Jaguar F-Pace SVR: F-Type R v podobe menšej haciendy

1356

Mercedes-Benz rozpútal peklo a Jaguar F-Type SVR je toho ďalším z dôkazov. Ešte niekoľko rokov dozadu sme mali stredne veľké SUV za nemotorné krabice. Časy sa náramne menia.

Mercedes-Benz spomínam preto, lebo práve v Stuttgarte udomácnili pod kapotou masovo vyrábaného, stredne veľkého SUV, vyše 500 konských síl. Za GLC 63 AMG nasledovala Alfa Romeo Stelvio, jeho koncernový súrodenec od Maserati s menom Levante Trofeo a teraz prichádza rad na F-Pace SVR.

Keby bol F-Type R chata za dedinou

Nemôžem si pomôcť, no aj napriek neuveriteľným jazdným schopnostiam nových SUV mi nedá, nerobiť si z ich silných verzií žarty. Jaguar totiž vopchal pod kapotu svojho rodinného SUV motor V8 s výkonom 404 kW/550 koní. Aby toho nebolo dosť, motor (aj)  vďaka kompresoru, trýzni všetky štyri kolesá maximálnym krútiacim momentom 680 Nm.

Šprint z 0 na 100 km/h je hotový v priebehu 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť činí 283 km/h. Motor hladný po vzduchu pomáhajú kŕmiť sviežim vánkom obrie nasávacie otvory na prednej maske. No a čo by to bolo za nasteroidované performance SUVčko, keby mu chýbala štvorica výfukov? Mať vyše 500 koní a nemôcť skoro ráno zobudiť susedov? Ale dajte pokoj…

Umiernená premiéra

Motor V8 sa pod kapotu F-Pace nasťahoval vôbec po prvý krát. Na rozdiel od malého sedanu XE, ktorý sa vo verzii SV Project 8 predstavil ako limitovaná verzia, prichádza SUV s ôsmimi “hrncami” prvý krát, no rozhodne nie v hardcore-SM-extrémnej podobe. Deti sa do neho proste nebudú báť nastúpiť.

Ťažší motor si však vyžiadal až o 30% tuhšie pružiny vpredu a o 10% vzadu. F-Pace taktiež príde s obrovskými “papučkami”. Zákazníci budú mať na výber 21 alebo 22 palcové odľahčené disky. Koľko dôvodov potrebujete pre tak obrovské disky? Predsa 395 na predných brzdách a 396 na zadných brzdách. Áno, čítate správne. Zadné brzdy majú v milimetroch väčší priemer, ako tie predné.

Je to dobre vychovaný Brit

Prečo toto klišé? Pretože má síce športové sedadlá, no orientované viac na pohodlie, ako na extrémne bočné vedenie. Pretože, ako sme už pár krát spomínali, nemáme pocit, že SUVčka sú len pre mladých. A to isté platí duplom o tých, ktoré majú pod kapotou cez 500 koní.