Leto je už za dverami a s ním sa blíži aj sezóna kabrioletov. Mníchovská automobilka BMW preto uvádza na náš trh otvorenú verziu svojho nového radu 4 v tom správnom čase. Mali sme možnosť vyskúšať si ju vo verzii 428i. Aj keď to zo začiatku nevyzeralo nádejne, ku koncu týždňa, v ktorom sme auto testovali, sa vyčasilo a my sme si mohli užívať aj jazdu s vetrom vo vlasoch.

Štýlové a praktické zároveň

Kabriolet radu 4 má pevnú skladaciu strechu, podobne ako jeho predchodca – „trojkový“ kabriolet s kódovým označením E93. Nie je to teda „sezónne“ auto. Iste, bez strechy v zime asi jazdiť aj tak nebudete, ale vďaka kovovej streche ho nemusíte na zimu odparkovať do garáže, resp. kupovať „hardtop“. Odhlučnenie kabíny je vynikajúce, prakticky rovnaké ako v prípade kupé, ktorého test nájdete na našom webe tiež. Nevýhodou kabrioletu je malý batožinový priestor v prípade zloženej strechy. Aj tu sa však BMW snaží vyjsť v ústrety svojim zákazníkom – nové BMW radu 4 Cabrio totiž umožňuje stlačením tlačidla pridvihnúť strechu zloženú v kufri a uľahčiť tak prístup k 220 litrov batožiny, ktoré sa do kufra zmestia. Ak toho ale potrebujete naložiť viac, „štvorkové“ Cabrio má v rukáve ešte jedného žolíka. Pri vytiahnutej streche pojme batožinový priestor 370 litrov bagáže, ale ako správne predpokladáte, vtedy už nie je možné strechu zložiť. Budete sa teda musieť „uskromniť“ iba s kvázi kupé.
Treba však vyzdvihnúť snahu o maximálnu možnú využiteľnosť auta. Zadné sedadlá sú sklápateľné a nechýba ani otvor uprostred, ktorý je určený na prepravu dlhých predmetov (lyží). Sedadlá tak nie je nutné sklápať za každých okolností.
Keď už je reč o zadných sedadlách, pozeral som sa na ne iba ako na núdzové. Potom som si však zo zvedavosti sadol aj dozadu. Na moje počudovanie som sa tam bez problémov zmestil. Miesto nazvyš tam už síce nebolo, ale netlačili ma ani nohy, ani hlavu som nemusel mať v predklone.

Šesťvalec je luxus

Ešte v 90-tych rokoch mali modely s označením končiacim sa na „28i“ pod kapotou šesťvalec. V prípade „trojkového“ radu to bola dokonca vrcholná motorizácia (ak nerátame M3). Časy sa však menia a dnes, v dobe „downsizingu“, je šesťvalec výsadou iba vrcholnej motorizácie 435i. Verzia 428i má teda pod kapotou iba dvojlitrový štvorvalec, ktorý ale vďaka prepĺňaniu disponuje veľmi slušnými parametrami – výkonom 180 kW (245 k) a krútiacim momentom 350 Nm, ktorý je dostupný prakticky od voľnobežných otáčok. Aj vyše 1 700 kg ťažký kabriolet dokáže tento motor katapultovať na stovku za slušných 6,4 sekundy. O dynamiku sa teda báť nemusíte. A čo zvuk? Šesťvalec to nie je, no vo vyšších otáčkach znie tento motor naozaj veľmi pekne. V tých nižších ho ale vôbec nepočuť. Ideálne nastavenie – ak nemáte náladu, ani neviete, že motor máte a keď ho začnete vytáčať, odmení sa vám peknou zvukovou kulisou.
Ako každý prepĺňaný motor, aj tento agregát je citlivý na štýl jazdy. Keď plynový pedál iba hladkáte, dá sa mimo mesta jazdiť aj pod šesť litrov (bez strechy sa spotreba zmestí do siedmich litrov, aj keď neviem, či to bolo strechou alebo inými okolnosťami). Najviac ma však prekvapila spotreba na diaľnici. Vďaka osemstupňovej prevodovke motor pri 130 km/h točí iba 2 200 ot./min. Výsledkom je spotreba rovných 7 l/100 km, čo je úplne skvelé na tak výkonné benzínové auto. Silu motora vám naopak pripomenie mestský režim, kedy benzín z nádrže ubúda tempom zhruba 9,5 až 10 l každých 100 km.

S vetrom vo vlasoch

Prvú vec, ktorú som si všimol za volantom „štvorkového“ kabrioletu, bolo jeho komfortné pruženie. Pritom ide o relatívne športové auto. Človek proste presadne z normálneho auta do „bavoráku“ a hneď je zrazu všetko možné. Na čo sú všetky tie „SUV-čka“? Toto je športovo ladené auto s nízkym podvozkom, ale vďaka adaptívnym tlmičom v komfortnom režime žehlí nerovnosti rozbitých bratislavských ciest s absolútnym prehľadom. V tomto režime má však na môj vkus trochu preposilňované riadenie. Všetko ale rieši režim SPORT,v ktorom trochu prituhne nie len pruženie, ale aj riadenie.
Tuhosť karosérie s vytiahnutou strechou je vynikajúca. Pri zloženej streche je na nerovnostiach vidieť, že rám čelného skla sa trochu hýbe, ale v ktorom otvorenom aute to tak nie je? Každopádne, jazda bez strechy je zážitok. Najprv som jazdil len tak bez deflektora. Nechcelo sa mi ho nasadzovať. Pri vyšších rýchlostiach (už aj do 100 km/h) do auta dosť fúkalo napriek vytiahnutým oknám. Pred prechladnutím vás ale ochráni „vzduchový golier“ (prúd teplého vzduchu, ktorý smeruje spod opierky hlavy priamo na váš krk). Je to celkom funkčná vec. Keď človek zastane na križovatke, normálne mu je na ten krk až horúco. Ešteže sa to dá regulovať v troch stupňoch, podobne ako napríklad vyhrievanie sedadiel. Deflektor však robí divy. Dá sa s ním jazdiť aj nad 100 km/h a do kabíny pritom takmer vôbec nefúka. Jeho nasadzovanie navyše vôbec nie je zložité. Zaberie vám to asi tak 15 sekúnd.

Resumé

Obyčajne sa nezvyknem zamýšľať nad tým, čo mám oblečené, keď testujem autá. Jednoducho sadnem a idem. Tuto sa to však nedalo. Veď do takého auta sa človek musí vyobliekať ak nechce vyzerať, ako keby ho ukradol. Ešte kontrola účesu, nahodiť slnečné okuliare a strecha môže ísť dolu. Uznávam, je to auto pre extrovertov, ale to nič nemení na tom, že je sakramentsky dobré.
Základná cena modelu – BMW 420d Cabrio: 47100 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 428i Cabrio: 49 800 €
Záruka: 2 roky, servis 5 rokov alebo 100 000 km v cene (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 1 697 €

TECHNICKÉ ÚDAJE

 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
180 (245)/5000-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
350 /1250-4800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
6,4
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
8,8/5,7/6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
220/370
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1755
Rozmer pneumatík:
225/50 R17
Dĺžka [mm]:
4638
Šírka [mm]:
1825
Výška [mm]:
1384
Rázvor [mm]:
2810