TEST: BMW radu 5 Touring | Do nekonečna a ešte ďalej

5031

„Päťkové“ kombi je auto, v ktorom môžete bez problémov precestovať pol Európy, a to dokonca vo štvorici. V prípade modelu 540d nielen že môžete, ale bude vás to lákať zakaždým, keď sa posadíte za volant.

Stretnutie s novým BMW radu 5 Touring je ako po rokoch znova stretnúť starú lásku. Všetko je tam, kde má byť a také, ako si to pamätáte, len je to vyzretejšie a celkovo lepšie auto. Už keď sme minulý rok testovali „pätkový“ sedan novej generácie, zdal sa mi byť oproti predchodcovi výrazne komfortnejší. Kombi je pochopiteľne rovnaké. Akoby zmúdrelo a už sa nepotrebovalo naháňať za ničím. Oproti minulej generácii (F10, resp. F11 v prípade kombi) je jazda v komfortnom režime výrazne plavnejšia a pripomína skôr konkurenčné autá s hviezdou na kapote. Z môjho pohľadu je to trošku škoda, pretože BMW radu 5 nikdy nebolo nekomfortné, ale spoza volantu mal vodič vždy dojem, že šoféruje športové auto. Nová „Päťka“ je teda mäkšia, ale v jednotlivých jazdných režimoch výraznejšie mení svoju tvár. V športovom režime je to skrátka starý dobrý Bavorák, taký, ako ho poznáte.

Premyslené riešenia

BMW, ako výrobca prémiových vozidiel, by sa malo snažiť ponúknuť zákazníkom vždy o niečo viac ako bežné značky. Verzia Touring je predovšetkým o batožinovom priestore a mníchovskí konštruktéri sa evidentne povenovali aj tejto časti auta. Ako je už v prípade BMW zvykom, otvoriť sa dá samostatne aj zadné okno. Pokiaľ nakladáte iba niečo menšie, alebo nemáte dostatočný priestor na otvorenie celých dverí, veci do kufra sa dajú vložiť aj cez vyklopené okno. Roletka pod ním je elektrická a funguje automaticky, samostatne, bez nutnosti vášho zásahu.

Pre kombi modely od BMW je charakteristické samostatné otváranie zadného skla. Nová generácia BMW radu 5 nie je výnimkou.

Zadné sedadlá sú už tradične delené v pomere 40:20:40, čo má tiež nesporné výhody. Pri praktickosti to však nekončí. Všetky BMW radu 5 Touring sú totiž už štandardne vybavené vzduchovým odpružením zadnej nápravy, vďaka čomu si vždy zachováte dekórum. Ani keď bude kufor plne naložený, nos auta nikdy nebude smerovať do neba, keďže vzduchové pruženie automaticky vyrovnáva svetlú výšku. Za príplatok je k dispozícii okrem iného aj aktívna stabilizácia náklonov či natáčanie zadných kolies.

Objem kufra narástol na 570 l a oproti predchodcovi sa zväščila aj nosnosť – až o 120 kg na výsledných 720 až 730 kg podľa modelu

Čaro šesťvalca

Na BMW 520d som absolvoval niekoľko stoviek kilometrov, ako so sedanom (G30), tak aj v kombi (G31). „Pätkový Bavorák“ je s týmto motorom výborné auto. Dynamika je dostačujúca a spotreba paliva šokujúco nízka (v meste zhruba 7 litrov a mimo mesta sme odmerali 5,3 l/100 km). K DNA značky BMW však radový šesťvalec akosi patrí. No a v dnešnej dobe downsizingu, kedy sú už aj štvorvalce vybičované k impozantným výkonom, je šesťvalec pod kapotou skutočným zážitkom, či už hovoríme o benzínovom alebo naftovom. V našom prípade to bol vznetový šesťvalec. BMW má v ponuke v podstate len jeden naftový šesťvalec – trojliter, ktorý v rôznych výkonových prevedeniach montuje do všetkých svojich modelov od rady 3 vyššie. Motor v modeli 540d produkuje neuveriteľných 320 koní a dych berúcich 680 Nm už od 1750 ot./min. Vďaka týmto parametrom dokáže toto rodinné kombi vystreliť z nuly na stovku za 4,9 sekundy. Áno, čítate správne. Tento „kombík“ má takú dynamiku, akou sa donedávna mohli pýšiť len superšporty. V tomto aute si ju však môžete vychutnať aj s celou rodinou na palube.

Pomoc pri parkovaní dosahuje u najnovších BMW maximum. Auto si viete pozrieť aj zvonku a skontrolovať tak jeho okolie. Obraz sa dá posúvať aj gestami.

Abstinent

Neviem ako to v tom BMW robia, ale toto auto je veľké ako parník, dosahuje výkony superšportu a spotrebou paliva zahanbí aj bežné hatchbacky nižšej strednej triedy. Jasné, v meste si vypýta zhruba 9 litrov nafty každých 100 km, keďže rozpohybovať takúto masu si predsa len vyžiada nejakú tú energiu. Akonáhle je však 540d Touring v pohybe, nepýta si veľa. Veď mimo mesta sme jazdil zhruba za šesť litrov. A čo je ešte viac nepochopiteľné, na diaľnici to bolo presne 5,9 l/100 km! Určite má na tom podiel aj fakt, že na ôsmom prevodovom stupni točí motor pri rýchlosti 130 km/h iba 1 600 ot./min. Samotnými otáčkami to ale nebude. Za týmto skvelým výsledkom je nepochybne schované obrovské množstvo úsilia…alebo nejakej mágie. Inak si to vysvetliť neviem.

Resumé

Hľadáte veľké, pohodlné a naozaj kvalitné rodinné auto? Áno? A zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, či skutočne potrebujete MPV? Naozaj je ten kočiar až taký veľký? Alebo potrebujete SUV? A ako často s ním budete jazdiť do terénu? Ja si myslím, že kočiar sa vojde aj do kufra „päťkového“ kombi a ak hľadáte niečo, čo bude mať aj istú reprezentatívnu funkciu, dovolím si tvrdiť, že váš príjazd na takomto aute bude mať väčší efekt, ako keby ste prišli na nemotornom SUV. Toto je nekompromisná limuzína so všetkým, čo k tomu patrí. Až na to, že ma veľký a praktický kufor. No a v neposlednom rade je to BMW, takže šoférovať ho vám bude robiť radosť.

Základná cena modelu – BMW 520d Touring: 53 200 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 540d xDrive Touring: 70 150 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov/100 000 km zdarma

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:235 (320)/4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:680 /1750-2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,8/5,3/6,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:570/1700
Objem nádrže [l]:66
Prevádzková hmotnosť [kg]:1850/1925
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4942
Šírka [mm]:1868
Výška [mm]:1498
Rázvor [mm]:2975