PRVÁ JAZDA: Ford Focus | Fyzikálna anomália

596

Nový Ford Focus nezostal svojej povesti nič dlžný. Podvozok novej generácie ohýba fyzikálne zákony. Je taký úžasný, že zatienil nespočetné množstvo všetkých ďalších inovácií.

Konečne sme sa posadili za volant dlhoočakávanej novinky – štvrtej generácie Fordu Focus. Focus patrí medzí nosné modely nielen automobilky Ford, ale aj celého segmentu C. V Európe je úhlavným nepriateľom Golfu a často sa s ním porovnáva nielen v novinárskych dueloch. S čím teda prichádza do boja modrý ovál?

Nová platforma

Dizajn je úplne nový. Na prvý pohľad je jasné, že je to Focus, ale dizajnéri začínali na čistom liste papiera. Kapota je dlhšia a uhol A-stĺpikov je strmší, vďaka čomu pôsobí auto v porovnaní s predchodcom dynamickejšie. Nielen dizajnéri, ale aj konštruktéri, začínali úplne od piky. Štvrtá generácia Focusu jazdí na úplne novej podvozkovej platforme s označením C2. Napriek tomu sa šírka nezmenila a dĺžka narástla len o nepatrných 18 mm, pričom rázvor náprav sa zväčšil až o 53 mm. Na takmer rovnakom pôdoryse však nový model ponúka viac miesta pre pasažierov na zadných sedadlách. Na šírku až o 60 mm a na kolená o 50 mm.

Nová generácia má v porovnaní s predošlou vzadu o 50 mm viac miesta na kolená a o 60 mm na ramená.

Ľahší a pevnejší

Vďaka novej podvozkovej platforme je nový Focus nielen priestrannejší, ale aj o 88 kg ľahší. Torzná tuhosť pritom nijako neutrpela. Naopak, narástla o 20 %. Tak ako to dnes býva bežné, konštruktéri sa zrejme pod tlakom ekonómov uchýlili k dvojakému riešeniu zadnej nápravy. Základné modely s motormi 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBluemajú zavesenie s vlečnými ramenami a torznou tyčou. Silnejšie dostalinový izolovaný pomocný rám pre nezávislé zavesenie zadných kolies s krátkym dlhým ramenom (SLA), ktorý optimalizuje komfort na palube aj reakcie vozidla na zásahy vodiča. V každom prípade, presvedčili sme sa na vlastnej koži, že Focus jazdí excelentne s oboma typmi zadnej nápravy, no nepredbiehajme.

Pre každého niečo

Paleta motorov je skutočne bohatá. Začína s trojvalcom 1.0 EcoBoost s výkonom 73 kW/100 koní resp. 91 kW/125 koní. Litrový trojvalec dopĺňa 1,5-litrový trojvalec s výkonmi 110 kW/150 koní a 134 kW/182 koní. Nechýbajú ani diesle. Štvorvalec s objemom 1,5 litra dostanete s výkonom 69 kW/95 koní alebo 88 kW/120 koní. Vrcholom naftovej ponuky je dvojliter s výkonom 110 kW/150 koní. Úplnou novinkou je osemstupňová automatická prevodovka, ktorá poslúži ako alternatíva k manuálnym prevodovkám.

Max. výkon [kW (k)] Max. krút. moment [Nm] Max. rýchlosť [km/h] Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] Kombin. spotreba [l/100 km] Pohot. hmotnosť [kg]
1.0 EcoBoost 74 (100) 170 186 12,1 4,9 1322
1.0 EcoBoost 92 (125) 170 (200) 200 10,0 5,1 1322
1.5 EcoBoost 110 (150) 240 210 8,8 5,5 1369
1.5 EcoBoost 134 (182) 240 222 8,3 5,5 1369
1.5 EcoBlue 70 (95) 300 183 11,4 3,6 1363
1.5 EcoBlue 88 (120) 300 196 10,0 3,7 1363
2.0 EcoBlue 110 (150) 370 210 8,5 4,5 1493

Mraky asistenčných systémov

Nový Focus ponúka adaptívny tempomat s funkciou udržiavania pruhu a rozoznávaním rýchlostných limitov. V kombinácii s automatickou prevodovkou je auto v prípade potreby schopné vďaka adaptívnemu tempomatu samé zastaviť a následne sa aj rozbehnúť. Novú Focus tak spĺňa kritériá autonómnej jazdy druhej úrovne.

Čo sa týka vypracovania interiéru, medzigeneračný posun k lepšiemu je evidentný.

Ďalšou novinkou je adaptívne svietenie. Systém využívajúci kameru vopred upravuje svetelný lúč Full LED svetlometov a zaisťuje maximálnu viditeľnosť pred zákrutou, križovatkou alebo kruhovým objazdom. Samozrejmosťou sú diaľkové svetlá bez oslňovania. Nechýba známy automatický parkovací asistent a prvý head-up displej v európskom modeli značky Ford.

Focus je prvým Fordom s head-up displejom.

Prvé dojmy

Ako prvá sa nám dostala do ruky luxusná verzia Vignale, ktorá mala pod kapotou nový 1,5-litrový benzínový trojvalec vyladený na 150 koní. Motor spolupracoval s úplne novou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Motor je z môjho pohľadu úplne v poriadku. Je mimoriadne tichý a ani vibrácie neprezradia, že pod kapotou sú len tri valce. Pri pomalej jazde aj nový automat funguje bez problémov. No hneď ako zvýšite tempo a prejavíte snahu aspoň o ako-tak športovú jazdu, budete kruto potrestaní. Prevodovka na to skrátka nie je stavaná. V automatickom režime nemá ani len potuchy, čo chcete robiť a v tom manuálnom je jednoducho na športovú jazdu pomalá.

Benzínovú „jedna-päťku“ sme následne vymenili za naftovú. Vznetový agregát už má ale štyri valce a taktiež sa môže pochváliť výnimočnou kultúrou chodu. Opäť bol v našom prípade skombinovaný s automatom, takže sme sa už o nič nepokúšali. Namiesto toho sme však skúsili, koľko nafty si motor potiahne z nádrže. Zistili sme, že jazdiť pod 5 litrov by ani s automatom nemal byť najmenší problém.

Na druhý deň sa nám do rúk dostalo to najlepšie, čo je v danej chvíli k dispozícii – najsilnejšia verzia motora 1.5 EcoBoost vyladená na 182 koní a kombinovaná s poctivou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri tomto aute sme si už naplno dokázali vychutnať kvality podvozka nového Focusu. Už v prvý deň sme spomínané dve autá potrápili v zákrutách, ale prevodovka nám trochu kazila zábavu. S manuálom nám ale nič nestálo v ceste. Postupne sme zvyšovali rýchlosť prejazdu zákrutami,až sme už prestávali dúfať, že sa udržíme na ceste. Pneumatiky Continental ContiSportContact 5 v kombinácii so zázračným podvozkom však držali ako prilepené. Oddelenie, ktoré malo na starosti podvozok, si zjavne nadrobilo prácu dopredu. Keď sa bude vyvíjať Focus ST, oni už môžu ísť na dovolenku.

Ceny

Štvrtá generácia Fordu Focus na Slovensku začína s cenou 14 990 € za verziu so stokoňovým motorom 1.0 EcoBoost. Slabšia verzia s výkonom 85 koní sa na Slovensko nebude dovážať. Kombi je o tisícku drahšie. Terénne ladená verzia Active sa začne predávať až na budúci rok a o luxusnom modeli Vignale zatiaľ informácie nemáme. Momentálne sa na Slovensku nepredáva.