TEST: BMW M5 | Blitzkrieg

1691

Ak sa vám doma náhodou neváľa v garáži nejaký ten superšport, tak máte smolu. Na dynamické parametre nového BMW M5 sa prakticky nemáte ako pripraviť.

K novej M5-ke som pristupoval trochu skepticky. Veď je to štvorkolka – historicky prvé BMW M5 s pohonom všetkých štyroch kolies. Od začiatku mi to nevoňalo. Navyše, ani to nové BMW radu 5 sa mi nepáči až tak ako to predošlé. Ale opäť raz som nútený hlboko sňať klobúk pred konštruktérmi oddelenia M. To, čo dokázali vyžmýkať z aktuálneho „päťkového“ Bavoráka, je jednoducho neuveriteľné.

Známy motor

Nie, tu sa veľa nezmenilo. Nová M5-ka má pod kapotou v podstate ten istý 4,4-litrový vidlicový osemvalec dopovaný dvojicou turbodúchadiel. Je to však úžasný motor. V dnešnej dobe downsizingu sú to také malé Vianoce, keď sa človek môže posadiť za volant auta s osemvalcovým motorom pod kapotou. Keď ho naštartujete, pri prebudení k životu mykne celým autom a zo štvorice výfukov sa ozve hrmot ekvivalentný erupcii sopky.

Takto vyzerá 600 koní pokope.

Výkon motora bol navýšený o 40 koní z pôvodných 560 na magických 600. Skúšali ste si to však niekedy predstaviť? 600 koní…to je už dosť absurdné číslo. Napriek tomu nepôsobí nové BMW M5 ako nezvládnuteľná premotorovaná beštia, čo je chvályhodné a zároveň tak trochu prekvapujúce.

Červená farba akoby varovala, že s tým, čo toto tlačidlo prebúdza, nie sú žiadne žarty.

Neviem, či to nejakého budúceho majiteľa vôbec zaujíma, ale ani spotreba nie je nenormálna. Minimum je síce 8,5 l/100 km (mimo mesta) a na diaľnici je to 9 až 9,5 l/100 km predpisovým tempom, ale pre mňa bolo zaujímavé to, že pokiaľ som sa nenaháňal, dokázal som v meste jazdiť za výrobcom udávaných 14,5 l/100 km. Niekedy dokonca aj za menej, ale tam stačí raz-dvakrát trochu pridať a hneď je tam 16. Jazdíte brzda-plyn a 20 litrov vás neminie. Bavíme sa však o aute, ktoré dokáže zrýchliť z nuly na 200 km/h za menej ako 11 sekúnd, takže…to len tak na okraj.

Interiér dokonale vystihuje charakter auta – kombinácia prvotriedneho luxusu so špičkovými výkonmi.

Nová prevodovka

Zaujímavosťou je, že pri modeli M5 BMW upustilo od sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorá sa používa vo všetkých modeloch BMW M. Nová generácia M5 používa klasický automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu (ďalší dôvod na obavy). Musím však povedať, že tá prevodovka je výborná. Čakal som, že bude trochu pomalšia ako dvojspojka, no vôbec som nemal potrebu rýchlejšieho radenia.

Prevodovka je úplne nová, takže výrobca použil aj novú hlavicu radiacej páky – inú ako u štandardných modelov a zároveň inú ako u predchodcu

Adaptívny podvozok

Na modeloch radu M sa mi páči to, že jednotlivé nastaviteľné komponenty auta si viete nastavovať nezávisle od tých druhých. Nie sú tú klasické jazdné režimy. Napriek tomu si z vlastných nastavení viete vyskladať akoby tri vlastné režimy. V tom štandardnom je možné jazdiť aj s 20-palcovými kolesami po Bratislave, čo už je čo povedať. Dosť som sa bál, aby nám nová M5-ka trochu nevymäkla, keďže klasické BMW radu 5 aktuálnej generácie mi pripadá o dosť mäkšie a komfortnejšie ako predchodca. Pre eM-ko to však neplatí. Podvozok je aj v komfortnom režime príjemne tuhý. Neruší zbytočnými buchotmi, ale stále máte pocit, že auto s vami komunikuje, dáva spätnú väzbu a zároveň poslúcha na slovo.

Rozsah nastavení je takmer nekonečný – prisposobiť sa dá nielen charakter motora, tuhosť tlmičov, či odpor posilňovača riadenia, ale aj zvuk motora, stabilizačný systém, pohon 4×4 či rýchlosť radenia.

Maskuje hmotnosť

Napriek tomu, že predošlá generácia mala pohon iba zadnej nápravy a nový model má pohon všetkých štyroch kolies, hmotnosť sa zvýšila len o 30 kg na výsledných 1 930 kg. Iste, aj tak sú to síce takmer dve tony, ale spoza volantu vôbec necítite hmotnosť auta. Jasné, veď má 600 koní. Zrýchľuje ako sto čertov. Ale úžasné je, že tú hmotnosť nie je cítiť ani v zákrutách. Auto drží ako prikované za každých okolností. Priľnavosti má na rozdávanie a poslúcha na slovo. Pri ostrom tempe na svojich obľúbených okreskách som po čase zabudol, že sedím v takmer päťmetrovom sedane. Nové BMW M5 je obratné ako hot-hatch. Predná náprava má až neuveriteľnú priľnavosť, za čo nepochybne vďačí aj pneumatikám Michelin Pilot Sport 4 S.

Momentálne nastavenia jednotlivých komponentov sa neustále zobrazujú na prístrojovom paneli.

Dokonalý pohon M xDrive

Asi najväčšou novinkou je práve pohon všetkých štyroch kolies. Ja chápem, že preniesť 600 koní iba na jednu nápravu nie je jednoduché, ale zase, povedzme si pravdu, komu je treba tých 600 koní? Nepáčilo sa mi, že kvôli honbe za stále vyšším výkonom bolo BMW prakticky donútené použiť pohon 4×4. Dovolím si však tvrdiť, že toto je jednoznačne najlepšia štvorkolka, na akej som kedy jazdil.

Kto pozná xDrive, tak vie, že prioritu má zadná náprava (teda aspoň u modelov s pozdĺžne uloženým motorom). Pohon M xDrive je však úplne iná liga. V štandardnom režime posiela všetok výkon na zadok a predok pripája iba v prípade hroziaceho preklzu zadných kolies. Proaktívne, samozrejme. V športovom režime je princíp ten istý, ale zadná náprava je ešte viac uprednostňovaná. A to až do takej miery, že elektronika dovolí aj menší preklz zadných kolies. No a unikátna je možnosť úplne odpojiť prednú nápravu. Môžem len potvrdiť, že vtedy je to čistokrvná zadokolka. A tak isto môžem potvrdiť, že v športovom režime 4×4 budete rýchlejší ako v režime pohonu iba zadnej nápravy. Človek sa tak nemusí báť pridať plyn keď je to rozdeľované medzi všetky štyri kolesá, pretože v tom režime zadného náhonu je to auto čisté peklo. Hrabe to ešte aj na trojke-štvorke (teda pokiaľ si vypnete stabilizáciu), a to sú už sakramentsky nebezpečné rýchlosti.

Zvuk nabrúsenho osemvalca je jednoducho famózny.

Citlivý vodič vie pekne dávkovať plyn a dokonca aj v šmyku je M5 krásne ovládateľná. V športovom režime 4×4 však viete na výjazde zo zákruty prakticky okamžite zatlačiť plný plyn, takže ste vo finále rýchlejší. Je však skvelé, že máte na výber. Buď chcete byť rýchli, alebo sa zabávať a trénovať svoj cit v pravej nohe a reflexy rúk.

Resumé

Naschvál som si s odstupom času prečítal svoju vlastnú recenziu na predošlú generáciu BMW M5. Do toho auta som sa zamiloval, ale ako som zistil, aj vtedy som bol najprv skeptický. Predsa len to bolo prvé prepĺňané BMW M5. Po tom božskom desaťvalci v generácii E60 to bola priam svätokrádež. Ale nakoniec ten motor vôbec nebol zlý (čo sa jazdného prejavu týka). Samozrejme, má úplne iný charakter ako vysokootáčkový atmosférický desaťvalec, ale mal krútiaceho momentu na rozdávanie. Takže na turbá sme si zvykli veľmi rýchlo. Teraz už len si zvyknúť na štvorkolku. To však zvládnete za 0,9 sekundy. To je totiž rozdiel v čase potrebnom na šprint z nuly na stovku medzi najnovšou M5 a jej predchodkyňou. Fyzika skrátka nepustí.

Základná cena modelu – BMW 518d: 47 710 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M5: 122 610 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov/100 000 km zdarma

Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:441 (600)/5600-6700
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:750/1800-5600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250 (305 bez obmedzovača)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:3,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:14,5/8,2/10,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:530
Objem nádrže [l]:68
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1930
Rozmer pneumatík:275/40 ZR19 vpredu, 285/40 ZR19 vzadu
Dĺžka [mm]:4965
Šírka [mm]:1903
Výška [mm]:1473
Rázvor [mm]:2982