Toyota, jeden z najväčších zástancov spaľovacieho motora, predstavila prvý elektromobil. S názvom firemnej tlačiarne, veľkou batériou, dojazdom, ambíciami a naozaj zvláštnym volantom. Presne tak – model bZ4X, ktorý sa ukázal v apríli tohto roku ako koncept, teraz debutuje ako sériový model.
SUV s nulovými emisiami je prvým členom podznačky bZ (beyond Zero) Toyota so siedmimi modelmi, ktoré sa majú uviesť na trh v nasledujúcich rokoch. bZ4X má zhruba veľkosť RAV4 a je založený na platforme e-TNGA automobilky určenej pre elektrické vozidlá.
Pomalý nebude
Do predaja by nová elektrická Toyota mala prísť v roku 2022 a vyzerá to, že bude ponúkaná v dvoch verziách v závislosti od počtu elektromotorov. Základný model sa spolieha na jeden elektromotor namontovaný na prednej náprave so špičkovým výkonom 150 kilowattov (201 koní) a krútiacim momentom 265 newtonmetrov. Tento model by mal byť schopný zrýchliť z pokoja 100 kilometrov za hodinu za 8,4 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h.
bZ4X s pohonom všetkých kolies využíva dva elektromotory – jeden pre každú nápravu – pre kombinovaný výkon 160 kW (215 koní) a krútiaci moment 336 Nm. Z nuly na 100 km/h sa dostane za 7,7 sekundy, pričom maximálna rýchlosť zostáva nezmenená v porovnaní so základným modelom. Za zmienku stojí, že tento variant, ktorý je vrcholom radu, má pohon všetkých kolies vyvinutý v spolupráci so Subaru.
Bez ohľadu na to, či si vyberiete cenovo dostupnejší alebo drahší model, oba používajú vodou chladenú batériu s kapacitou 71,4 kWh, ktorá je pre Toyotu prvá svojho druhu. V základnom modeli poskytuje dojazd až 450 kilometrov v cykle WLTP. Toyota jedným dychom dodáva, že batéria nestratí viac ako 10 percent svojho výkonu za 10 rokov jazdy alebo 240 000 km, podľa toho, čo nastane skôr.
Keď sa bZ4X dostane na trh, stane sa prvou sériovou Toyotou, ktorá bude vybavená voliteľným systémom steer-by-wire bez mechanického spojenia medzi volantom a kolesami, čo je princíp “odkukaný” z letectva. Automobilka sa dušuje, že prinesie lepší pocit z riadenia a znížené vibrácie do volantu (kedysi sa tomu hovorilo cit, pozn. red.). Pri uvedení na trh bude táto technológia dostupná na vybraných trhoch.
Vozidlá, ktoré budú touto novinkou vybavené, budú mať namiesto tradičného volantu (tak trocha nešťastný) knipel po vzore Tesly Model S. Narozdiel od Tesly by však mohol v prípade Toyoty fungovať dobre, pretože riadenie “po kábli” umožňuje oveľa priamejší prevod, prípadne prevod variabilný. S volantom tak nebude treba “rúčkovať”.
Toyoa zverejní podrobnosti o cenách a dodávke bližšie k dátumu uvedenia do predaja. bZ4X bude k dispozícii v Spojených štátoch, ako aj v Európe, Japonsku a Číne od polovice roka 2022.