Prvý elektromobil Toyoty vymenil volant za knipel. S kolesami nie je fyzicky spojený

2396
Zdroj: Toyota

Toyota, jeden z najväčších zástancov spaľovacieho motora, predstavila prvý elektromobil. S názvom firemnej tlačiarne, veľkou batériou, dojazdom, ambíciami a naozaj zvláštnym volantom. Presne tak – model bZ4X, ktorý sa ukázal v apríli tohto roku ako koncept, teraz debutuje ako sériový model.

SUV s nulovými emisiami je prvým členom podznačky bZ (beyond Zero) Toyota so siedmimi modelmi, ktoré sa majú uviesť na trh v nasledujúcich rokoch. bZ4X má zhruba veľkosť RAV4 a je založený na platforme e-TNGA automobilky určenej pre elektrické vozidlá.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Pomalý nebude

Do predaja by nová elektrická Toyota mala prísť v roku 2022 a vyzerá to, že bude ponúkaná v dvoch verziách v závislosti od počtu elektromotorov. Základný model sa spolieha na jeden elektromotor namontovaný na prednej náprave so špičkovým výkonom 150 kilowattov (201 koní) a krútiacim momentom 265 newtonmetrov. Tento model by mal byť schopný zrýchliť z pokoja 100 kilometrov za hodinu za 8,4 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

bZ4X s pohonom všetkých kolies využíva dva elektromotory – jeden pre každú nápravu – pre kombinovaný výkon 160 kW (215 koní) a krútiaci moment 336 Nm. Z nuly na 100 km/h sa dostane za 7,7 sekundy, pričom maximálna rýchlosť zostáva nezmenená v porovnaní so základným modelom. Za zmienku stojí, že tento variant, ktorý je vrcholom radu, má pohon všetkých kolies vyvinutý v spolupráci so Subaru.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Bez ohľadu na to, či si vyberiete cenovo dostupnejší alebo drahší model, oba používajú vodou chladenú batériu s kapacitou 71,4 kWh, ktorá je pre Toyotu prvá svojho druhu. V základnom modeli poskytuje dojazd až 450 kilometrov v cykle WLTP. Toyota jedným dychom dodáva, že batéria nestratí viac ako 10 percent svojho výkonu za 10 rokov jazdy alebo 240 000 km, podľa toho, čo nastane skôr.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Keď sa bZ4X dostane na trh, stane sa prvou sériovou Toyotou, ktorá bude vybavená voliteľným systémom steer-by-wire bez mechanického spojenia medzi volantom a kolesami, čo je princíp “odkukaný” z letectva. Automobilka sa dušuje, že prinesie lepší pocit z riadenia a znížené vibrácie do volantu (kedysi sa tomu hovorilo cit, pozn. red.). Pri uvedení na trh bude táto technológia dostupná na vybraných trhoch.

V ponuke však zostane aj “normálne” riadenie.
Zdroj: Toyota

Vozidlá, ktoré budú touto novinkou vybavené, budú mať namiesto tradičného volantu (tak trocha nešťastný) knipel po vzore Tesly Model S. Narozdiel od Tesly by však mohol v prípade Toyoty fungovať dobre, pretože riadenie “po kábli” umožňuje oveľa priamejší prevod, prípadne prevod variabilný. S volantom tak nebude treba “rúčkovať”.

Toyoa zverejní podrobnosti o cenách a dodávke bližšie k dátumu uvedenia do predaja. bZ4X bude k dispozícii v Spojených štátoch, ako aj v Európe, Japonsku a Číne od polovice roka 2022.