PRVÁ JAZDA: Nový Nissan Qashqai | Úplne iná liga

2707
Zdroj: František Pisarovič

Nissan s novým Qashqaiom v roku 2007 založil úplne nový segment automobilov, ktorý neskôr ovládol takmer celý európsky trh. Vo svojej tretej generácii ale ide o úplne iný crossover, než aký sme doteraz poznali – aspoň pokiaľ ide o vnímanú kvalitu. Všetko ostatné zostalo po starom, čiže tak, ako to majú jeho zákazníci radi.

Jeho novú generáciu, ktorá si svetovú premiéru odkrútila len nedávno, sme mali možnosť vyskúšať v okolí poľskej Varšavy. A naozaj bolo čo zisťovať!

V popredí verzia Tekna s 19″ kolesami, v pozadí Tekna+ s dvadsiatkami
Zdroj: František Pisarovič

Nová platforma

Nový Qashqai je prvým Qashqaiom, ktorý stojí na modulárnej platforme CMF-C notoricky známej aliancie Renault-Nissan. Takže áno – toto vozidlo aj nedávno testovaný Renault Kangoo spája niekoľko technických riešení, no do akej miery je to dielo koncernu, a do akej miery je dieťaťom Nissanu?

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Odpoveď sa začína rysovať už po prvom vzhliadnutí tohto auta, ktorého meno nevie nikto napísať. Nový Qashqai sa stal atletickejším a v prednej časti poňal 12-segmentové LED-Matrixové svetlomety, ktorým supluje aj podarená grafika v zadnej časti.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Dizajn auta je úplne nový, no dizajnéri si dali záležať, aby evokoval presne tie hodnoty, ktoré mali na Qashqai jeho zákazníci radi. Rovnaká je teda silueta aj proporcie auta, pričom sa proporčne zväčšilo hneď niekoľko rozmerov.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Dĺžka narástla o 35 milimetrov, šírka o 32 mm a aj výška po strechu o 25 milimetrov (s nosičmi je teraz Qashqai o 9 mm nižší). Predný previs sa zväčšil o 15 mm a z platformy CMF-C profituje aj batožinový priestor s objemom o 74 litrov väčším (!), než ako mal jeho predchodca.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Nový pocit z jazdy

Úplne iné sú aj pohonné jednotky nového Qashqaiu, kde sa už elektrifikácii nevyhnete. V základe by ste našli 1,3-litrový mild-hybridný agregát DIG-T s výkonom 140 koní, pohonom predných kolies a s manuálom. Rovnaký set-up vás čaká aj v základnom prevedení silnejšej verzie so 158 koňmi.

Interiér je úplne nový a je to na ňom poznať. A to je výborné!
Zdroj: František Pisarovič

Ak sa rozhodnete pre automatickú prevodovku Xtronic, upozorňujem vás na to, že idete do lepšieho ako kedysi. Po novom totiž táto CVT skriňa dostala samostatné olejové čerpadlo, ktoré sa aktívne stará o tlak oleja v prítlačnom systéme prevodovky. Veľa teórie, ktorá v praxi vyúsťuje do rýchlejších reakcií prevodovky na plynový pedál, ktoré boli v minulej generácii kritizované.

Nové sú všetky displeje, materiály aj prémiový feeling
Zdroj: František Pisarovič

Kto jazdil s minulým Qashqaiom, vie, že jeho riadenie nebolo okolo stredovej polohy zrovna komunikatívne. Aj na tomto japonskí inžinieri zapracovali, a to presunutím servomotora posilňovača riadenia z riadiacej tyče vedľa, čím ho do obehu zapojili paralelne. Výsledok vzbudzuje úsmev na tvári, pretože teraz s vami Qashqai konečne komunikuje o tom, ako mu na ceste je.

Miesta na zadných sedadlách je mierny nadbytok, čiže dosť
Zdroj: František Pisarovič

Novinkou je tiež uvedenie dvojitej zadnej nápravy – nižšie výbavy a motorizácie dostanú vlečenú nápravu, verzie s 20” kolesami budú mať v štandarde multi-link. Rozdiel v jazdných vlastnostiach je tu na dobrom povrchu nepoznateľný, na tom horšom má vlečená náprava tendenciu kopírovať povrch podobne dobre, no je ju o poznanie viac počuť.

Už základná jednotka so 138 koňmi má na Qashqai dostatok výkonu. Rozdiel medzi silnejšou takmer nepoznať.
Zdroj: František Pisarovič

Nový interiér

Ale, samozrejme, Qashqai sa zmenil predovšetkým vnútri. Oveľa lepšie odhlučnenie však z fotografií nevidíte, preto ho spomínam. Podobné je to aj s novým infotainmentom, ktorý si Nissan vyvinul vo vlastnej réžii, a súdiac podľa agilných reakcií na povely, neprevzatím systému od Renaultu urobil dobre.

Keď už je reč o displejoch, Nissan je predovšetkým hrdý na svoj veľký 10,8” head-up displej, ktorý dokáže zobraziť naozaj slušné množstvo užitočných informácií. Vylepšila sa aj ergonómia úplne nového volantu a taktiež materiály v kabíne, ktoré teraz dýchajú prémiou, akokoľvek sa dnes táto fráza javí otrepaná. Budete si na ňu musieť zvyknúť, pretože toto je produkt novej generácie, na ktorý si veľmi radi posvietime bližšie. Ale o tom až v celotýždňovom teste!

Dovtedy si môžete pozrieť naše rýchle video priamo z Poľska. Z ruky, v rýchlosti a bez zbytočností – tak, ako to máte radi: