TEST: Citroën C3 Aircross | Osobný strážca

480

Po malej, ale zato robustne sa tváriacej C3-ke, Citroën prichádza s ešte drsnejším a citeľne väčším modelom C3 Aircross. Kompaktné SUV v ponuke tejto francúzskej automobilky vystriedalo populárne MPV C3 Picasso.

Nový Citroën C3 prekvapil svojím drsným imidžom. Viacero dizajnových prvkov prebral od svojho väčšieho súrodenca C4 Cactus, vďaka čomu vyzerá ako malé SUV. Na novom modeli C3 Aircross nám však Citroën ukázal, že vie v tejto triede postaviť ešte robustnejšie auto. Našiel aj tú malú medzierku medzi modelmi C3 a C4 Cactus a vyplnil ich novým Aircrosom. Práve na tejto pozícii doteraz figurovalo kompaktné MPV C3 Picasso, ale MPV-čka, vraj, vychádzajú z kurzu a všetci výrobcovia ich hromadne nahrádzajú SUV-čkami. C3 Aircross využíva rovnakú podvozkovú platformu ako C3, ale je dlhší a vyšší. Aj do dĺžky aj do výšky narástol zhruba o 16 cm. Rázvor náprav sa zväčšil o 64 mm.

Silná osobnosť

Už ani klasickú C3-ku si v dave áut s ničím nepomýlite vďaka nadštandardne širokým možnostiam personalizácie. Drsnejší Aircross ide ešte ďalej. Na výber je osem lakov karosérie, ale tu sa to len začína. Ďalej si totiž môžete vyberať medzi tromi kontrastnými odtieňmi strechy, pričom sú k dispozícii aj štyri „farebné balíčky“, pomocou ktorých je možné zvýrazniť strešné nosiče, spätné zrkadlá, rámčeky okolo svetlometov, stredy kolies, či ozdobiť okienka v C-stĺpiku pásikovým motívom. Bohužiaľ, naše auto spomínaným „farebným balíčkom“ vybavené nie je, ale ani toto dvojfarebné lakovanie nevyzerá zle. V každom prípade, do toho „farebného balíčka“ by som určite investoval. Auto s ním pekne ožije. Hrať sa s farbami sa pritom dá aj v interiéri. Na výber je až päť farebných prevedení.

O variabilitu neprišiel

Citroën si veľmi dobre uvedomuje, čo spôsobil vyradením obľúbeného Picassa. C3-ka s priezviskom po slávnom španielskom maliarovi patrila medzi veľmi obľúbené MPV v segmente B. Keďže išlo o rozšírený model, Citroën si nemohol dovoliť veľký odliv klientely ku konkurencii, takže aj keď výrazne zmenil imidž auta, po praktickej stránke ponúka toto nové SUV prakticky všetko to, čo aj doterajšie MPV. Vyzerá síce drsnejšie, ale nechýba mu delená posuvná zadná lavica s nastaviteľným sklonom operadiel. Batožinový priestor má dvojité dno, ktoré so sklopenými zadnými operadlami vytvára jednu rovinu. Štandardná kapacita kufra je 410 litrov, ale posunutím zadných sedadiel celkom dopredu sa dá objem batožinového priestoru zväčšiť až na 520 litrov. Auto pritom môže byť stále plne obsadené, aj keď vzadu je to v krajnej polohe vhodné skôr pre deti. Ide však o variabilitu, a to sa cení. Sklopiť sa dá dokonca aj spolujazdcovo operadlo, vďaka čomu Aircross odvezie aj predmety s dĺžkou 2,4 m.

Po sklopení spolujazdcovho operadla sa dajú v Aircrosse prepravovať predmety s dĺžkou až 2,4 m.

Zohratá dvojica

Aircross sme testovali s najsilnejším benzínovým motorom pod kapotou. Ide o turbodúchadlom prepĺňaný 1,2-litrový trojvalec vyladený na 110 koní. V tomto prípade bol spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Ide o úplne novú prevodovku, ktorú koncern PSA asi prvýkrát nasadil do modernizovaného Peugeotu 208. V podstate jej nie je čo vyčítať. Radí naozaj príkladne. Azda iba rozjazdy by mohli byť plynulejšie, ale tu nevylučujem ani chybu niekde medzi volantom a pedálmi. Motor taktiež poznáte z viacerých modelov naprieč celým koncernom PSA. O výkon sa báť nemusíte. Tá „jedna-dvojka“ s turbom chodí fakt pekne. Treba však rátať s vibráciami. Nie je to nič hrozné a je to cítiť len pri voľnobehu, ale je to skrátka trojvalec. Tomu sa nevyhnete. Spotrebu paliva by som okomentoval asi iba jedným slovom – primeraná. V meste aj na diaľnici sme jazdili za 7,5 l/100 km. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za tých 5,5 až 6,0 l/100 km. Vzhľadom na to, že je to vlastne malé SUV (s automatickou prevodovkou, podotýkam), to vôbec nie je zlé.

Dizajn palubnej dosky je pomerne strohý, ale príjemne ho osviežujú zaujímavo tvarované výduchy ventilácie.

Lietajúci koberec to nie je

Ak mám povedať pravdu, od Aircrossu som čakal trochu viac komfortu. Predsa len je to Citroën, čo je v oblasti komfortu jazdy skutočným pojmom. Je to však aj SUV, takže konštruktéri si možno mohli dovoliť aj väčšiu dráhu pruženia. A možno nie. Ktovie? Skutočnosť je taká, že oproti klasickej C3-ke má Aircross iba o 2 cm vyššiu svetlú výšku. A nie som si istý, či pruženie klasickej C3-ky náhodou nebude komfortnejšie. Tu si možno kvôli vyššej karosérii už museli strážiť bočné náklony, takže pruženie naopak trochu pritvrdili. Ťažko povedať, sú to len moje dojmy. Nemám informácie o tom, čím presne sa líšia podvozky týchto dvoch áut. Tak či tak, Aircross sedí v zákrutách pekne, len som mal od neho možno trochu vyššie očakávania v oblasti komfortu vzhľadom na jeho rodokmeň.

Resumé

Citroën C3 Aircross je v podstate nové Picasso, len s modernejším imidžom. Dizajn àla SUV je dnes skrátka v kurze, aj keď jediný terén, do ktorého sa s týmto SUV s pohonom iba prednej nápravy môžete vybrať, sú asi len mestské obrubníky. Neviem však, či by ste dnes na trhu našli priestrannejšie auto tejto veľkostnej kategórie. Na víkendové výlety do vašej obľúbenej predajne s nábytkom, ktoré sa v poslednej dobe stali národným športom, to bude ideálny partner.

Základná cena modelu – Citroën C3 Aircross PureTech 82 Live: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C3 Aircross PureTech 110 EAT6 Shine: 17 890 €
Záruka: 5 rokov / 60 000 km

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:205 /1500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,0/5,2/6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410-520/1255
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1112
Rozmer pneumatík:205/60 R16
Dĺžka [mm]:4154
Šírka [mm]:1756
Výška [mm]:1637
Rázvor [mm]:2604