TEST: BMW 640d – dotyk výnimočnosti

1883

Sú autá, lepšie autá, a potom je tu niečo, čo sa už pohybuje v tak trochu iných dimenziách. Niečo ako BMW radu 6.

Ťažko kritizovať auto, ktorého základná cena bez príplatkov prevyšuje 80 000 €. Tým samozrejme nechcem povedať, že všetky drahé autá sú automaticky dokonalé, ale nech už necháte takýto balík peňazí u BMW, Audi, alebo Mercedesu, nemyslím si, že by ste za svoje peniaze nedostali primerane kvalitný výrobok. Tak je to aj s týmto nádherným veľkým kupé. Má svoje muchy, ale jazda s ním je zážitok z iného sveta.

Pompéznosť má v génoch

Pri pohľade na dlhočiznú kapotu „Šestky“ človek ľahko nadobudne pocit, že toto auto musí byť kráľom ciest. Prečo aj nie? Veď na dĺžku meria skoro päť metrov a pod spomínanou majestátnou kapotou nenájdete menší motor ako trojlitrový šesťvalec. Rovnako štedro je koncipovaný aj priestor okolo vodiča a spolujazdca. V pohodlných sedadlách sa sedí nízko, pričom mohutný stredový tunel je relatívne vysoký. Obsahuje viacero šikovných odkladacích priestorov a z dizajnového hľadiska je zaujímavé, ako v pravej časti plynulo nadväzuje na palubnú dosku.

Bohužiaľ, zadné sedadlá už až tak veľkorysé nie sú. Po skúsenostiach s BMW radu 4 som bol prekvapený, že vo väčšej „Šestke“ je vzadu menej miesta ako v „Štvorke“, ale je to tak. Priemerne vysokému chlapovi tam bude skrátka tesno…či už na nohy alebo na hlavu. Na rozšafnosť pri dimenzovaní kapoty a predných sedadiel teda zjavne doplatia občasní cestujúci na zadných sedadlách.

Bayerische MOTOREN Werke

Motory sa nespomínajú v názve tejto nemeckej automobilky náhodou. V Mníchove totiž vznikajú nepochybne jedny z najlepších agregátov na svete. Veľké uznanie patrí konštruktérom aj za radový šesťvalec spaľujúci naftu, ktorý poháňal nami testované BMW 640d. V tejto verzii produkuje trojlitrový motor 230 kW (313 k), čo je celkom slušné. Ešte pôsobivejší je však krútiaci moment – mohutných 630 Nm vrcholí už pri 1 500 ot./min. Motor má tak dostatok sily za každých okolností, má veľmi kultivovaný chod, skoro žiadne vibrácie a jeho zvuk pripomína tú nádheru, ktorú poznajú majitelia benzínových radových šesťvalcov od BMW.

Pravdupovediac, od takéhoto auta som ani nič iné nečakal. Vedel som, že motor bude dostatočne silný, napriek tomu ešte trochu prekonal moje očakávania. Ešte viac ma však prekvapila spotreba paliva. Naozaj som nepredpokladal, že skoro päťmetrové auto s výkonom vyše 300 koní a pohotovostnou hmotnosťou 1 800 kg bude vedieť jazdiť v meste za osem litrov. Aj na diaľnici sa vďaka osemstupňovej prevodovke dá pri dodržiavaní predpisov spotreba paliva udržať pod siedmimi litrami. Pri 130 km/h totiž otáčkomer ukazuje smiešnych 1 900 ot./min. Po okreskách sa dá zmestiť aj do šiestich litrov.Naozaj obdivuhodný výkon…

Hltač kilometrov

Toto veľké kupé je pohodlné za každých okolností. Testovali sme ho síce na 17-palcových kolesách obutých do zimných pneumatík, čo mohlo trochu skresľovať dojem z jazdy, ale vďaka adaptívnym tlmičom si viete tuhosť pruženia nastaviť vždy tak, ako potrebujete. Udivovala ma tiež stabilita auta aj pri vysokých rýchlostiach. Jeho schopnosť maskovať rýchlosť je neuveriteľná. Ani neviete ako a idete 150-160 km/h. Jednak sa na takúto rýchlosť dostanete veľmi ľahko a vďaka výbornému odhlučneniu ani nemáte pocit, že idete rýchlo. Podvozok všetko zvláda s prehľadom, auto sa tvári, že sa ešte iba dostáva do tempa. Vodič sa môže plne sústrediť na cestu pred sebou, pretože všetky potrebné informácie, ako napríklad momentálna rýchlosť, maximálna povolená rýchlosť, rýchlosť nastavená tempomatom, alebo dokonca aj navigačné inštrukcie, to všetko sa zobrazuje na čelnom skle priamo pred vodičom. Vodič je skrátka v tomto aute stredobodom pozornosti a prioritou číslo jeden je priniesť mu zážitok z jazdy.

Resumé

BMW 640d je rýchle, pohodlné, dobre odhlučnené a komfortné auto. Typické „Grand tourismo“. Nízka spotreba je ako bonus. Je to teda ideálne auto na dlhé cesty…obzvlášť vo dvojici. Ak teda na leto plánujete výlet naprieč Európou a hľadáte na tento účel vhodné auto, myslím, že ste ho práve našli.

Základná cena modelu – BMW 640i: 80 000 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 640d: 82 300 €
Záruka: 2 roky, servis 5 rokov alebo 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 2 467 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
230 (313)/4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
630 /1500-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
5,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,7/4,8/5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
460
Objem nádrže [l]:
70
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1800
Rozmer pneumatík:
225/55 R17
Dĺžka [mm]:
4894
Šírka [mm]:
1894
Výška [mm]:
1369
Rázvor [mm]:
2855