TEST: BMW 220d Coupé – esencia radosti

1015

Nebol by som povedal, že za týmto relatívne nenápadným čiernym kupé sa budú ľudia až tak obzerať. Najmenšie kupé z ponuky bavorskej automobilky vzbudzuje nečakanú pozornosť. Možno práve vďaka tej čiernej farbe v kombinácii so športovým dizajnovým balíčkom M Sport. Agresívne tvarované nárazníky v kombinácii s príplatkovými 18-palcovými diskami kolies dodávajú tomuto malému rebelovi drsný vzhľad. Aj keď osobne mi čierna farba nič nehovorí, niektorým autám sa hodí. A toto je práve jedno z nich. Obzvlášť v tejto čiernej metalíze Black Sapphire vyzerá dvojkové kupé neodolateľne. Toto auto sme už medzičasom mali možnosť testovať – minulé leto sme v redakcii privítali BMW M235i červenej farby. V čiernej však predsa len vyzerá lepšie, aj keď čo sa týka motora, je to úplne iná liga.

Dobrý, ale hlučný
Nie nadarmo má BMW v názve firmy slovíčko „Motor“. V Mníchove vždy vedeli, ako spraviť poriadny motor a dodnes sú v tejto oblasti na špičke. Veď tento dvojlitrový turbodiesel vo verzii 220d produkuje 135 kW (184 k) bez nejakých okolkov, pričom bežní výrobcovia, ak vôbec majú takýto výkonný naftový dvojliter, ponúkajú ho len v športových verziách daného modelu (napr. Ford Focus ST, Volkswagen Golf GTD, či Škoda Octavia RS TDI). Spotreba paliva je napriek vysokému výkonu viac než slušná. V meste sme jazdili za tých 6,5 až 6,8 l/100 km a mimo mesta sa dá s týmto autom jazdiť dokonca aj za 4,5 litra (svižnejším tempom maximálne 5 litrov…pochopiteľne, pokiaľ sa budete držať rýchlostných limitov, resp. mierne nad nimi). Pôsobivé výkony podáva BMW 220d Coupé aj na diaľnici. Vďaka osemstupňovej automatickej prevodovke motor pri rýchlosti 130 km/h netočí ani 2 000 ot./min. Je vidno, že auto je sprevodované na nemecké diaľnice, pretože ani pri vyšších rýchlostiach nemáte vôbec pocit, že by ste šli rýchlo. 3 000 ot./min. vám ručička otáčkomera ukáže až vtedy, keď sa na vedľajšom ciferníku vyníma okrúhla číslica 200 km/h. Azda jedinou chybičkou krásy tohto agregátu je jeho hlučnosť. Nie, nemyslím pri týchto vysokých rýchlostiach. Keď už ste rozbehnutí, ani o ňom poriadne neviete. Skôr ma znepokojovala hlučnosť pri častom rozbiehaní sa v meste. Aj keď je auto naštartované a stojíte vedľa neho, motor je dosť hlučný. Keby to nebolo BMW, tak by som nad tým asi iba mávol rukou, no autu s tak urodzeným rodokmeňom to veľmi nepristane. Je však možné, že je tento problém už vyriešený. Medzitým, ako sme auto testovali, sa na trhu objavila modernizovaná verzia tohto agregátu, ktorá už po novom produkuje 140 kW (190 k). Výkon narástol o 5 kW, krútiaci moment o 20 Nm a okrem toho konštruktéri sľubujú nižšiu spotrebu, ale aj lepší akustický komfort. A keby aj nie, príplatková audioaparatúra značky harman/kardon tento problém hravo vyrieši. Je síce za príplatok, ale túto položku výbavy by som naozaj označil za „povinne voliteľnú“. Jej zvuk je totiž jeden z najlepších, aké môžete v aute počuť. A to v akomkoľvek aute – existujú aj drahšie aparatúry, ktoré neponúkajú takú kvalitu zvuku.

Duch E30
Neviem, či to bolo tými kompaktnými rozmermi auta, geniálnym posedom v športových sedadlách či perfektným riadením, ale BMW radu 2 Coupé mi dosť pripomína legendárne BMW E30 – auto, ktoré bolo pre mnohých prvou ochutnávkou filozofie automobilky BMW. Kto to auto niekedy vlastnil, dodnes na neho spomína len v dobrom. Obzvlášť na jeho intuitívne riadenie a hravé, no veľmi čitateľné, jazdné vlastnosti. BMW radu 2 Coupé je v mnohých ohľadoch dosť podobné auto. Je to najmenšie kupé v portfóliu BMW, čiže je veľmi obratné a praktické do mesta. Dokonca má aj celkom slušný kufor a bez problémov odvezie štyroch ľudí. Zároveň je to športové kupé so všetkým, čo k tomu patrí. Nami testovaná verzia s balíčkom M Sport mala aj športový podvozok, ktorý je oproti štandardnému o čosi tvrdší. V kombinácii s väčšími kolesami s priemerom 18 palcov to tvorilo výborne fungujúci celok. Pruženie je síce tuhé, ale nie do takej miery, aby bolo nekomfortné. Dokonca aj na bratislavských cestách sa to dalo vydržať. V zákrutách ale drží toto auto ako priklincované a čo je asi najväčšie pozitívum, ak to viete, dovolí vám ísť aj bokom. BMW chvalabohu ešte stále umožňuje vypnúť stabilizačný systém.

Resumé
Osobne by som písmenko „d“ na konci označenia modelu (220d) vymenil za písmenko „i“ a automatickú prevodovku za manuálnu. Napriek tomu, že naftový motor má vynikajúcu spotrebu a aj napriek tomu, že osemstupňová prevodovka Steptronic rozhodne patrí medzi najlepšie automaty na trhu. Z „dvojkového“ kupé je totiž cítiť potenciál. Je to jedno z mála nových áut, ktoré vám dnes ešte dokážu poskytnúť nefiltrovanú radosť z jazdy. Tak prečo sa o ňu oberať automatickou prevodovkou a naftovým motorom?

Základná cena modelu – BMW 218i: 28 300 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 220d M Sport: 37 700 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov / 100 000 km v cene
Registračná daň: 787 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
135 (184)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
380 /1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
7,1
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,2/4,0/4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
390
Objem nádrže [l]:
52
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1465
Rozmer pneumatík:
205/50 R17
Dĺžka [mm]:
4432
Šírka [mm]:
1774
Výška [mm]:
1418
Rázvor [mm]:
2690

Nie je to najväčší, najdrahší, ani najvýkonnejší model z portfólia mníchovskej automobilky BMW. Napriek tomu má v sebe niečo, čo ho odlišuje od „tých ostatných“ a robí z neho zaslúžilého nositeľa bielo-modrého loga.