Mazda CX-30 je pre tých, ktorým Mazda3 nepripadá dostatočne univerzálna

811

Nový crossover Mazda CX-30 môžeme bez akýchkoľvek zbytočných rečí označiť za zvýšený model Mazda3. Novinka má sedieť medzi dvojicou SUV CX-3 a CX-5. Dizajnový jazyk Kodo, krásny interiér a zážitok z jazdy by mal byť údajne v základnej výbave.

Komunikáciu tejto japonskej značky už asi za posledných 10 rokov poznáte. Kokpit je orientovaný na vodiča, dotykové obrazovky sú tabu a kvalita spracovania zodpovedá tomu, aby modely tejto značky atakovali predajné čísla dostupnejších prémioviek. Mazda CX-30 v tomto trende pokračuje ďalej, no je opäť o pár krokov vpred.

Neprebádané vody

Rozsekávanie automobilových segmentov na cimpr campr je bežná marketingová prax. Mazda CX-30 nie je nástupcom crossoveru CX-3. Je novým zástupcom malej, no rastúcej kategórie, ktorá zapadá medzi kompaktné a subkompaktné SUV. Čiže v jazyku značky, medzi CX-3, od ktorej je CX-30 dlhšia a širšia a CX-5, ktorá je v každom rozmere väčšia.

Jej rivalmi sú napríklad Jeep Compass, Subaru XV alebo Mitsubishi Eclipse Cross. To všetko z hľadiska rozmerov a usporiadania v rámci segmentu. Zároveň je však Mazda CX-30 nižšia, než drvivá väčšina svojej konkurencie. Zároveň si však uchováva typické črty Mazdy3 a to krásnu „jednoliatu“ karosériu, agresívny predok a jednoduchý zadok.

Známe prostredie

Interiér je na pohľad prakticky identický s Mazdou3. Je kreslený jednoduchými líniami v skromnom počte, no je evidentne koncipovaný o niečo vyššie než v prípade hatchbacku. Samozrejmosťou je 8,8-palcový displej infotainmentu, ktorý dostávate v základnej výbave. Interiér je možné odieť do dvoch farebných prevedení a ich následných dvoch kombinácií.

Známe tmavohnedé čalúnenie je k dispozícii v kombinácii s čiernymi alebo bielymi poťahmi sedadiel. Tmavomodré prevedenie zahŕňa látkové a koženkové čalúnenie sedadiel, z ktorých oba materiály môžete získať v béžovej alebo čiernej farbe. V základnej výbave môžete počítať s koženým multifunkčným volantom či projekčným head-up displejom.

Úžitkový nárast

Mazda3 vo forme hatchback to s úžitkovými hodnotami pri zrode až tak nevyhrala. Má jednoducho jeden z najmenších batožinových priestorov vo svojej triede. Mazda CX-30 sa však v tomto ohľade líši, keďže oproti skromnému kufru hatchbacku narastá jej objem na 430 litrov. Otvor piatych dverí je široký 1020 milimetrov a výška nakladacieho priestoru je len 731 milimetrov, pre čo najjednoduchšie vkladanie nákladu do kufra.

Čo sa týka priestoru na zadných sedadlách či procesu nastupovania a vystupovania z auta, značka uvádza, že by mala CX-30-ka na tomto poli excelovať. zaujímavosťou je, že kým má novinka uvádzaný rázvor kolies na úrovni 2655 milimetrov, hatchback disponuje o 70 milimetrov dlhším rázvorom. Na pohodlie pre zadných pasažierov sme teda skutočne zvedaví. Z hľadiska parkovania bude dĺžka kratšia o 65 milimetrov hrať CX-30 do kariet.

Rebelský benzín

Aj v prípade novinky môžete počítať s paletou dvojlitrových motorov bez preplňovania turbodúchadlami. Najdostupnejšou verziou má byť benzínový dvojliter pracujúci v mild-hybridnom pohone. Má výkon 90 kW/122 koní a maximálny krútiaci moment 213 Nm. Dostanete ho za 21 390 €.

Pre najlacnejšiu verziu s automatickou prevodovkou budete musieť siahnuť po verzii Skyactiv-G AT Plus, ktorá má cenovku 25 490 €. Najlacnejšia štvorkolka s označením Skyactiv-G122 AWD Plus vás vyjde na 25 490 €. Najvyššia benzínová verzia so štvorkolkou a automatom stojí 27 990 €.

Nesmrteľná nafta

V prípade naftovej motorizácie Skyactiv-D116 môžete rátať s výkonom 85 kW/116 koní a krútiacim momentom 270 Nm. Jej základná cenovka začína na úrovni 23 490 € a najlacnejší diesel s automatom na úrovni 27 590 €.

Najlacnejšia štvorkolka má rovnakú cenovku ako najlacnejšia verzia s automatom, teda 27 590 €. Vrcholom naftovej ponuky je verzia Skyactiv-D116 AWD AT Plus, za ktorú si v Hirošime účtujú celkovo 30 090 €.

Tajomné „X“

Aj v prípade Mazdy CX-30 sa môžeme tešiť na revolučný motor Skyactiv-X. Dvojlitrový benzínový štvorvalec využíva technológiu SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition). Vo voľnom preklade to znamená, že motor beží v určitých situáciách na vznetové spaľovanie, podobne ako naftový motor a v určitých situáciách využíva sviečky na odpálenie zmesi, podobne ako v prípade klasického benzínového motora. Taktiež má byť výrazne úspornejší než bežný benzínový agregát.

Mazda síce nezverejnila oficiálne parametretejto motorizácie, no súdiac podľa názvu základnej verzie Skyactiv-X180 GT by mal mať motor výkon okolo 132 kW/180 koní. V základnej verzii vás teda vyjde na 24 590 €. So 6-stupňovou automatickou prevodovkou začína na cene 28 590 € a vo forme štvorkolky narastie cena k hranici 28 590 €. Vrcholné prevedenie Skyactiv-X180 GT AWD AT Plus si v Mazde vážia na 31 090 €.

Čo je to Plus a čo sú pakety?

Verzie s prívlastkom „Plus“ disponujú balíkom príplatkovej výbavy. Počítajte s 18-palcovými hliníkovými kolesami, vyhrievanými sedadlami a volantom, odmrazovaním stieračov, automatickou dvojzónovou klimatizáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, prednými parkovacími senzormi so zadnou kamerou, automatickým stmievaním všetkých spätných zrkadiel a elektricky ovládaným vekom kufra.

K štandardným cenníkovým výbavám máte kdispozícii sériu príplatkových paketov. Paket SOUND (600€) obsahuje audiosystém Bose s dvanástimi reproduktormi. Paket STYLE (1100€) obsahuje napríklad adaptívne LED svetlomety a rôzne dizajnové prvky v interiéri a exteriéri.

Paket LUXURY (2100-2300 €) obsahuje napríklad kožené čalúnenie, elektricky ovládané sedadlo vodiča s pamäťou a Paket SAFETY (Vždy je súčasťou kombinácie, teda nemá vlastnú cenu) prináša kameru sledujúcu pozornosť vodiča, systémy výstrahy pohybu pred a za vozidlom či asistenčný systém pre jazdu v premávke. Posledným paketom je Paket STREŠNÉ OKNO a k tomu sa už asi rozpisovať nemusím, no taktiež je vždy súčasťou kombinácie paketov. Tieto balíky dostanete vo zvýhodnených kombináciách v závislosti od zvolenej motorizácie.