TEST: Citroёn C-Elysée | Element

4010
" "

Citroёn C-Elysée vo výbave Origins je akýmsi elementárnym prvkom na našich cestách. Je to klasický lacný sedan bez výrazných dizajnérskych čŕt, ktorý môže okolo vás krúžiť dva týždne vkuse a aj tak si nezapamätáte, ako vyzerá. Preto je takým frekventovaným autom u taxislužieb a rodín s nízkym rozpočtom na transport. Prečo tomu tak je, som zisťoval počas tisíc kilometrov dlhej cesty naprieč Slovenskom.

Konkrétne so sedanom Citroёn C-Elysée som mal mnoho predošlých skúseností, no skutočne len zo zadných sedadiel. Nie, nenarážam na nič iné, než na to, že som do neho nasadal výhradne ako do taxíka.

Doteraz som ho nikdy predtým nešoféroval a vziať do úvahy, ako dlho toto auto existuje na trhu a akú dobu ho už míňam v uliciach v staršej či novšej podobe, ma to po nasadnutí za volant poriadne prekvapilo. Čakal som totiž rivala najlacnejších modelov. Bolo tomu tak, aj keď ma C-Elysée prekvapilo skôr v pozitívnom zmysle.

Klasika

Exteriéru C-Elyseé sa venovať príliš netreba. Po facelifte má síce mierne serióznejší výraz v „tvári“ a modernejšiu grafiku zadných svetiel, no aj naďalej zostáva extrémne neutrálnym a nekonfliktným. Tento model ponúkne až 506 litrov batožinového priestoru, ktorý môžete rozšíriť sklopením zadných sedadiel.

Vzhľadom na bohatý priestor na zadných sedadlách ma neprekvapuje, že je C-Elysée také obľúbené u taxislužieb

Na zadných sedadlách je množstvo priestoru aj pre dlhších pasažierov a všetko okolo vás pôsobí robustne a kvalitným dojmom. Hovorím však o akejsi utilitárnej kvalite, ktorá je však v danom segmente na veľmi dobrej úrovni. Nepôsobí tak neohrabane ako konkurenčné modely z podobne extrémne dostupných vôd trhu.

Špecifiká

Osobne sa mi celkom zapáčil multimediálny systém, ktorý je síce uložený hlboko pod hladinou horizontu, no disponuje jednoducho grafikou, obrovskými softvérovými tlačidlami a v noci veľmi príjemným tmavým dizajnom, ktorý vám neťahá oči od cesty. Vo výbave Origins si však neviete priplatiť za navigáciu, no napriek tomu je táto funkcia k dispozícii.

Palubná doska je jednoduchá, no plasty v kabíne nie sú také lacné, ako som očakával. Na jedno z najdostupnejších áut na trhu ide v rozmere kvality o špičku.

Auto vás však vyzve k tomu, aby ste pre zobrazenie navigácie pripojili mobilné zariadenie prostredníctvom portu USB. To je rozumné riešenie, keďže už na Slovensku ťažko nájdete človeka, ktorý by nemal smartfón. Ďalšími špecifickými črtami sú však ovládanie tempomatu a multimédií skrz moduly pod volantom alebo vyobrazenie informácií z palubného počítača na 7-palcovom dotykovom displeji.

Je to na vás

Testovaný kúsok z edície Origins mal pod kapotou 1,2-litrový trojvalec PureTech s výkonom 60 kW/82 koní. Pracuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a ako ste si mohli domyslieť, nejde o žiadnu strelu. Predbiehanie si pri rýchlostiach okolo 90 km/h dvojnásobne rozmyslíte.

5-stupňová manuálna prevodovka má spolu so známou hlavicou radiacej páky za sebou už skutočne dlhú službu. Funguje však spoľahlivo, no pri horšom sústredení môžete minúť požadovaný prevodový stupeň.

Čo ma prekvapilo, bol krátky dojazd po prvom nasadnutí do auta, ktorý zobrazoval rádius na jednu nádrž benzínu len do vzdialenosti 580 kilometrov. Pokojnou jazdou, ktorú si toto auto vyložene žiada, som však dokázal toto číslo zvýšiť na vyše 820 kilometrov, no to si vyžadovalo diaľničné prejazdy rýchlosťou 110 km/h a klasicky maximálne predpísané limity v meste či na „okreskách“. Dovolenkové tempo zvládol C-Elysée so spotrebou 5,7 l/100 km.

1,2-litrový trojvalec produkuje 82 koní. Pokojné tempo či plazenie po meste mu vyhovuje. Vysoké rýchlosti na diaľnici na druhej strane vôbec.

Počas štandardných meraní si ale v meste vypýtal motor 6,2 litra a mimo mesta 5,2 l/100 km. Na diaľnici narastala spotreba nad 7 litrov na 100 km pri 130-tke. Je to auto akoby zo starej školy, s pohodlnou jazdou, plechovými diskami s okrasnými „puklicami“, o ktoré nemusíte mať strach a s výbavou, ktorej nič nechýba, ale ani neprebýva. Je to taký elementárny motoristický zážitok, ktorý je v konečnom dôsledku veľmi uspokojivý.

Základná cena modelu – Citroёn C-Elysée PureTech 82 FEEL: 9 490 €
Základná cena testovanej verzie – Citroёn C-Elysée PureTech 82 Origins: 10 190 €
Euro NCAP: 3 hviezdy
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:60/(82)/5750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:118/2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:168
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:13,1
Priemerná spotreba (mesto/mimo/kombi) [l/100 km]:6,0/4,2/4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:506
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1082
Rozmer pneumatík:185/65 R15
Dĺžka [mm]:4419
Šírka [mm]:1953
Výška [mm]:1466
Rázvor [mm]:2652