TEST: Cupra Leon Sportstourer | Vrchol evolúcie

869
Zdroj: František Pisarovič

Čo sa týka rodinných kombíkov, môžeme ísť domov. Po týždni strávenom s Leonom od Cupry v kombiverzii som totiž zistil, že zlepšovať jeho schopnosti snáď ani fyzikálne nie je možné. Dosiahli sme práve vrchol evolúcie?

Ešte pred pár rokmi hrali u nás úlohu rodinných premiestňovadiel predovšetkým kombíky. Teraz sa však nachádzame v roku 2021 a ľudia sa zjavne rozhodli, že vyasfaltovaného je toho v Európe málo, preto treba masovo presadnúť do robustných SUV.

Ak ste náhodou muška, zoči-voči tomuto pohľadu už pravdepodobne nič neurobíte
Zdroj: František Pisarovič

Zo starej školy

Aká škoda! Jasné, vozidlá ako Cupra Ateca alebo Cupra Formentor sú dôkazom, že športový potenciál sa dá aplikovať aj na vozidlo, ktorého proporcie majú so športovaním len málo spoločného. Okrem vozidiel, ktoré by chceli vedieť úplne všetko, však španielska automobilka ponúka aj nekompromisný, všetkými štyrmi kolesami vpred hnaný kombík, ktorý je určený výhradne pre asfalt.

Cupra Leon dostala deravejší nárazník, stále však disponuje prebytkom elegancie
Zdroj: František Pisarovič

To je veľmi dobrá správa, pretože Seat Leon minulej generácie vo variante Cupra bol jedným zo šoférsky najschopnejších automobilov svojej kategórie. Ideálny kompromis medzi každodennou využiteľnosťou, ktorá konkurovala Octavii, so športovým talentom, ku ktorému sa mladoboleslavská sestra ani len nepribližovala.

Vďačí za to aj najdlhšiemu rázvoru kolies spomedzi všetkých Leonov
Zdroj: František Pisarovič

Nový Leon prichádza pod inou značkou ako jeho predchádzajúca generácia, čo už po troch rokoch existencie značky Cupra nie je novinkou. Celkom známe sú aj ingrediencie, z ktorých bol nový Leon ukuchtený – pod kapotou sa nachádza koncernový dvojlitrový evergreen s kódovým označením EA888 a výkonom 310 koní.

Podobná situácia nastáva aj pri pohľade šikmo zozadu, Leon je jednoducho švihák
Zdroj: František Pisarovič

Ten je dodávaný na všetky štyri kolesá cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG. Tento balíček potenciálu je obalený platformou MQB Evo v jej verzii s dlhším, 2689-milimetrovým rázvorom, ktorý je dokonca o 5 milimetrov dlhší ako v prípade verzie FR. Inými slovami: Je to Leon ST, to kombi ideálnych rozmerov s atraktívnou siluetou, ktoré poznáte, len s potenciálom vyhnaným do maxima. Nielen jazdne, ale aj cenou: Cupra si za toto konkrétne auto pýtala 45 396 eur.

“Heckblende” prepojené zadné svetlomety sa dnes nosia a myslím si, že je to dobre
Zdroj: František Pisarovič

Oplatí sa?

Stačilo by na to jednoduché “áno”, ale to je na 5 500 znakov textu celkom málo. Preto by som rád začal napríklad exteriérom, ktorý dostal oproti bežnému Leonu agresívnejší, no stále celkom nenápadný bodykit a agresívne a veľmi nápadné disky kolies s rozmermi 235/35 R19 a akcentami medenej farby.

Interiér neskrýva svoju spriaznenosť so SEAT-om Leon. Ale to je len dobre.
Zdroj: František Pisarovič

Interiér, samozrejme, nachádza svoju inšpiráciu v Leone. To znamená ostro rezané, ale nadčasové tvary, plávajúci displej infotainmentu a niekoľko medeno-sivých akcentov, ktoré podtrhuje prítomnosť excelentných pološportových sedadiel. Za 45-tisíc by síce už človek možno túžil po elektrických sedadlách, v aute takéhoto razenia je to skôr o osobných prioritách.

Perfektný je napríklad volant, aj pozícia za ním
Zdroj: František Pisarovič

Ozaj, rodina. Áno, toto auto je dostatočne veľké na to, aby poňalo základnú stavebnú jednotku našej ekonomiky celkom schopne. Vzadu sa na nedostatok miest pre kolená pasažierov sťažovať naozaj nedá, fajn je to aj v oblasti priečneho priestoru. Akoby to nestačilo, za zadnými sedadlami by sme potom našli až 620 litrov pre vašu batožinu.

Super sú však aj tieto pološportové sedadlá, cez ktorých dieru sa dajú robiť takéto dychberúce fotografie
Zdroj: František Pisarovič

Nie je to však len o vizuále a priestore. Nová Cupra Leon Sportstourer má tiež špičkový audiosystém a veľmi dobré odhlučnenie, čo sú dva doplnkové, no podstatné komfortné prvky pre pohodlné cestovanie na dlhších trasách. Na vodiča sa pozerajú primárne dva displeje: tradičný Virtual Cockpit koncernu Volkswagen v roli prístrojového panela a 10” infotainment so systémom Cupra Connect, ktorý na bezkonfliktné nažívanie potrebuje trocha cviku. Prekypuje však možnosťami konektivity a nastavení.

Predné pološportové sedadlá sú skvelé
Zdroj: František Pisarovič

Na cesty a nikam inam

Leon má charizmu od prvého naštartovania. Ale nie tú južanskú, skôr nekompromisne germánsku, ktorej základným stavebným kameňom je efektivita. Niekto by to nazval nedostatkom emócií, ja to ale nebudem. Skôr vám poviem, že je to vozidlo, ktoré vám každú sekundu jazdy dáva najavo, kde sa nachádza jeho potenciál.

Vzadu je bezpečný dostatok miesta, deti sa budú sťažovať maximálne na kinetózu
Zdroj: František Pisarovič

Do pološportových sedadiel zapadnete úplne intuitívne. Volant je známy už z iných modelov značky a má ideálne hrubý veniec. A tenké všetko ostatné, čo je presne to, čo chcete. Riadenie je na bežné manévrovanie dostatočne vyvážené a ľahké, vo vyšších rýchlostiach však príjemne stuhne, čo podtrhuje pocit z výnimočnej smerovej stability auta.

Úplne vzadu je miesto až na 620 litrov vecí. A pod tým ešte dojazdovka. Dobré, nie?
Zdroj: František Pisarovič

Pneumatiky so šírkou 235 milimetrov väčšinou kopírujú tú trajektóriu, ktorú im prikážete, a ak sa tak nedeje, je to pravdepodobne kvôli použitým Bridgestonom a nie kvôli zlému nastaveniu prednej nápravy, alebo tej zadnej s vyhláseným viacprvkovým zavesením kolies.

Medeno-antracitové disky pútajú pozornosť všade, kam prídete
Zdroj: František Pisarovič

No a potom tu máme motor, alebo skôr malý reaktor, ktorý premieňa ľubovoľné množstvá benzínu na silu, ťah, úsmevy, vydesenia či špinavú spodnú bielizeň. Poskytuje výkon 228 kilowattov (310 koní) a 400 masívnych newtonmetrov a patrí k tým motorom, pri ktorých máte pocit chýbajúcej výkonovej špičky. Tento motor so svojím masakrálnym výkonom nikde nevrcholí, on má sily veľa a snáď vo všetkých otáčkach. Výnimočné dielo.

Toto je ten reaktor: 310-koňový štvorvalec 2,0 TSI EA888, ktorý je ťažké nemilovať
Zdroj: František Pisarovič

Podobné je to aj s brzdami s priemerom 340 milimetrov vpredu (príplatkové brzdy Brembo majú dokonca 370) a 310 milimetrov vzadu. Aj prvé menované sa javia takmer neunaviteľne a môžeme bezpečne prehlásiť, že sú na auto tohto razenia predimenzované. A tak to má byť.

Presne tu, medzi stenou kabíny a motorom, sa nachádza jeho turbodúchadlo. A tomu verte, že je ho riadne počuť!
Zdroj: František Pisarovič

Nehoráznosť

A teraz si všetko, o čom som hovoril, zložte do celku. Je to presne taká úderná, neunaviteľná a nekompromisná jazda, akú si práve predstavujete. Vďaka svojmu rozloženiu hmotnosti a výbornej práci konštruktérov s jednotlivými komponentami, napríklad aj s nastavením adaptívneho odpruženia, je Cupra šialene efektívna.

Toto auto je strašná pecka. Šírte túto správu ďalej, kým to nezmažú!
Zdroj: František Pisarovič

Akoby to ani nešlo lepšie. Počkajte, čože? Spotreba? Aha, dobre, sme doma. Cupra si za túto svoju dokonale odvedenú robotu vie pýtať premenlivé jednotky paliva. Pri bežnej jazde nemáte problém jazdiť za osem litrov benzínu, rýchle diaľničné presuny “cucnú” z nádrže asi desiatku. A jazdiť za viac? To viete kedykoľvek. Neznamená to však, že vám to bude vadiť.

Základná cena modelu – Cupra Leon Sportstourer 2,0 TSI 245 7DSG: 33 560 €
Základná cena testovanej verzie – Cupra Leon Sportstourer 2,0 TSI 310 7DSG: 42 080 €
Euro NCAP: 5* (2020)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň: 2300 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:228 (310)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 2000 ‐ 5450
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - kombi [l/100 km]:8,1 - 8,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:620
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1640
Dĺžka [mm]:4657
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1437
Rázvor [mm]:2689
Mrkni naše nové video: