TEST: BMW X3 | Prémiový dorast

2926

BMW X3 už nie je len menším súrodencom najväčšieho SUV značky. Prvú generáciu veľkej X5-ky dorástla so stratou niekoľkých milimetrov. Trojkové SUV dostáva širokú paletu motorov a interiér, za ktorý by sa len pár rokov dozadu nemuseli hanbiť vlajkové lode.

V BMW nemajú vo zvyku flákať svoju prácu, práve naopak. Králi marketingu a ľudia schopní predať čokoľvek s modro-bielym kruhom na kapote, postupujú solídne vpred, bez zaváhaní. Vzhľadom na trendy v automobilovom priemysle, ktoré do určitej miery Bavori formujú, nemá otázka pokračovateľa BMW X3 druhej generácie inú odpoveď, než pozitívnu.

Modely so zvýšeným podvozkom sa predávajú ako nikdy predtým a dopyt neustále rastie. BMW však onedlho čaká príchod najväčšieho SUV, v USA vyrábaného modelu X7. Človek by očakával, že začne značka vyrábať svoje modely kompaktnejšie, aby pri nich masívna novinka po uvedení poriadne vynikla. Opak je však pravdou.

Dizajnérska pestrosť

Ako by to mnohí z nás čakali, BMW trendy skôr vytvára, než nasleduje. Postavte vedľa seba aktuálnu ponuku SUV značky a rozoznáte ich od seba v hromade detailov. Pochopiteľná je samozrejme zdieľaná predná maska s „kupé“ modelom X4, ktorému X3 daruje kompletne celú platformu a interiér. Od menších a väčších modelov je však zásadne odlišné.

Už tretiu generáciu si ponecháva zvýšené zakončenie profilovej línie okien, čo je konzistencia, na ktorú pri modeloch BMW nie sme zrovna zvyknutí. Pri pohľade zozadu pôsobí „učupene“ a celkom dynamicky, no priamy pohľad na prednú masku odhaľuje obrie „ľadvinky“, ktoré rokmi zatlačili svetlomety do rohov karosérie. V hnedej farbe a v prevedení „Luxury“ pôsobí veľmi striedmo a elegantne. Dokonca by som povedal, že až príliš a to berte ako môj apel na výber zaujímavejšej farby exteriéru pri zvažovaní kúpy.

Geometrický rast a logika

Z interiérov nemeckých prémioviek sa postupom času stali dizajnérske skvosty. Kým sme sa ešte niečo cez dekádu dozadu topili v mori tvrdých plastov, dnes už na kvalitný a zaujímavý interiér nepotrebujete rozpočet ropného magnáta. Vrchol ponuky opäť pomaly klesá k nohám bežných smrteľníkov a vám ponúka bohaté možnosti výberu. Vyznávačom jednoduchej elegancie však môže prekážať zložitosť interiérového dizajnu.

Pri bližšom pohľade však zistíte, že každá jedna zdanlivo nelogická a nútená dizajnérska „fičura“, má určitú funkciu a dôvod „pre život“. Zdajú sa vám zvláštne bočné výduchy vetrania? Majú vám pomôcť usušiť okno, keď beriete plné auto ľudí. Pôsobí na vás stredový panel zvláštne vykrivený? Máte naň ako vodič lepšie vidieť. Dokonca by som si dovolil tipovať, že nelogická vlnovka na palubnej doske pred pasažierom, má akýsi súvis s airbagom. Logá „X“ však nájdete dokonca aj na vnútornej strane dverí pri kĺboch. Ak vám to má pripomenúť v čom sedíte, nech sa páči.

Zvonka dnu

Spomínaná podobnosť rozmerov novej generácie X3 s prvou generáciou X5 nie je prítomná len navonok. Nová generácia BMW X3 je dokonca dlhšia o 41 milimetrov na dĺžku a o 19 milimetrov na šírku. Novinka ťahá za kratší koniec v porovnaní s prvou generáciou X5 (E53) len z hľadiska výšky a aj to nie zásadným spôsobom. Testovaný kus bol vybavený panoramatickou sklenenou strechou, no úprimne povedané, pokiaľ máte problém s miestom pre hlavu vo vysokom SUV, zvážte kúpu dodávky či mikrobusu.

Priestoru pre nohy zadných pasažierov je dostatok vo veľmi príjemnej miere. Časom však nadobúdam pocit, že stereotypy o tvrdej a umelej koži v modeloch BMW sa začínajú postupne rozplývať. Možno nie tak úplne pri nižších priečkach ponuky, no v X3 sú poťahy na zásadne vyššej úrovni, na akej boli napríklad v interiéri predošlej generácie modelu.

Nezaprie pôvod

Podvozok a jazdný komfort je typický pre model radu X od BMW. Ani Bavori však nedokážu absolútne dokonale zamaskovať hmotnosť a výšku, s ktorou sa musí podvozok vysporiadať počas jazdy. V rámci sveta SUV ide o jeden z najlepšie vyriešených podvozkov a s ním spojených pocitov z jazdy.

Pokiaľ však nemáte problémy s vystupovaním z nižšieho modelu či dokážete oželieť praktickejšiu vyššiu svetlú výšku, sedan ponúka vyššiu dávku jazdného komfortu. Samozrejme, na úkor plusov, ktoré SUV svojou výškou bez debaty prináša.

Mechanická symfónia

Naftový šesťvalec s radovým usporiadaním valcov patrí už dlhé roky na absolútnu špičku ponuky naftových motorov. Je geniálne odhlučnený, disponuje obdivuhodne rýchlymi a presnými reakciami a ponúka až neuveriteľnú kombináciu dynamiky a spotreby. V tandeme s už roky známou osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF, ponúka až smotanovo jemnú a precíznu jazdu.

Na veľký motor poháňajúci kolesá cez systém xDrive, je spotreba famózna. V meste spotrebuje X3 30d rovných 8 litrov, na diaľnici mierne pod 8 a medzi mestami len 5,4 litra na 100 km. Pokiaľ si môžete dovoliť silnú verziu so šesťvalcom, náklady na jeho prevádzku vašu peňaženku doslova pobavia.

Základná cena modelu – BMW X3 xDrive20d : 48 900 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X3 xDrive30d : 57 600 €
Záruka: 5 rokov alebo do 100 000 km
Registračná daň: 1900 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:195 (265)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:620/2000-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,3-6,6/5,3-5,7/5,7-6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:550
Objem nádrže [l]:68
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1895
Rozmer pneumatík:225/60 R18
Dĺžka [mm]:4708
Šírka [mm]:1891
Výška [mm]:1676
Rázvor [mm]:2864