Goodyear testuje schopnosti zimných dezénov v drsných podmienkach na severe Fínska

37

Výroba zimných pneumatík je náročný proces. Je potrebné nadizajnovať dezén tak, aby bol lepší ako ten predošlý, vyvinúť vhodnú zmes. Zrhuba polovica všetkých činností sa udeje v  laboratóriu. Ale na to, aby sa pneumatika dostala na trh je potrebné testovanie v reálnych podmienkach. Je dôležité rovnako ako všetky procesy pred ním.

Dokonca až tak, že automobilky majú postavené v severských krajinách vlastné testovacie centrá, v ktorých overujú správnosť laboratórnych výsledkov. V ideálnych podmienkach – čiže v mraze, snehu prakticky simulujúc všemožné jazdné situácie, na tratiach vybudovaných na tento účel.

GOODYEAR_Ivalo_Arctic_Center_Autogratis38

Na severe obklopený prírodou

Goodyear má svoje testovací komplex vybudovaný 300 km nad polárnym kruhom, pri fínskom mestečku Ivalo, ktoré obýva ani nie štyritisíc ľudí. Pre našinca je to čarovné miesto. S nízkymi stavbami, miernymi kopcami a nekonečným množstvom lesov. Nachádzame sa na mieste, z ktorého to do Nórska, Švédska, aj Ruska máte sotva 80 kilometrov. Zima je tu najdhším ročným obdobím a počas zimného slnovratu tu slnko nevyjde vyše mesiaca.

GOODYEAR_Ivalo_Arctic_Center_Autogratis16

Dni sú krátke, zima nekonečná

Náš program prebiehal za prítmia, nakoľko slnko vyrazí na oblohu až okolo desiatej pred obedom a zostane tam iba päť hodín, kým zapadne. Sneh, ktorý napadne, tu zostáva počas celej zimy, čiže od septmebra do apríla. Cesty sa od snehu neodhŕňajú, ale vytvorí sa súvislá ujazdená vrstva, po ktorej sa jazdí bežne ako po asfalte. Ľudia tu nebojujú s poveternostnými podmienkami, ale naučili sa žiť v súlade s nimi. Auto bez pneumatík s hrotmi tu prakticky nenájdete.

Arktické centrum

Celý testovací areál Goodyear Arctic Center je umiestnený pod širokým nebom. Vybudované priestranstvá slúžia na dokonalé testovanie vyvíjaných dezénov. Toto je miesto, kde by chcel pracovať nejeden z nás. Z pohľadu návštevníka vnímate celý deň ako neohranučenú návštevu detského kútika pre dospelých fanúšikov motorizmu. Tu sa zisťujú hranice, čiže to že tu autá lietajú bokom nie je nežiadúci stav ale priam povinnosť. Lákavé, však?

GOODYEAR_Ivalo_Arctic_Center_Autogratis34

Testovací piloti to ale až ako prehnanú zábavu nevnímajú. Jazdy, merania, hodnotenia dajú človeku zabrať, najmä vďaka klíme, ktorá tu panuje. Napriek tomu sa zhodujú, že by túto prácu nemenili. Miera zodpovednosti a koncentrácie je vyvažovaná istou pasiou, ktorú človek pri tomto zamestnaní zažíva.

Najprv sa zbierajú dáta pomocou niekoľkých meracích zariadení v testovacích vozidlách, ktorá sa neskôr analyzujú. Tomu sa hovorí objektívne testovanie. Druhou zložkou ich práce je subjektívne testovanie, ktoré zahŕňa zhruba dvadsať rôznych parametrov, ktoré musia vodiči vnímať a hodnotiť. Ako pneumatika funguje pri akcelerácii, zatáčaní a brzdení, koľko ponúka priľnavosti, kedy a ako prestane držať a aký vplyv majú pneumatiky na vyváženie podvozka…

GOODYEAR_Ivalo_Arctic_Center_Autogratis26

Lepšie raz zažiť, ako stokrát počuť

Náš deň je zameraný na schopnosti pneumatík Goodyear UltraGrip Performance ako pre osobné, tak aj pre SUV vozidlá. Na rastúcu popularita segmentu SUV odpovedá Goodyear vytvorením ponuky šitej na mieru týmto vozidlám. Vyššia stavba a hmotnosť totiž kladú na pneumatiky úplne iné nároky. Na zasnežených úzkych cestičkách, kde som sedel ako spolujazdec vedľa testovacieho pilota v relatívne veľkom BMW X3, sa auto správa naozaj stabilne. V zákrutách mu dopomôže vodič jemným prekopnutím plynového pedálu do efektných driftov, avšak v situáciách kde sa musí auto zmestiť do snehových mantinelov, synchronizuje smer jazdy s natočením volantu fakt presne. A to nám rýchlosť neklesá pod 60 km/h. Podkladom je pritom po celý čas ujazdený sneh, pre ktorý boli tieto pneumatiky priam stvorené.

Ďalšou aktivitou je slalom a následné brzdenie. Kľučkovanie medzi kužeľmi je hračka, brzdenie už trochu ťažšie disciplína. Z mestskej päťdesiatky na nulu to vie trvať naozaj chvíľu, kým je auto bez pohybu. Je teda jasné, prečo severské krajiny jazdia na pneumatikách s hrotmi.

GOODYEAR_Ivalo_Arctic_Center_Autogratis12

V rámci centra je aj rovinatá trať, po ktorej jazdíme s Golfami obutých presne do takýchto pneumatík. Ani hroty vás však na čistom lade nespasia, dávajú vám však pri správnom dávkovaní sily motora šancu prejsť zákrutou bez komplikácii. Tu vo Fínsku jazdia na hrotoch aj dodávky a autobusy. Po zamrznutej vozovke bežne rýchlosťou, akou sa jazdí u nás po suchej. Goodyear dokazuje, že aj v drsných podmienkach sa dá jazdiť svižne, dynamicky a pritom stále bezpečne, pokiaľ máte na svojom presúvadle sofistikované obutie.