Hyundai Kona Electric porazila v teste dojazdu mnohé naftové modely

2192
Zdroj: Hyundai

Všetky vozidlá Hyundai Kona Electric, ktoré prišli na okruh Lausitzring, pochádzali zo sériovej výroby. Podľa testovacieho cyklu WLTP by mal byť maximálny dojazd na jedno nabitie do vzdialenosti 484 kilometrov. Takéto finálne údaje dojazdu však nikto nepredpokladal.

Okrem toho všetky tri mestské SUV s výkonom 150 kW/204 k absolvovali počas trojdňového testu pravidelné kontroly rôznymi jazdcami, ktorí sa za volantom vymenili 36-krát, pričom asistenčné systémy zostali nedotknuté.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Tieto dva faktory tvorili nevyhnutné predpoklady, ktoré dokazovali význam misie automobilky Hyundai pri dosahovaní rekordného dojazdu. Spoločnosť Dekra, odborná organizácia, ktorá prevádzkuje okruh Lausitzring od roku 2017, zaručila, že počas pokusu o rekord v úspornej jazde sa všetko odohrávalo podľa predpisov a plánu.

Úsporná jazda ako výzva

Keďže takýto praktický test ešte neabsolvoval žiaden z veľkosériových výrobcov, boli počiatočné očakávania veľmi opatrné. Technici značky Hyundai, ktorých viedol Thilo Klemm, šéf popredajného tréningového centra, vypočítali teoretický dojazd na úrovni medzi 984 a 1 066 kilometrami. Brali pritom do úvahy simuláciu jazdy pri priemernej rýchlosti mestskej premávky. To bola zase výzva pre vodičov, pretože úsporné jazdenie si v letných horúčavách vyžadovalo koncentráciu a trpezlivosť.

Na okruhu Lausitzring proti sebe bojovali tri tímy. Tím testovacích jazdcov z renomovaného časopisu Auto Bild, technici z popredajného oddelenia Hyundai Motor Deutschland a tretí tím pozostával z členov tlačového a marketingového oddelenia spoločnosti. Napriek tomu, že použitie klimatizácie nebolo zakázané, nikto neriskoval, aby pri vonkajšej teplote 29 stupňov Celzia klimatizácia uberala potrebné kilometre z dojazdu. Z rovnakého dôvodu mali všetky automobily Kona Electric vypnutý informačný a zábavný systém, takže zásoby energie sa používali výlučne a iba na pohon vozidla.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Zapnuté zostalo iba denné svietenie, aby sa tak splnili zákonné podmienky pre jazdenie v bežnej premávke. Všetky vozidlá používali štandardne dodávané pneumatiky Nexen Nfera SU1 s nízkym valivým odporom a s rozmerom 215/55 R17. Tímy dosiahli počas jazdy do 1 000-kilometrovej vzdialenosti priemernú rýchlosť medzi 29 a 31 km/h. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, no išlo o podmienky v typickej mestskej premávke vrátane zhustenej dopravy v špičke, semaforov a o dodržiavanie predpísanej rýchlosti 30 km/h v obytných zónach.

Spoľahlivý ukazovateľ

Technici spoločnosti Dekra pred samotnou rekordnou jazdou skontrolovali stav všetkých troch vozidiel Kona Electric. Experti okrem toho porovnali počítadlá vzdialenosti a zapečatili rozhranie palubnej diagnostiky ako aj bezpečnostný otvor pod palubnou doskou a otvor na nabíjanie v prednom nárazníku, aby tak predišli manipulácii s výsledkami. Potom sa mohlo odštartovať podujatie, ktoré trvalo takmer 35 hodín. Flotila elektrických vozidiel Hyundai následne s tichým šepotom vyrazila na trať.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Prvý varovný signál z elektrického vozidla sa na obrazovke objavil až v skoré popoludnie tretieho dňa. Ak kapacita batérií poklesne pod osem percent, palubný počítač modelu Hyundai Kona Electric odporučí, aby sa vozidlo pripojilo k zdroju energie. Pri poklese nabitia batérií pod tri percentá sa prepne do bezpečnostného režimu a zníži sa dostupný výkon. To však jazdcov nijako neovplyvnilo a na zvyšné tri percentá batérie prešli úspornou jazdou ešte do vzdialenosti viac ako 20 km.

Dokáže presvedčiť

Ďalším veľmi podstatným zistením z testu bolo, že indikátor nabitia batérie modelu Hyundai Kona Electric ukazoval veľmi presne a odpočítaval percentá nabitia batérie v závislosti od jazdného štýlu. Pri nulovom nabití pokračovali vozidlá v jazde ešte niekoľko stoviek metrov, potom išli na zotrvačnosť a následne sa zastavili s jemným trhnutím, pretože z bezpečnostných dôvodov sa aktivovala parkovacia brzda.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Hyundai KONA Electric je najpredávanejší elektromobil značky Hyundai v Európe
Výsledok podporuje rozširovanie výroby modelu Kona Electric v závode Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v českých Nošoviciach. HMMC vyrába elektrickú verziu lifestylového SUV od marca 2020. Vďaka tomu dokáže automobilka Hyundai výrazne znížiť dodacie doby nového elektrického vozidla. A zákazníci to už stihli oceniť. V roku 2020 sa z neho predalo už takmer 25 000 kusov, čo znamená, že Kona Electric patrí medzi najpredávanejšie elektromobily a zároveň je to aj najpredávanejšie SUV v Európe s pohonom čisto na batérie.