TEST: Ford Focus kombi | Popoluška

178

Ford Focus je jedno z najpredávanejších, a teda aj najobyčajnejších áut na svete. Jeho štvrtá generácia je však taká dobrá, že sa zo šedej myšky razom stalo auto snov.

Focus vždy patril medzi etalóny vo svojej triede. Neoficiálnym kráľom segmentu C je síce dlhodobo Golf, no záleží tiež na tom, aké sú vaše priority. V istých disciplínach existujú aj lepšie autá v tejto triede. Tak či onak, Focus vždy dýchal Golfu na chrbát. Tentoraz ho však na míle predbehol. Nová generácia Golfu už síce klope na dvere, ale prekonať štvrtú inkarnáciu Focusu nebude ani zďaleka jednoduché.

Nová platforma

S príchodom novej generácie je nový dizajn samozrejmosťou. Nebudem sa mu už venovať, keďže Focus sme nedávno testovali vo verzii hatchback s motorom 1.0 EcoBoost. Tentokrát sa nám ale do rúk dostalo kombi, ktoré je kapitolou samou o sebe. Aj pre tento priestrannejší variant samozrejme platí markantný nárast priestoru na zadných sedadlách. Napriek tomu, že vonkajšie rozmery Focusu medzigeneračne narástli len nepatrne, rázvor sa predĺžil až o 53 mm. To sa takmer stopercentne odrazilo v priestore pre nohy cestujúcich na zadných sedadlách. Na dĺžku majú k dispozícii až o 50 mm viac, pričom do šírky sa kabína rozrástla o 60 mm. Vďaka novej podvozkovej platforme je nový Focus nielen priestrannejší, ale aj o 88 kg ľahší. Torzná tuhosť pritom nijako neutrpela. Naopak, narástla o 20 %.

Palubná doska je rovnako elegantná ako exteriér auta. Kvalita použitých materiálov je už tradične na veľmi dobrej úrovni.

Príjemná atmosféra

V interiéri výrobca použil kvalitné plasty, jednoduchý dizajn a veľmi vkusné dekoračné materiály v primeranom množstve. V kombinácii so špičkovým odhlučnením to vytvára z kabíny nového Focusu veľmi príjemné miesto pre život. Páči sa mi aj tyrkysové podsvietenie tlačidiel a ručičiek prístrojového panela. Touto farbou sú podsvietené dokonca aj držiaky na poháre. Je to síce len detail, ale aj vďaka takejto maličkosti som sa vo Focuse cítilpríjemne. Obzvlášť pekný efekt má podsvietenie držiakov nápojov, keď si tam položíte mobil – je nasvietený na tyrkysovo. Naozaj neviem, čo by som Focusu mohol vyčítať v interiéri.

Kapacitou 608 litrov sa môže Focus porovnávať aj s Octaviou.

Rýchlo a jednoducho

Verzia kombi je hlavne o veľkosti a praktickosti. Vo Forde to veľmi dobre vedia, a tak mierili na najvyššie méty. Vďaka inak uchyteným tlmičom oproti hatchbacku sa konštruktérom podarilo vydolovať z kufra až 608 litrov, čo je prakticky rovnaký objem batožinového priestoru, aký ponúka Octavia kombi (tá má 610-litrový kufor). Focus však ide ďalej. Chybičkou krásy predošlej generácie bolo, že sedadlá sa nedali sklopiť z kufra a navyše bolo pred ich sklopením potrebné najprv vyklopiť sedáky zadných sedadiel. V štvrtej generácii už ale žiadne takéto obštrukcie nehrozia. Potiahnete za madlo v batožinovom priestore a v momente sú zadné sedadlá sklopené do roviny s podlahou kufra.

V novej generácii sa už sedadlá dajú sklopiť aj z batožinového priestoru.

Ďalším kameňom úrazu pri „kombíkoch“ býva často roletka batožinového priestoru. Ak ju potrebujete vybrať, musíte si občas aj kľaknúť do kufra, stlačiť ju minimálne na jednej strane a až následne vybrať. Nový Focus je však asi prvé kombi na svete, ktoré nepoužíva takýto systém. Roletka má na jednej strane šnúrku, za ktorú stačí potiahnuť a roletku máte v ruke. Rovnako jednoduché je ju vrátiť aj naspäť. No a počas doby, kedy ju nepotrebujete, ju viete schovať do miesta na to špeciálne určeného–pod podlahou batožinového priestoru.

Roletka sa dá schovať do priestoru pod podlahou kufra.

Skromnosť nadovšetko

Po hatchbacku s benzínovým trojvalcom 1.0 EcoBoost sme si vyskúšali kombi s naftovým štvorvalcom 1.5 TDCi EcoBlue, konkrétne verziu vyladenú na 88 kW (120 k). Nie je to veľa, ale nezabúdajte na to, že Focus je oproti predchodcovi o takmer 90 kg ľahší. V porovnaní s predošlým modelom je to teda podobný pocit, ako keď vám z auta vystúpi jeden chlap. Nedostatočnej dynamiky som sa teda nebál. Viac ma zaujímala spotreba paliva. Tú nie je problém mimo mesta udržať aj pod piatimi litrami. Pri diaľničnom tempe je nárast minimálny – 130-tku zvláda za 5,5 l/100 km. Skvelú spotrebu sme namerali aj v meste. Palubný počítač nám vyrátal priemer 6,2 l/100 km.

Naftovej „jedna-päťke“ výkon nechýba a spotreba je excelentná.

Nový automat

Nami testované auto bolo vybavené novou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Už na medzinárodnej novinárskej prezentácii som zistil, že táto prevodovka nie je vhodná na športovú jazdu. Je na to jednoducho príliš pomalá. Resp. jej odozva v manuálnom režime je pomalá, inak si svoju prácu robí veľmi dobre. Na manuálne radenie teda rovno zabudnite. Obzvlášť v naftovom kombi je to zbytočné.

Volič nového osemstupňového automatu je otočný.

Reakcie prevodovky na plynový pedál sú inak dosť zbrklé. Akoby nechcela využívať slušný krútiaci moment motora. Radšej ho zbytočným podraďovaním ženie do otáčok. Na to však existuje veľmi jednoduchá pomoc – prepnúť z normálneho režimu na režim ECO. Reakcie na plyn potom nie sú také chaotické, jazda je plynulejšia, prevodovka neradí tak často a viac využíva krútiaci moment. Dynamika pritom stále ostáva dostatočná. V normálnom režime uspokojí aj tých večne uponáhľaných a v športovom by ste neverili, že motor má len 120 koní. Dych mu dôjde len pri predbiehaní na okreskách, kedy si uvedomíte, že pod kapotou predsa len nemáte dvojliter.

Má to v krvi

Fordy mali vždy najlepšie podvozky vo svojej triede, takže nie je prekvapením, že nový Focus jazdí výborne. Mňa skôr prekvapila tá miera zlepšenia, pretože aj jeho predchodca mal veľmi dobrý podvozok. Konštruktéri Fordu nám ale na novom modeli ukázali, ako dobre dokáže jazdiť obyčajné auto segmentu C. V ničom lepšom v tejto triede som totiž doteraz nejazdil. Už na medzinárodnej prezentácii vo Francúzsku som bol uchvátený tým, ako to auto drží v zákrutách. Na slovenských cestách som žasol nad tým, ako krásne Focus filtruje nerovnosti.

Resumé

Štvrtá generácia Focusu pre mňa osobne symbolizuje veľký míľnik. S jej príchodom sa totiž Focus v mojich očiach zmenil z auta, ktoré potrebujete, na auto, ktoré chcete. Áno, stále je to len obyčajný Focus, ale je taký dobrý, že nevidím dôvod na to, aby človek potreboval niečo viac.

Základná cena modelu – Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost (74 kW) Trend: 15 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus kombi 1.5 TDCi EcoBlue: 25 090 €
Záruka: 5 rokov/120 000 km, servis na 5 rokov v cene

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1500
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/3600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300 /1750-2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,2/4,4/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:608
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1394
Rozmer pneumatík:205/60 R16
Dĺžka [mm]:4668
Šírka [mm]:1825
Výška [mm]:1469
Rázvor [mm]:2700