Dacia Duster je obľúbená nie len pre svoju nízku cenu. Je to priestranné, praktické a jednoduché auto s prekvapivo dobrou priechodnosťou terénom. Iste, má aj svoje nedostatky, ale väčšinu z nich sa výrobcovi podarilo odstrániť v rámci modernizácie.
Lepšie odhlučnenie a dotyková navigácia
Azda najväčšou revolúciou v rámci faceliftu je možnosť objednať si Duster s tempomatom a s veľkou dotykovou obrazovkou na stredovej konzole, ktorá okrem iného obsahuje aj navigáciu. Jej jedinou nevýhodou je, že je umiestnená veľmi nízko, takže jej sledovanie odpútava zrak vodiča dosť ďaleko od vozovky. Významnou zmenou je tiež presunutie elektrického ovládania okien zo stredovej konzoly (kde to zvykne mať Dacia) na dvere (kde to zvyknú mať všetky ostatné značky). Veľká pochvala patrí konštruktérom za výrazné vylepšenie zvukovej izolácie. Testovali sme verziu s naftovým motorom 1.5 dCi, ktorá rozhodne nepatrí medzi najtichšie motory. Zvonku motor bolo počuť, ale odizolovanie kabíny je ponovom na citeľne vyššej úrovni.
Úsporná „štvorkolka“
Do verzií s pohonom 4×4 sa montuje okrem benzínového motora 1.6 16v už iba silnejší variant motora 1.5 dCi s výkonom 80 kW (109 k). Duster nie je ani s týmto motorom žiadna „raketa“, ale veľmi milo ma prekvapila spotreba paliva. Pohon 4×4 je totiž odpojiteľný, čiže pokiaľ nejazdíte v teréne, stačí vám aj pohon prednej nápravy. V meste sme tak dokázali jazdiť za 5,7litra nafty na 100 km, teda presne podľa tvrdenia výrobcu. Mimo mesta sa nám podarilo dosiahnuť ešte nižšiu spotrebu ako deklaruje výrobca. Podľa papierov sme mali jazdiť za päť litrov, no nakoniec sme meraný úsek skončili s výsledkom 4,7 l/100 km. Na diaľnici sa však Duster necíti dobre. Kvôli nakrátko sprevodovanej šesťrýchlostnej manuálnej prevodovke točí motor pri 130 km/h už 3 000 ot./min. Pri diaľničnom tempe potom narastá nie len hlučnosť, ale nafta z nádrže ubúda tempom okolo 7 l/100 km.
Komfort ako bonus
Dacie sú všeobecne robené na menej kvalitné cesty, čiže vďaka mäkšiemu pruženiu je každý jeden model tejto rumunskej automobilky nadpriemerne komfortným autom. Duster však nie je stavaný len na zlé cesty, ale aj na všelijaké „necesty“. Jeho pruženie má takmer „off-roadovo“ vysoký zdvih, takže jazda týmto autom je mimoriadne pohodlná. Škoda len, že možnosti nastaviť si sedenie sú limitované iba výškovým nastavovaním volantu. Hĺbkové nastavovanie chýba, takže ideálna poloha za volantom sa hľadá o to ťažšie.
Resumé
Zvonku sa toho veľa nezmenilo. Nová je maska chladiča a grafika svetiel. Podstatné veci sa ale ukrývajú pod povrchom. Interiér je citeľne komfortnejší, modernejší, ale aj lepšie odhlučnený. Duster sa tak priblížil svojim drahším konkurentom, vďaka čomu už nie je nutné v prípade investície do tohto auta vzdať sa istej úrovne komfortu, na ktorú je človek zvyknutý.
Základná cena modelu – Dacia Duster 1.6 16v 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 Exception: 16 490 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km(za príplatok 5 rokov alebo 100 000 km)
Registračná daň: 0 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce/ventily:
|
4/8
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1461
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
80 (109)/4000
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
240 /1750
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
168
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
12,9
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
5,7/5,0/5,2
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
408/1570
|
Objem nádrže [l]:
|
50
|
Prevádzková hmotnosť [kg]:
|
1395
|
Rozmer pneumatík:
|
215/65 R16
|
Dĺžka [mm]:
|
4315
|
Šírka [mm]:
|
1821
|
Výška [mm]:
|
1695
|
Rázvor [mm]:
|
2674
|
Dacia Duster je druhým najpredávanejším SUV na Slovensku. Napriek tomu v Dacii nezaspali na vavrínoch a pre svoju „vlajkovú loď“ si prichystali pár vylepšení.