PRVÁ JAZDA | Mazda CX-30: Univerzálnejšia Mazda3?

675

Kým CX-3 z technického hľadiska vychádza z Mazdy 2 a model CX-5 z Mazdy 6, crossover Mazda CX-30 stojí na technickom základe Mazdy3.

Možno ste čakali označenie CX-4, ale štvorka je v Japonsku nešťastné číslo, nepoužíva sa ani pre označenie sedadiel v lietadle, tobôž nie pre označenie modelu auta.

MAZDA CX-30 prva jazda AUTOGRATIS 00008

To však nie je dôvodom, pre označenie CX-30. Japonsko však nie je Čína a tam teda už označenie CX-4 jeden model crossovera od Mazdy nosí vyše troch rokov. Inak tu však žiadna zásadné prekvapenia nečakajte – čo priniesla nová Mazda3, to nájdete aj u CX-30.

Kam týmto modelom značka mieri?

Ak by som mal CX-30 postaviť vedľa konkurentov, ocitla by sa bol po boku vedľa Subaru XV alebo Mitsubishi Eclipse Cross. Mazda je však o trošku nižšia a v rámci daného segmentu disponuje priemernou svetlou výškou 176 mm.

Je to crossover a teda mu nemôže chýbať plastová ochrana. Tá sa vyskytuje v oblasti lemov blatníkov a spodnej časti auta po celom obvode v pomerne bohatom zastúpení. Taká Mazda3 na poli úžitkových vlastností príliš neskóruje. Za obeť jej inak skvelého dizajnu padol napríklad objem batožinového priestoru. Tu však CX-30 akoby napráva neduhy modelu, z ktorého vychádza. Poskytuje až 430-litrový objem (o 100 l viac ako Mazda3). 

Vďaka vačšiemu otvoru piatych dvetí a vyššej nakladacej hrane sa veci do kufra nakladajú komfortnejšie
Ďaľšou výhodou je vyšší strop a teda aj vyššie umiestnená hrana dverí, čo sa hodí najmä pri nakladaní a vyberaní malých detí z detských sedačiek

Interiér

Je prakticky identický s Mazdou3. Pôsobí minimalisticky ba priam až luxusne. Najmä vďaka hladkým líniam a minimálnemu počtu preruší. Dominantou palubnej dosky je stredový displej o veľkosti uhlopriečky 8,2 palca (20,8 cm). Model CX-3 aj CX-5 ho majú o zruba 3 cm menší. Prístrojový štít kombinuje analógové ručičky s displejmi na pozadí a plne grafický centrálny budík zobrazujúci rýchlomer.  Už v základnej výbave môžete počítať s koženým multifunkčným volantom, či projekčným head-up displejom.

Farebné prevedenie koženého alebo látkového interiéru volíte z kombinácie tmavomodrej, hnedej, bielej a čiernej

Motory a jazda

Pod kapotou teda po vzore Mazdy3 môže byť benzínový atmosférický dvojliter s výkonom 91 kW (122 k). Skyactiv-G122 je upokojujúco tichý a od stredných otáčok aj celkom živý. Vďaka dlhým prevodom to však vo vysokom spektre otáčok už nie je žiadny atlét. Keď ho nebudete trápiť, odvďačí sa vám spotrebou okolo 6 litrov. Samozrejme, napomáha tomu mild-hybridná technika. Akustický komfort na palube by som kľudne označil za prémiový, ani pri vyšších rýchlostiach nepočujete prácu motora, ani vzduch obletujúci kabínu. Vo volante nie je cítiť ani markantnejšiu prácu podvozka na zlom povrchu, riadenie je solídne odfiltrované. Pri predbiehaní pomalších vozidiel však doporučujem narábať s pádlami manuálneho riadenia automatickej prevodovky, nakoľko v v niektorých situáciách zareaguje auto na prudké stlačenie pedálu akcelerátora laxne.

1,8-litrový diesel označovaný ako Skyactiv-D je jasnou a zároveň jedinou voľbou pre milovníkov nafty. Ponúka výkon 87 kW (116 k) a 270 Nm krútiaceho momentu. Tu upozorním na jeho prekvapivo tichý chod a spotrebu do 5 litrov. Odporúčam ho však vyslovene s automatom, s manuálnou prevodovkou mu reakcie na stlačenie plynového pedálu trvajú o čosi dlhšie.

Benzínový Skyactiv-X je v motoristickom svete stále horúcou novinkou. S výkonom 132 kW a krútiacim momentom 224 Nm vás ale do sedačky nezatlačí. Akcelerácia prebieha lineárne a agilita mu nechýba ani pri pružnom zrýchlení zo 130 km/h. Pocitovo by som mu ale tipol menej koní. Možno za to mohlo aj zladenie s automatom, ktorý akoby občas netvoril s motorom usporiadanú dvojicu. Prítomné kusy však stále boli predprodukčnými autami v poslednom štádiu testovania, čiže do budúcna by som sa toho vôbec nebál.

Viac informácii prinesieme ešte tento rok v domácom redakčnom teste.

NEPREHLIADNITE: