieť? Hyundai myslel aj na vás a tak dal dohromady elegantný i30 Fastback. V uliciach sa to nimi začína pomaly hemžiť a chcel som poznať dôvod prečo.

360 stupňov

Pokiaľ sa snažíte nájsť podobnosti medzi bežným hatchbackom i30 a verziou Fastback, môžete naraziť na menší problém. Variant i30 Fastback totiž nie je len bežným modelom, ktorému dizajnéri učesali strechu. Rozdiely nájdete dokonca aj na prednej a zadnej maske, v novom svetelnom podpise predných svetiel a úplne novom dizajne tých zadných a v náraste rozmerov či nových paneloch karosérie.

Hyundai i30 Fastback dokonca narástol do dĺžky o 115 milimetrov, klesol bližšie k ceste o 5 milimetrov a dokonca dostal nové rozšírené blatníky. Je to však celkom logické. Pokiaľ má automobilka vyrobiť model s dôrazom na dizajn, nemala by upraviť dva panely a po hodine práce vypustiť dizajnérov na obed do reštaurácie cez ulicu. Fastback je pri správne zvolenej farbe laku a 18-palcových diskoch kolies veľmi elegantným počinom. Z niektorých uhlov geniálny, z iných slabší. No, to sa proste malým štvordverovým kupé stáva.

Aston Martin DB9 z nich nikdy nebude. Zvolená konfigurácia na testovanom voze je presne to pravé orechové pre Fastback. Je to jednoducho staré známe porekadlo narážajúce na jeden známy účes, preslávený u našich bratov Čechov. Vpredu biznis, vzadu párty. Spredu pôsobí ako elegantnejšia verzia služobného vozu pre obchodného zástupcu. Zozadu je príjemne odviazaný a originálny. Na rozdiel od účesu známeho aj vďaka Jaromírovi Jágrovi, je na Fastback príjemný pohľad z každej strany.

Ach, môj bože!

Prepáčte, no neodpustím si drobný úlet. Jednoducho milujem bordovú kožu a absolútne som ju nečakal v útrobách i30 Fastback. Mám drobné déjà vu, keďže som sa už s podobnou kombináciou interiérového prevedenia a exteriérového laku stretol v inom testovanom aute, no osobne mi je táto farebná kombinácia neuveriteľne príťažlivá. Hyundai i30 Fastback ale mierne trpí pre svoju krásu na zadných sedadlách. Narástol síce o 115 milimetrov oproti hatchbacku a tým pádom je priestor pre nohy zadných pasažierov vcelku dobrý.

Kabína bola však znížená o 25 milimetrov a elegantná silueta strechy spôsobuje tieseň pre hlavy vyšších pasažierov. Kde však Fastback zúročuje nárast do dĺžky, je v oblasti kufra. Ten ponúka solídnych 450 litrov. Ergonómia a správne rozloženie prvkov je dnes už povinná jazda a sľubujem, že ju budem spomínať len v prípadoch, pokiaľ nebudú veci úplne v poriadku. V i30 Fastback je samozrejme všetko na svojom mieste. Kvalita spracovania je o milimeter nad bežným štandardom.

Naznačené priority

Pracovisko vodiča je vyriešené veľmi príjemne. Volant je potiahnutý mäkkou kožou a zadok si dokážete uložiť celkom nízko k podlahe. Jazdný komfort mierne trpí 18-palcovými diskami a podvozok pôsobí celkovo tuhším dojmom. Pod kapotou beží silnejšia z dvoch motorizácií, teda preplňovaný štvorvalec 1,4 T-GDi. Produkuje solídnych 103 kW/140 koní a tie prenáša na kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Konkrétne táto jednotka si s prevodovkou rozumie dosť dobre.

Počas bežnej a pokojnej jazdy drží Fastback pekne pokope, no pri dynamickej jazde je nutné prejsť z režimu Normal do režimu Sport. V opačnom prípade počítajte s neskoršími reakciami prevodovky a odozvy na plynový pedál. Fastback teda provokuje k ostrejšej jazde, no nie úplne mu sedí. Disponuje priamym a presným riadením, širším a nižším postojom. Pokiaľ by ste chceli poodkryť jeho potenciál, je dosť možné, že by ste mali siahnuť po verzii so šesťstupňovým manuálom.

Resumé

Hyundai i30 Fastback plní v podstate ten účel, pre ktorý vznikol. Je krajším a zaujímavejším súrodencom masového hatchbacku pre krajších a zaujímavejších ľudí z masy. Netreba zabúdať, že jeho prioritou je vyzerať dobre a fungovať tak, aby dennodenne nevyčerpával svojho majiteľa viac, než je potrebné. Rád by som si však tohto fešáka jedného dňa popreháňal vo verzii N, či miernejšej verzii, ktoré Hyundai pre i30 údajne (!) pripravuje.

Základná cena modelu – Hyundai i30 Fastback 1,0 T-GDi COMFORT+: 15 890 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDi STYLE: 19 990 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km
Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1353
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103 (140)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:242 /1500-3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,4/4,5/4,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:450
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1287
Rozmer pneumatík:R18
Dĺžka [mm]:4455
Šírka [mm]:1795
Výška [mm]:1425
Rázvor [mm]:2650