Mestská doprava kolabuje po celom svete a riešenia prichádzajú veľmi pomaly. Nie sme ochotní opustiť komfort áut, až kým nás vláda a mestá nezlikvidujú poplatkami. V priebehu mája sa mi však dostala do rúk Honda PCX125 a mám pocit, že ide o prehliadané riešenie komplikovaného problému.

To, čo je v mnohých regiónoch Ázie brané ako hlavný dopravný prostriedok, je u nás stále považované za kratochvíľu. No a nemôžeme sa mýliť viac. Dnešné skútre sú extrémne jednoduché na obsluhu, priaznivé k ovzdušiu a komfortné pri jazde aj po nedokonalých cestách.

No a prečo trocháriť s drobnou 50-tkou? So skútrom Honda PCX 125 máte aj krásnu výkonovú rezervu.

Dospelák

Na prvý pohľad PCX nepôsobí ako prerastený bicykel. Je to sympatický kus dizajnu. Na prednom štíte nájdete masívny podpis denného LED svietenia. Na chvostovom svetle je taktiež využitá technológia LED, obložená motívom písmena „X“.

PCX125 dostanete v štyroch farbách. Čierna a šedá sú si relatívne podobné, no dodávajú skútru viac agresivity. V bielej či sýto červenej farbe (akú mal „odetú“ náš testovací kúsok) svoj skúter na parkovisku určite nestratíte.

Jedno telo

Postupne si teda nasadnime a pobavme sa o ergonómii či o komforte. Na motorke jednoducho nemôžete za jazdy pochybovať o tom, ktorý ovládací prvok sa kde nachádza. Okolo plynového gripu sa nenachádza nič, s čím potrebujete narábať počas jazdy.

S tlačidlami zapaľovania, výstražnými smerovkami a tlačidlom funkcie štart/stop manipulujete v drvivej väčšine prípadov, keď so strojom stojíte. Na ľavom gripe sa nachádza ovládanie smeroviek, prepínanie intenzity svietenia predného svetla a samozrejme klaksón.

Sedadlo je veľmi komfortné, zadok sa vám na ňom nešmýka a je potiahnuté vode odolnou látkou. Osobne by som však v chladnejších dňoch prijal vyhrievanie sedadla, hlavne v prípadoch, kedy neparkujete motorku v garáži.

Pod sedadlom sa totiž nachádza úložný priestor, ktorý vás na rozdiel od veľkých motoriek na zadku nezohreje. Do neho sa však zmestí plnohodnotná helma, lekárnička a dokonca máte ešte dostatok priestoru pre pekne poskladané suché oblečenie.

Dlhé nohy

Úplným vytlačením ľavej páky aktivujete zadnú brzdu a podržaním tlačidla pod pravým gripom s ikonkou blesku naštartujete motor. Štartovanie a chod motora sú extrémne kultivované. Štvortaktný jednovalec s objemom 125 cm3 nezobudí žiadneho suseda. Prevodovka je pri rozjazde veľmi opatrná.

Za žiadnych okolností s vami nehodí, ani keby ste pridali plný plyn zo stoja. Pri rozjazde z križovatky budete viesť pelotón a ani sa nebudete musieť príliš snažiť. Vodiči v Bratislave sú rôzni, no pri „štrikovaní sa“ premávkou som narazil na množstvo takých, ktorí mi uvoľnili cestu medzi pruhmi.

Jediný prípad, ktorým dokáže PCX prekvapiť, nastáva pri pustení plynu po dlhej a prudkej akcelerácii. Namiesto plachtenia zostane akoby „zaradený“ nižší prevodový stupeň, a to pocítite na okamžitom spomaľovaní. Manévrovanie a dynamická jazda po meste je skvelá.

Či už je reč o pretláčaní sa cez rannú zápchu, alebo kľučkovanie cez úzke mestské uličky, ani málo skúsený motorkár nemusí mať z týchto situácií obavy. Podvozok hltá nerovnosti na cestách a aj napriek kolesám s malým priemerom nimi dokáže PCX prejsť veľmi komfortne.

Udávaná spotreba z katalógu na úrovni 2,1 litra nemala príliš ďaleko od reality. Pri mestskej jazde je možné jazdiť od 2,2 do 2,4 litra benzínu na 100 km. V priemere je teda reálny dojazd v mestských podmienkach niekde na úrovni 350 kilometrov, pri plnej 8 litrovej nádrži.

Základná cena modelu – Honda PCX125: 2 890 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:kvapalinou chladený štvortakt
Valce/ventily:1/2
Zdvihový objem [cm3]:125
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:9(12)/8500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:11,8/5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:-
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:-
Kombinovaná spotreba [l/100 km]:2,1
Rozmery a hmotnosti
Objem nádrže [l]:8
Pohotovostná hmotnosť [kg]:130
Rozmer pneumatík:100/80 vpredu, 120/70 vzadu
Dĺžka [mm]:1923
Šírka [mm]:745
Výška [mm]:1107
Rázvor [mm]:1313