TEST: BMW X5 M Competition | Zedels’

3516
Zdroj: František Pisarovič

Ešte predtým, ako som začal robiť túto prácu, som si o prerastených SUV-čkach nemyslel nič pekné. Ako som sa mýlil! Dnes ma ich schopnosti neprestávajú fascinovať. Po týždni strávenom s BMW X5 M Competition, pomyselným kráľom kategórie príliš pohyblivých panelákov, som ale zostal celkom dojatý.

Sú autá, za ktorými sa po zaparkovaní otočíte. Sú však aj také autá, na ktoré sa po vystupovaní radšej nechcete pozerať, pretože sa bojíte, že na vás vybafnú a chcú vás zožrať. A práve z tej druhej kategórie prichádza toto testovacie BMW X5 M Competition, čiže 164 941 eur bavorskej inžinierskej geniality.

“Dobrý deň, volám sa BMW X5 M Competition a prišiel som vás zjesť.”
Zdroj: František Pisarovič

Baf!

Ťažko povedať, čím X5 M Competition púta na prvý pohľad, pretože toto auto na vás útočí mnohými zbraňami. Sú tu napríklad obrovské nasávacie otvory, ktoré však na rozdiel od bežných modelov majú svoje technické opodstatnenie. Veľký osemvalec pod kapotou sa musí nielen efektívne kŕmiť vzduchom, ale aj chladiť, takže perforácia karosérie pokračuje aj smerom dozadu, až takmer k predným dverám.

Tie prahy sú nádherné, to áno, ale vaše nohavice budú pri vystupovaní trpieť
Zdroj: František Pisarovič

Ak sa na auto pozriete zboku, precitnete pri pohľade na agresívne vystúpené prahy dverí. Sú krásne, no vďaka nim vzniká takmer nevyhnutné riziko, že si pri každom vystúpení zašpiníte nohavice. Bez nich by však nevynikli svalnaté zadné blatníky a gigantická zadná časť podtrhnutá štvoricou neslušne veľkých koncoviek výfukov.

Nič, len štebotanie vtáčikov, tlmené pradenie osemvalca a šialený rešpekt
Zdroj: František Pisarovič

Zadná časť ale ponúka aj niečo ďaleko lepšie ako efektný duplex. Teda, ani ten nie je na zahodenie, ale to, čo budete milovať, je jeho “split tailgate”, čiže dvojdielne dvere batožinového priestoru.

Chcete nové pozadie na tapetu počítača? Nech sa páči.
Zdroj: František Pisarovič

Ak by som mal zo slovníka vybrať jedno jediné slovo, ktoré popisuje pohľad na X5 M, je to “masívny”. Všetko je tu masívne, vrátane pneumatík s profilom 295/35 a 21” diskami kolies vpredu a kombinácia profilu 315/30 s 22-palcovými diskami kolies vzadu. Áno, zadné pneumatiky sú širšie, ako to dlhé pravítko, ktoré ste si museli nosiť na matiku v škole.

A tu máte aj šetrič obrazovky
Zdroj: František Pisarovič

Všetko

To má BMW X5 M Competition už v základnej výbave. Dobre, interiér možno nie je tak veľmi prispôsobený pravému zadnému pasažierovi, ako je to napríklad v nedávno testovanom BMW 745 Le, o to väčší luxus si ale užívajú prední pasažieri, špeciálne však vodič.

Tu sa nemáme o čom baviť. Všetko je tu najlepšie v triede. Aj trieda je tu najlepšia v triede.
Zdroj: František Pisarovič

Do ruky sa mu núka volant s návykovo hrubým vencom a čalúnením s veľmi jemnou kožou, v testovanej špecifikácii vybavený tlačidlami pre jazdné profily M1 a M2, čiže “ten brutálny” a “ten, ktorý sa na ceste radšej nezapína”. Za ním sa nachádza digitálny prístrojový panel, ktorý poznáme aj z iných, väčších aj menších, modelov. Je efektný a funguje dobre, no má trochu neprehľadnú grafiku.

Tento volant stvorili bohovia dynamickej jazdy a ergonómie
Zdroj: František Pisarovič

To podstatné vám ale X5 M, samozrejme, premietne na čelné sklo, ako navigácia a zdroj doplnkových údajov funguje prístrojový panel priam dokonale. Podobné je to aj so známou prístrojovou doskou, ktorá dostala karbónové dekorácie, čalúnenie Individual a celokožené čalúnenie Merino v kombinácii Ivory White a Night Blue Black.

Predné sedadlá vám spravia veci, za ktoré sa budete hanbiť
Zdroj: František Pisarovič

Predné sedadlá sú úžasné, vyhrievané a odvetrávané (aj zároveň), navyše vás masírujú a robia to dobre. Aby náhodou nedošlo k omylu, vodič sedí v X5-ke prekvapivo vysoko, no presne tak, aby mal z vozidla dostatočný prehľad o situácii.

Na tých zadných zasa nájdete dostatočné množstvo miesta
Zdroj: František Pisarovič

Vzadu je miesta dosť, no existencia ešte väčšieho modelu X7 sa v ponuke modelov značky predsa len dá pochopiť. Krásne objemný je však za zadnými sedadlami uložený batožinový priestor s objemom 580, resp. 1 530 litrov po ich sklopení.

To všetko je však prístupné z úžasnej delenej zadnej… brány. Na dvere je tá vec príliš veľká.
Zdroj: František Pisarovič

Všetko a ešte viac

No a teraz si povieme niečo o tom, čo vás skutočne zaujíma. Napríklad o dvojnásobne prepĺňanom osemvalci s objemom 4,4 litra a výkonom “masakrálnych” 460 kilowattov (625 koní) v nádherných 6 000 otáčkach za minútu. Jeho krivka krútiaceho momentu má tvar stolíka, keďže svoje maximum poskytuje motor v rozsahu 1 800 až 5 800 otáčok. A so svojimi 750 newtonmetrami je to pekne vysoký stolík. Skôr barový pult.

Tu je to monštrum. Dvakrát prepĺňaný osemvalec so 460 kW (625 k) a 750 newtonmetrami.
Zdroj: František Pisarovič

Technofilov by mohla zaujímať jedna pikantnosť okolo turbodúchadiel tohto fantastického stroja. Totiž, v tlačovej správe by sme našli zmienku o “vylepšenej reakcii na plynový pedál”, čo mimo iného znamená, že sa turbodúchadlá presunuli na najbližšie možné miesto výfukovému aj nasávaciemu potrubiu – do zovretia, teda priamo do “véčka” motora.

Týmto sa to ovláda: Prevodovka Steptronic s nezvyčajne, no intuitívne riešenými dráhami ovládača
Zdroj: František Pisarovič

Je to nekompromisné riešenie, ktoré sa do najsilnejšieho produkčného motora od BMW určite hodí, no treba rátať aj s tým, že takéto umiestnenie turbodúchadiel produkuje ohromné množstvo tepla aj pri bežnom používaní. V praxi sa vám teda môže stať, že sa vaše auto bude dochladzovať ventilátormi ešte 5 minút potom, čo ste išli pre rožky.

Tu sa to kontroluje: Tradičný bavorácky digitálny prístrojový panel s množstvom informácií
Zdroj: František Pisarovič

So svojím výkonom, hmotnosťou 2 370 kilogramov a emblémami mníchovskej automobilky nemá X5 M Competition na výber nič iné, ako krútiť fyzikálnymi zákonmi vo svoj prospech. A presne to pomocou svojho prepracovaného pohonu všetkých štyroch kolies aj robí. Spôsob, akým tento stroj prenáša krútiaci moment na cestu, je nielen nekompromisný, ale aj úplne prirodzene pôsobiaci.

Režim M1 je vstupnou bránou do športových talentov vozidla
Zdroj: František Pisarovič

Svoj podiel na tom má aj excelentná osemstupňová prevodovka Steptronic, ktorá radí veľmi intuitívne. Pomyselnou čerešničkou na torte je ale “launch mode”, vďaka ktorému sa všetky sily vesmíru spoja, aby ste vystrelili z nuly na stovku za 3,8 nekonečných sekúnd. Prvý raz to prekvapí aj vodiča, môžete mi veriť.

Režim M2 zasa vypne úplne všetko, čím zapne všetku zábavu. X5 M sa zmení na driftérsku mašinu.
Zdroj: František Pisarovič

Božská technika

Spotreba paliva tu nepochybne je a je veľká, no o tých štrnástich litroch na stovku pri bežnej jazde si tu však nemáme prečo hovoriť. O čom by sme si však mali povedať na záver, je vaše nové najobľúbenejšie tlačidlo na prístrojovej doske: ovládanie klapiek vo výfuku.

Na záver si dovolím ešte túto fotografiu, ktorá v sebe spája úplne všetko
Zdroj: František Pisarovič

Takže viete, ako to chodí. Pekne do tunelu, podradiť o dva stupne dolu, stiahnuť okná a užívať si život, v ktorom technika vyrieši každé želanie.

Základná cena modelu – BMW X5 M Competition: 126 600 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X5 M Competition: 126 600 €
Euro NCAP: 5* (2018)
Záruka:2 roky (bez obmedzenia kilometrov)
Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:460 (625) / 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:750 / 1800 - 5800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:290
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:3,8
Spotreba - kombinovaná [WLTP, l/100 km]:12,7 - 12,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:580 - 1530
Objem nádrže [l]:83
Prevádzková hmotnosť [kg]:2370
Rozmer pneumatík:295/35 ZR21 vpredu, 315/30 ZR22 vzadu
Dĺžka [mm]:4941
Šírka [mm]:2019
Výška [mm]:1693
Rázvor [mm]:2972