VIDEO: Študenti MIT vyvíjajú proaktívny podvozok – údajne jednajú s automobilkami

1309
" "

Spomínate si na šialene pohodlný koncept podvozku od spoločnosti Bose? Išlo o neúspešný projekt. Spoločnosť ClearMotion absolventov univerzity MIT sa stará o jeho reinkarnáciu. Mlaďasi ho majú priniesť do reálneho sveta a už údajne rokujú s automobilkami.

Rozmlátené cesty nie sú doménou len východnej Európy. Spojené štáty síce odkladajú bokom 200 miliárd dolárov pre globálnu rekonštrukciu infraštruktúry, no lokálnych ciest sa tento plán podľa všetkého netýka. Preto našla spoločnosť ClearMotion dosť pádny dôvod k tomu, aby myšlienku proaktívneho podvozku vytiahla zo zásuvky histórie.

Proaktívny podvozok proaktívnej spoločnosti

Koncept značky Bose zlyhal na niekoľkých frontoch. Pridával vozidlu vysokú hmotnosť, radikálne zvyšoval spotrebu paliva a pridával tisíce dolárov k cene auta. Dlhoročný profesor elektrického inžinierstva a zakladateľ multimiliónovej audio spoločnosti, Dr. Amar Bose, sa musel s myšlienkou podvozku budúcnosti uspokojiť len v podobe sedadla určeného do ťahačov a autobusov.

Je rok 2018, trh je ochotný platiť šialené sumy aj za nezmyselné produkty a spoločnosť ClearMotion (čo znie ako kvapalina do ostrekovačov), kupuje od Bose projekt podvozku budúcnosti. Kým Bose pracoval na podvozku od 90-tych rokov a prvý krát ho ukázal svetu až v roku 2004, ClearMotion dodávajú myšlienke nádych 21. storočia. Samozrejme, v podobe výpočtového výkonu a digitálnych technológií.

Doba dátová

Podvozky v dnešných luxusných autách pracujú na princípe elektromagnetických kvapalín, ktoré robia podvozky tuhšími, či mäkšími podľa potreby. Ich reakcie sú merateľné v desiatkach stotín sekundy, no stále nedokážu reagovať na jednotlivé nerovnosti v ceste zvlášť. ClearMotion (CM) používa malé elektrické motory, ktoré zdvíhajú individuálne kolesá.

“Digitalizujeme náš kontakt s cestou. Umožňujeme vrstve elektronických systémov pracovať medzi posádkou a cestou”, vraví zakladateľ a riaditeľ CM Shakeel Avadhany. tento princíp funguje ako aktívna rušička hluku v moderných slúchadlách, ktorá vytvára opačnú “vlnu” pre zvuky okolia. Akcelerometer umiestnený v kolese zaznamená náraz, softvér spustí elektromotor do pumpy s hydraulickou kvapalinou a tá podľa potreby vytiahne či stiahne koleso vo vzťahu k absorbovaniu nárazu kolesa.

Bezcitná budúcnosť?

Na rozdiel od systému Bose chce ClearMotion prenášať určitý pocit z jazdy aj do kabíny. Absolútne izolovaná jazda by nemusela byť bezpečná. Taktiež ladia podvozok tak, aby mierne utopil auto pri brzdení, nech nemýli ľudí zvyknutých na mäkké reakcie klasických podvozkov. Na podobnom systéme pracuje aj Audi v prípade modelu A8. Ide o funkcie, ktoré by mali byť uvedené na trh v priebehu budúceho roka.

Pôvodný mechanizmus od značky Bose namontovaný na Lexus LS400 z roku 1994

Systém od spoločnosti ClearMotion má taktiež označovať jamy v cestách v geolokačnej mape. Tým pádom by mohli byť ostatné autá pripravené na nerovnosti stovky kilometrov vopred. Kto by to bol čakal…možno sa dočkáme kvalitných ciest bez toho, aby sme sa ich dotkli a nečinné svetové samosprávy tendrovali dlhé roky predražené verejné objednávky. Paradox.

Zdroj: Bose, caranddriver, extremetech, Wired