Prvá jazda: Lexus NX⎜Trefa do čierneho

2236
Zdroj: František Pisarovič

Len málo prémiových vozidiel zažilo takú veľkolepú success-story ako Lexus NX. Jeho prvú generáciu si kúpilo niečo vyše 1 050 000 zákazníkov, pričom sedemdesiat percent z nich sa pre Lexus rozhodlo po prvý raz. A to je presne to, čo ako automobilka chcete.

Neprekvapí, že na jeho druhej generácii si dali v Lexuse poriadne záležať. Jej schopnosti sme mali možnosť vyskúšať na cyklistami preplnených kľukatých cestách slnečnej Mallorcy.

Starý neznámy

Máte dojem, že sa nové NX vybralo evolučnou cestou? Kdeže. Lexus tvrdí, že nových či prepracovaných je až 95 percent dielov, čo by malo byť takmer úplne celé auto. A skutočne – prepracovaný a spevnený je skelet karosérie, je tu hliníková kapota a blatníky, ľahké materiály nájdeme aj na prahoch auta, b-stĺpikoch a na streche. Hliníkové sú teraz aj tehlice na všetkých štyroch kolesách.

Všetky tieto zmeny však nevidíte na prvý pohľad, keď stačíte len uzrieť familiárnu siluetu japonského SUV. Pôsobí známo, niečo tu však nehrá. Je ako starý známy, ktorého ste naozaj dlho nevideli – a na rozdiel od vás, jemu to skutočne prospelo. Dominantou sebaistého pocitu je predovšetkým vyššia kapota, nová maska chladiča, výrazný prelis nad zadným blatníkom a slovné označenie Lexus na veku batožinového priestoru, ktoré vystriedalo oválne logo. A pri dverách batožinového priestoru môžeme zostať, lebo sa otvárajú a zatvárajú o 4 sekundy rýchlejšie.

Všetko pod kontrolou. Aj vás

Zmeny nastali aj v tom vnútri, na ktoré sa budete pozerať najčastejšie – v interiéri. Nová generácia NX ho má úplne nový a zameraný na vodiča. Je to princíp, ktorému v automobilke hovoria Tazuna, a aj vďaka nemu sa vo vnútri nachádza úplne nové prostredie so 14” dotykovým displejom.

Lexus NX pozná slovenské ceny. Boli sme si naživo pozrieť prototyp (FOTO)

Ten síce bude za príplatok, no aj štandardný 9,8” displej je veľkorysý a predovšetkým vybavený novým prostredím. Nové je aj ambientné podsvietenie, zobrazenie navigácie a skrátka… všetko. Zároveň však s príchodom nového NX zmizla aj lexusácka špecialita: DVD prehrávač.

Najhustejšou novinkou interiéru NX je ale systém e-latch. Nejde o nič menšie, ako o elektronické zámky dverí. Lexus sa však v tomto prípade nesnaží samoúčelne inovovať koleso – tento systém vás totiž chráni pred samými sebou. Napríklad vám nedovolí otvoriť dvere, hneď ako sa zozadu blíži auto alebo cyklista. Chráni tým ako vás, tak aj vaše deti vyskakujúce zo zadných sedadiel.

Dôležité poslanie

Pokiaľ ide o motory, ponuka bude u nás veľmi prehľadná. Pred kúpou tohto auta na Slovensku budete môcť rozmýšľať nad dvomi verziami: full-hybridnou s označením NX 350h a plug-in hybridnou, nesúcou označenie NX 450h+. Prvé – ktoré tankujete – poskytne výkon 244 koní, druhé  – ktoré tankujete aj nabíjate, disponuje až 309 koňmi. Keď už sme pri tom – plne nabitý plug-in má elektrický dojazd 69-76 kilometrov v mimomestskej premávke, v meste je to dokonca takmer 100 kilometrov – presnejšie 98.

Ale poďme na cestu. Už základné 350h je dynamicky dostatočne obdarené, aj keď to vďaka svojmu zvukovému prejavu výborne maskuje. A aj keď si o plug-in hybridoch môžete myslieť svoje, tento je spravený veľmi dobre – batéria s kapacitou 18,1 kWh je veľkorysá a vždy si nechá v zásobe dostatok energie na to, aby prinášala citeľný výkonový rozdiel. Navyše pomáha odhlučneniu a vozidlo s ňou oveľa komfortnejšie prekonáva priečne nerovnosti. Viete prečo? Lebo je v podlahe – takže z batožinového priestoru s objemom 545 litrov pri plug-in hybridnej verzii nič neubudlo.

Lexus NX tak neprichádza len ako druhá generácia úspešného modelu, ale ako vozidlo s poslaním – obhájiť pozíciu plug-in hybridov na trhu a vymazať kompromisy, ktoré sa s nimi často spájajú. Našliapnuté k tomu má najlepšie, ako môže.