Porsche 914 | Praotec Boxstera oslavuje 50-tku

1244
" "

Málokto vie, že Boxster nie je prvým roadsterom od Porsche s motorom v strede. Prvé bolo Porsche 914. Ak ste o ňom ešte nepočuli, jeho okrúhle jubileum je skvelou príležitosťou, ako to napraviť.

Porsche bolo prvým nemeckým výrobcom, ktorý prišiel na trh so športovým autom s motorom v strede. Písal sa rok 1969, keď dvojmiestny roadster s označením 914 absolvoval svetovú výstavnú premiéru na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.

Porsche 914 čerstvo po premiére na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom v roku 1969

Športiak pre mladých

Dnes to znie neuveriteľne, ale v polovici 60-tych rokov malo Porsche v ponuke jeden jediný model – 911. Ani vtedy však nebolo práve najdostupnejšie, a tak vedenie automobilky zvažovalo výrobu nového „vstupného“ modelu značky Porsche, ktorý by oslovil mladších a menej majetnejších zákazníkov. Samotné Porsche ale v tom čase bola relatívne malá firma a samostatný vývoj úplne nového auta by zrejme finančne neutiahla. Bolo jednoduchšie požiadať o pomoc Volkswagen.

Volkswagen-Porsche

Wolfsburgský výrobca súhlasil s dohodou pod podmienkou, že v Európe sa bude novinka predávať pod značkou Volkswagen-Porsche. Potrebovali totiž nahradiť svoj Karmann Ghia. Ferry Porsche súhlasil, a tak dostal od Volkswagenu k dispozícii 1,7-litrový štvorvalec pre svoj nový model 914. Porsche však do tohto modelu montovalo aj svoj vlastný šesťvalec, pričom šesťvalcové verzie niesli označenie 914/6. Či už so štvorvalcom alebo šesťvalcom pod kapotou, v USA sa obidva modely predávali pod značkou Porsche.

Model 914 sa predával pod značkou Volkswagen Porsche

Nízka hmotnosť ako základ úspechu

914-ka nebola práve najkrajším dielom tohto slávneho zuffenhausenského výrobcu. Trochu mu ale pomohli roky a dnes by sa už dalo povedať, že má istý šmrnc. Jeho silné stránky však spočívali v niečom úplne inom. Kombinácia relatívne vysokého výkonu, nízkej hmotnosti a motora uloženého pred zadnou nápravou sa preukázala ako výborný recept. Darilo sa mu dokonca aj v motoristickom športe. Jeho nepochybne najväčším pretekárskym úspechom boli všetky tri pódiové umiestnenia na vytrvalostných pretekoch „Marathon de la Route“, ktoré sa konali v roku 1970 na Nürburgringu.

Trojica víťazných Porsche 914 pred pretekmi Marathon de la Route

Čo sa ale týka sériových verzií, základný model 914 bol poháňaný spomínaným 1,7-litrovým štvorvalcom od Volkswagenu, ktorý produkoval 80 koní pri 4 900 ot./min. Išlo o historický prvý motor so vstrekovaním paliva vo vozidle značky Porsche. Dvojmiestny roadster dokázal rozbehnúť z nuly na stovku za 13 sekúnd a zrýchľovať prestával pri rýchlosti 177 km/h.

Porsche 914 so štvorvalcovým motorom

Druhou alternatívou, ktorá poháňala silnejší model 914/6, bol dvojlitrový šesťvalec z modelu 911 T. Disponoval rozvodom OHC a namiesto vstrekovania používal tri karburátory. Produkoval 110 koní pri 5 800 ot./min. Možno sa vám tieto čísla nezdajú kto vie aké pôsobivé, ale do úvahy treba zobrať aj to, že Porsche 914 vážilo len 900 kg a jeho šesťvalcová verzia bola ťažšia len o 40 kg.

Ferry Porsche s jeho osemvalcovým Porsche 914/8

Legenda o osemvalci

V roku 1970 vznikli dva veľmi špeciálne kúsky modelu 914. Pod kapotou mali trojlitrový plochý osemvalec z pretekárskeho modelu 908. Dostali označenie 914 S. Neboli však na predaj. Prvé auto dostal Ferdinand Piëch, vtedajší vedúci vývoja v Porsche. Jeho auto malo motor osadený vstrekovaním paliva, vďaka ktorému produkoval približne 300 koní. Piëch toto auto používal za účelom testovania nových technológií. Druhý exemplár Porsche 914 S mal namiesto vstrekovania karburátory, takže jeho motor dosahoval výkon zhruba  260 koní. Auto dostal Ferry Porsche ako darček k šesťdesiatym narodeninám. Maximálna rýchlosť obidvoch osemvalcových 914-tiek sa pohybovala okolo 250 km/h. Poslúžili ako predloha pre vývoj jedenástich vysoko výkonných kusov modelu 914, ktoré vznikli v priebehu roka 1971. Dostali vtedy najsilnejšie cestné motory, ktoré malo Porsche v ponuke – šesťvalce z modelov 911 S (190 koní) a 911 RS (210 koní). Tieto autá boli pokrstené ako 916 a optimalizované pre účely motoristického športu.

Porsche 916 z roku 1971

Predajný úspech

Ako ste sa mohli dočítať v úvode článku, model 914 bol cielený na mladšiu klientelu. Tomu zodpovedala aj cena – začínala na 11 955 nemeckých markách. Vďaka tejto mimoriadne lákavej cene sa Porsche 914 stalo absolútnym hitom. Vtedy patrilo medzi najpredávanejšie športové autá na svete. Medzi rokmi 1969 a 1975 vzniklo 115 631 štvorvalcových 914-tiek. Väčšina z nich sa vyviezla do USA, kde bolo Porsche 914 v roku 1970 vyhlásené za „zahraničné auto roka“. Pre úplnosť dodám, že šesťvalcové Porsche 914/6 bolo niekoľkonásobne vzácnejšie. Medzi rokmi 1969 a 1972 totiž vzniklo iba 3 338 kusov.

Ak vás príbeh Porsche 914 oslovil, odporúčame navštíviť Porsche múzeum v Stuttgarte. Od 2. júna do 7. júla je tomuto modelu venovaná špeciálna expozícia.