TEST: Ford Focus – trojnásobný šampión

1425

Ford Focus netreba predstavovať. Jeho aktuálna generácia je na trhu už niečo vyše troch rokov a modernizovaný model čaká za dverami. Ford ale nespí na vavrínoch a Focus priebežne vylepšuje a skrášľuje. Tentokrát sa nám dostal do rúk so športovým balíčkom, ktorý mu dodáva sebaistejší postoj. Jeho súčasťou sú športovejšie tvarované nárazníky, spojlery, nadstavce prahov, 17-palcové disky kolies a červené strmene bŕzd.

Globalizácia
Aktuálny Focus je jedným z prvých globálnych modelov Fordu. Kedysi totiž európsky a americký Focus nebolo jedno a to isté auto. Dizajn súčasnej generácie Focusu preto musí byť oku lahodiaci všade. Aby sa páčil aj Američanom, interiér je podsvietený tyrkysovou farbou. Inak je ale veľmi ergonomický a funkčný. Len ťažko by ste hľadali auto, ktoré má viac výduchov ventilácie či vyhrievané čelné sklo. Posed za volantom je výborný, rovnako ako aj riadenie či presné radenie. Čo sa týka priestrannosti, Focus patrí medzi slušný priemer. Vzadu sa tlačiť nebudete a ani batožinový priestor nie je najmenší.

Supermotor
Jednolitrový trojvalcový agregát pod kapotou Focusu je asi najdiskutovanejším a jedným z najkontroverznejších agregátov súčasnosti. Ľudia mu neveria a keď som ho pred pár rokmi prvýkrát testoval, mal som čo robiť, aby som vo svojom okolí obhájil svoj pozitívny názor na tento agregát. Ľudia na Slovensku majú skrátka všeobecný problém s trojvalcami a nepresvedčia ich ani parametre, ktoré tento motor dosahuje bez ohľadu na to, že mu jeden valec chýba. Jednoducho tomu neveria. Ford má však v rukáve jedno veľké eso – ťažko nájsť presvedčivejší argument ako trojnásobný zisk titulu Motor roka. No a ako sa s týmto šampiónom reálne jazdí? Výborne. Motor má dostatok sily už aj v nízkych otáčkach. Samozrejme, nie je to žiaden „dieslový“ záťah, keďže motor má objem iba jeden liter, no v nami testovanej najvýkonnejšej verzii (92 kW) ťahá tento trojvalček naozaj slušne. Určite lepšie ako klasická atmosférická „jedna-šestka“. Aj čo sa týka spotreby, je na tom celkom dobre. V meste sme jazdili za sedem litrov a mimo mesta sa dá spotreba paliva udržať dokonca aj pod piatimi litrami. Vďaka šesťstupňovej prevodovke motor pri diaľničnom tempe pracuje pri 2 800 ot./min. Výsledkom je spotreba okolo 6,5 litra benzínu na 100 km.

Resumé
Ford Focus patrí medzi jedno z najlepších áut vo svojej triede. Má príjemný interiér, dobre vyladený podvozok a podľa marketingového oddelenia aj najlepší motor na svete. Skutočnosť je ale taká, že motor 1.0 EcoBoost je naozaj veľmi vydarený agregát. Medzi verziou s výkonom 74 kW a 92 kW je však nečakane veľký rozdiel. Najmä preto, že slabší motor má iba päťstupňovú prevodovku s dlhšími prevodmi. Určite by som teda odporúčal silnejšiu verziu. Nie je to až taký veľký cenový rozdiel a stojí to za to. Obzvlášť teraz, keď je aktuálny model vo výpredaji a čaká sa na ten faceliftovaný.

Základná cena modelu – Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi (74 kW) M5 Trend X: 12 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus 1.0 EcoBoost SCTi (92 kW) M6 Champion X: 16 680 €
Záruka: 4 roky /100 000 km
Registračná daň: 217 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
3/12
Zdvihový objem [cm3]:
998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
92 (125)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
170 (200) /1400-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
11,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,3/4,2/5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
277-363/1062-1148
Objem nádrže [l]:
55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1279
Rozmer pneumatík:
215/55 R16
Dĺžka [mm]:
4358
Šírka [mm]:
1823
Výška [mm]:
1484
Rázvor [mm]:
2648

Motor 1.0 EcoBoost od Fordu už tretí rok po sebe získal titul Motor roka. Modrý ovál je na svoj trojvalcový zázrak patrične hrdý a ponúka ho v takmer celej škále svojich modelov. Vyskúšali sme si ho v športovo ladenom Focuse.