Nový dizajn modelu i20 už nie je najhorúcejšou novinkou. Tento juhokórejský hatchback segmentu B sa v modernizovanej podobe predáva už vyše roka. V rámci faceliftu dostal úplne novú prednú časť, vďaka ktorej lepšie zapadne k svojim najmodernejším súrodencom. K istým štýlu prospievajúcim zmenám došlo aj v interiéri. Pribudli tiež luxusnejšie prvky výbavy. Tomuto modelu sme však venovali pozornosť práve kvôli netypickému naftovému motoru, ktorý sľubuje prekvapivo nízku spotrebu paliva.
Najmenší turbodiesel
Ak nerátame smart fortwo 0.8 cdi, čo je niečo medzi skútrom a autom, Hyundai i20 1.1 CRDi je auto s najmenším naftovým motorom na našom trhu. Ide síce o trojvalec, no jeho chod je až prekvapivo kultivovaný. S rachotom motora 1.4 TDI koncernu VW sa to nedá porovnať. Modernejší motor 1.2 TDI je o poznanie kultivovanejší, no kórejský agregát je v tomto smere aj tak lepší.
Motor 1.1 CRDi prekonal naše očakávania nie len v oblasti kultúry chodu, ale aj z dynamického hľadiska. Má síce iba 55 kW (75 k) čo nie je veľa, no veľmi ľahko stúpa do otáčok. Reakcie na plyn pripomínajú benzínové agregáty a na relatívne ľahké auto tento výkon postačí. Za prijateľnú dynamiku tento motor vďačí aj šesťstupňovej manuálnej prevodovke. Áno, čítate správne. Tento krpec má šesť rýchlostí, pričom koncern VW nedopraje šesť stupňov ani štvorvalcovému motoru 1.6 TDI, ktorý sa montuje aj do tak veľkých áut ako napríklad Škoda Octavia.
Už netrpezlivo čakáte na spotrebu, však? Aj my sme boli zvedaví, čo odmeriame, no po testovaní Hondy Civic 1.6 i-DTEC nás už asi nič neprekvapí. Ten motor je asi najlepšou naftovou „jedna-šestkou“ na svete a spotrebou mu majú problém konkurovať aj menšie motory. S Hyundaiom i20 sme sa snažili v meste jazdiť za 4,5 litra nafty na 100 km, no nakoniec sa spotreba paliva vyšplhala k piatim litrom. Za toľko jazdí aj Civic. Mimo mesta sa spotreba pohybovala okolo štyroch litrov, no dá sa jazdiť aj za menej. Ani to však nie je nereálne pre Hondu Civic 1.6 i-DTEC. Na diaľnici je Hyundai dokonca smädnejší. Na udržanie rýchlosti 130 km/h totiž potrebuje jeho motor 3 000 ot./min., čo znamená šesťlitrovú spotrebu. Honde stačí niečo vyše päť litrov.
Resumé
Za tento motor patrí Hyundaiu veľká pochvala. Obzvlášť za to, ako zvládli vyváženie trojvalcového agregátu a jeho kultúru chodu. Aj vďaka šesťstupňovej prevodovke je i20-tka s týmto vydareným motorom úsporné mestské auto za prijateľnú cenu. Iste, tá spotreba paliva nie je vzhľadom na malý objem motora až tak závratne nízka, no so spomínanou Hondou predsa len nemôžeme toto auto porovnávať. Civic je o triedu väčšie auto a s tým zázračným motorom je o rovných 7 000 € drahší. Na mieste by bolo ale porovnanie so základným 1,2-litrovým benzínovým motorom. Trojvalcový turbodiesel 1.1 CRDi je naozaj vydarený, no v porovnaní so základným motorom sa vám investícia vráti až po prejazdení približne 60 000 km.
Základná cena modelu – Hyundai i20 1.2 Classic: 8 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort: 11 390 €
Registračná daň na testované auto: 0€
Základná cena testovanej verzie – Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort: 11 390 €
Registračná daň na testované auto: 0€
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce / ventily:
|
3/12
|
Zdvihový objem (cm3):
|
1120
|
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
|
55 / 4000
|
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
|
180 / 1750-2500
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť (km/h):
|
160
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
|
15,7
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
|
4,6 / 3,4 / 3,8
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor (l):
|
295
|
Objem nádrže (l):
|
45
|
Prevádzková hmotnosť:
|
1155-1272
|
Rozmer pneumatík:
|
175/70 R14
|
Dĺžka (mm):
|
3995
|
Šírka (mm):
|
1710
|
Výška (mm):
|
1490
|
Rázvor (mm):
|
2525
|
Modernizovaný Hyundai i20 sme si vyskúšali s najmenším a najslabším motorom z ponuky. Nejde pritom o základnú motorizáciu. Za trojvalcový turbodiesel si treba priplatiť. Prečo? No lebo nízka spotreba je cenným atribútom.