VIDEOTEST: Citroën C5 X Plug-in hybrid: Kombi? Crossover? Komfort!

2012

Model C5 X je veľkou novinkou v ponuke francúzskej značky. Dokáže jadziť čisto na elektrinu a svojho majiteľa si hýčka najviac, ako vie.

V dnešnej dobe trh ponúka obrovské množstvo áut, ktoré sa stále viac na seba podobajú. Čo ich spája najväčšmi, je túžba ponúknuť mix úplne všetkých vlastností. Športové, ale zároveň komfortné. Úsporné, ale zároveň výkonné. Citroën C5 X je mierne odlišný. Síce stavil na kombináciu výkonu a spotreby, no keď ide o komfort, nerobí kompromisy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Dizajn, ktorý rozdeľuje

Zovňajšok nového modelu dáva už na prvý pohľad najavo svoju príslušnosť k francúzskej značke. Citroën svojim prístupom k dizajnu rozdelil spoločnosť na priaznivcov dizajnu a na tých, ktorí ho práve neobľubujú. A tak línia, ktorá bežne končí masívnymi svetlometmi, ústi v prípade C5 X len to tenkých prvkov denného svietenia. Tie klasické svetlomety nájdete až nižšie, na mieste, kde zvyčajne bývajú hmlovky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Rovnako fascinujúci je aj zadok. Dizajnéri vybavili model dvojicou spojlerov. Jeden sa nachádza na streche nad zadným oknom a ten druhý zas pod ním. Nechýba ani moderné označenie automobilky veľkými písmenami. V Citroëne ním však nenahradili logo, ale iba doplnili. Model C5 X prišiel aj s novým svetelným podpisom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zboku však auto rozdeľuje úplne inak. Ide o kombi? Zodpovedala by tomu predĺžená línia strechy. Ide o crossover? Nuž, so svetlou výškou 194 milimetrov by sa pokojne mohlo radiť aj medzi SUV-čka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

L‘ interiér

Toto Francúzsko sa na prvý pohľad bude zdať akési luxusnejšie. Už váš zadok pocíti rozdiel. Kožené sedadlá do bodky spĺňajú štandardy Citroën Advanced Comfort a skutočne sú porovnateľné s domácou sedačkou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Všade, kam sa pozriete, sa na vás usmievajú naoko aj na dotyk veľmi kvalitné materiály. Celá palubná doska nesie futuristický vzor, ktorý je prítomný na viacerých rôznych povrchoch. Interiér pôsobí natoľko luxusným dojmom, že mu bez zaváhania odpustíte aj o niečo menší digitálny prístrojový štít.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Čo však považujem za dlhotrvajúci nedostatok áut skupiny Stellantis, sú lesklé plasty. Bežne tomuto nedostatku nevenujem toľkú pozornosť, no C5 X ma svojim interiérom úprimne očarila. A obávam sa, že po roku-dvoch používania dokážu práve poškriabané a umastené lesklé plasty tento dojem skaziť. Že by automobilka začala predávať kryty na lesklé plasty podobne ako tie na smartfóny?

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Samotný multimediálny systém si zaslúži pochvalu za grafické spracovanie a rýchlosť odozvy. Je veľmi ľahko čitateľný, dokonale ostrý a jeho reakcie sú vo väčšine prípadov okamžité. Klasické mínus dostáva za francúzsku (ne)intuitívnosť. Napríklad, vyhrievanie sedadiel si dokážete zapnúť priamo zo samostatného panela klimatizácie. Ak však chcete odvetrávať, budete potrebovať 4-5 klikov v menu. A to je v dnešnom intuitívnom a uponáhľanom svete extrémne veľa.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Komfort bez debaty

Na jedno nabitie dokáže C5 X prejsť podľa WLTP až 50 kilometrov. Dynamika jazdy je už štandardne rozdelená do viacerých režimov. V tom najdynamickejšom nemá Citroën problém pretočiť kolesá pri rozbehu ani na suchej ceste.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri jazde ale stavil Citroën všetko na inú kartu. Komfort. Tlmiče nastavil tak mäkko, že už pri prvom pridaní plynu dávajú jasne najavo, že ak s C5 X budete jazdiť dynamicky, budete ju dostávať mimo svojej komfortnej zóny. Podvozok je dokonca taký mäkký, že prudké rozbehy a brzdenia spôsobujú náklon karosérie. Avšak prejazd nerovnosťami je skutočne jedným z najkomfortnejších vo svojej kategórii.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nová C5 X ponúka dostatok výkonu a extrémnu dávku komfortu. Ak by skutočne malo ísť o SUV, určite by sme do ponuky privítali aj pohon všetkých kolies. Ak však hovoríme o vyvýšenom kombi, tu si C 5X medzi konkurentmi skutočne nachádza miesto.

Základná cena modelu – Citroën C5 X FEEL PureTech 130 S&S EAT8: 30 990 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C5 X SHINE PHEV 225 ë-EAT8: 42 990 €
Registračná daň: 265 €

Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4 / 16
Zdvihový objem [cm3]:1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132 (181) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250 / 1750
Najvyšší výkon sústavy [kW (k)]:165 (225)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť EV / HYBRID [km/h]:135 / 233
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,8
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:1,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:485
Rozmer pneumatík:205/55 R19
Dĺžka [mm]:4805
Šírka [mm]:1865
Výška [mm]:1485
Rázvor [mm]:2785