TEST: BMW radu 5 | Je to ešte ona?

1310

Pozeráte sa na najstaršie a najnovšie BMW radu 5. Za 45 rokov existencie tohto modelu sa toho zmenilo veľmi veľa. Skúmali sme, či novému autu ostalo ešte niečo z génov jeho predkov.

Nebudem sa tajiť tým, že autá značky BMW sú mi sympatické. Veď veterán na fotke je môj. V automobilovom priemysle sa však začína veľká revolúcia, asi najväčšia od samotného vzniku automobilu a neobchádza ani značku BMW, ktorá sa rada chváli tým, že jej autá spôsobujú radosť z jazdy. Vždy to tak aj bolo, teda aspoň v prípade väčšiny modelov, ale podľa BMW je jednou z najsilnejších stránok siedmej generácie radu 5 to, že má množstvo nových asistenčných systémov, ponúka špičkovú konektivitu a novú generáciu infotainmentu.

Kde je hranica?

Z nového BMW radu 5 som sklamaný. Áno, znie to neuveriteľne, ale je to tak. Nie však preto, že by to bolo zlé auto. Ono je totiž také dobré, že to podľa mňa nie je fér voči majiteľom BMW radu 7. Na to, aby som vymenoval všetky technologické novinky na palube, bohužiaľ ani nemám priestor. Je to trošku škoda, pretože viem, že existujú ľudia, ktorých moderná technika v autách fascinuje. Ak by som to mal ale povedať v skratke, tak prakticky všetky „vychytávky“, s ktorými prišla „Sedmička“ pred rokom, môžete mať aj v novej „Päťke“. Nechýba ovládanie multimediálneho systému gestami či dokonca parkovanie na diaľkové ovládanie pomocou inteligentného kľúča. Znie to fajn, ale maže to rozdiely medzi jednotlivými triedami automobilov a znižuje exkluzivitu vlajkovej lode. Viem, že technológie dnes napredujú obrovskou rýchlosťou, ale podľa môjho názoru by si „Sedmička“ zaslúžila dlhší pobyt na technologickom výslní značky.

Krásnou hnedou kožou čalúnená palubná doska, kvalitné dekoračné materiály, drevo aj kov a špičková úroveň vypracovania. To je interiér nového BMW radu 5.

Vrchol dokonalosti

Testovali sme BMW 540i. Nie, nie je to štvorliter. Číselné označenia BMW už dávno nemajú pevný súvis s objemom motora. Je to klasický trojlitrový radový šesťvalec, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou charakteru vozidiel značky BMW. Ide však o úplne novú generáciu prepĺňaného motora, ktorý je v novej „Päťke“ naladený na impozantných 340 koní. To už je veľmi slušná porcia aj na auto s hmotnosťou prevyšujúcou 1,7 tony. Na mieste je však spomenúť, že siedma generácia BMW radu 5 oproti tej predošlej schudla o takmer 100 kg. Svedčí o tom aj zrýchlenie z nuly na stovku. Verzia s pohonom všetkých štyroch kolies xDrive zvláda túto disciplínu za neuveriteľné 4,8 sekundy. Spotreba je pritom na také veľké a luxusné auto veľmi priaznivá. V meste sa dá bez problémov jazdiť za 11 litrov, pričom mimo mesta sa spotreba počas nášho testu pohybovala medzi 6,5 až 7 l/100 km. Počas diaľničných presunov vás určite bude tešiť fakt, že pri predpisovej rýchlosti motor netočí ani 2 000 ot./min. a z nádrže si ťahá benzín tempom 7,7 l/100 km.

Prístrojový panel je digitálny.

Zmena priorít

BMW radu 5 bolo vždy ideálnym kompromisom medzi komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. V prípade najnovšej generácie mám však pocit, že luxus zvíťazil nad radosťou z jazdy. Viem, znie to divne, že sa sťažujem na luxus a komfort, ale vadilo mi, že som nemal pocit prepojenia s autom, ktorý bol donedávna takmer pri každom BMW samozrejmosťou. Nechápte ma zle. To auto bolo na svoje rozmery aj vďaka príplatkovému natáčaniu zadných kolies (odteraz už aj s pohonom xDrive) mimoriadne obratné. Nová „Päťka“ mi však skrátka až príliš pripomína „Sedmičku“, a to aj po stránke jazdných vlastností. Je naozaj príjemne komfortná. Nerovnosti žehlí tak, akoby na ceste ani nikdy neboli. A keď si len tak plachtíte mestom s vypnutým audiom, máte pocit, akoby bol vypnutý zvuk v celom meste. Garantujem vám, že ak máte náhodou problém nájsť si doma chvíľku pre seba, nová „Päťka“ má také dobré odhlučnenie, že budete chodiť oddychovať do auta. Stačí však, že ju trošku ponaháňate v zákrutách a už to nie je ono. Jasné, to auto drží na ceste ako prikované, ale nakláňa sa trochu viac, ako by sa mi to páčilo. V športovom režime je to trošku lepšie, ale aj tak je v zákrutách cítiť hmotnosť auta. Tá je pritom paradoxne nižšia v porovnaní s predchodcom. Stále mám však pocit, že minulá generácia bola o čosi športovejšia. Keby mi niekto zaviazal oči a previezol ma v tomto aute, asi by som tipoval, že je to buď BMW radu 7 alebo nejaké auto s trojcípou hviezdou na kapote.

Veľmi elegantné je aj ovládanie štvorzónovej klimatizácie na zadných sedadlách.

Resumé

Autá, ako je BMW radu 5, si kupujú úspešní ľudia. Obzvlášť, keď potrebujú veľa cestovať, auto je pre nich pojazdnou kanceláriou, možno aj istou formou reprezentácie, ale v podstate aj obchodným partnerom, keďže v ňom strávia veľa času. S kým by sa vám pracovalo lepšie? S večne usmiatym a dobre naladeným kolegom s rozopnutým horným gombíkom košele, alebo s takým, ktorý by bol vždy vážny, nahodený v obleku a kravatu by nosil zatiahnutú na doraz? Iste, sú oblasti, kedy je naozaj vhodnejší ten druhý typ „štvorkolesového partnera“. Tento segment však veľmi dobre pokrýva BMW radu 7. Tá ležérna elegancia bola vlastná BMW radu 5, len z nového modelu akoby sa trochu vytratila. BMW má tak v portfóliu už dvoch „kravaťákov“.

Základná cena modelu – BMW 520d: 49 210 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 540i xDrive: 63 210 €
Záruka: 2 roky, servis na 5 rokov / 100 000 km v cene (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/5500-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:450 /1380-5200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,6/6,1/7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:530
Objem nádrže [l]:68
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1735
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4936
Šírka [mm]:1868
Výška [mm]:1479
Rázvor [mm]:2975