Ford spúšťa rozsiahlu elektrifikáciu. Nová Kuga ide príkladom

417
Zdroj: Ford

Ford predstavil ambiciózne plány na elektrifikáciu svojho európskeho portfólia. Začal hneď niekoľký elektrifikovanými modelmi, pričom zaujala najmä nová generácia modelu Kuga.

Spoločnosť Ford tento rok oznámila, že každý z modelov, ktorý predstaví po uvedení úplne nového modelu Focus, bude k dispozícii aj ako elektrifikovaná verzia. To platí pre nové modely aj nové verzie existujúcich vozidiel. V ponuke bude niektorá verzia mild hybridných, plnehybridných, plug-in hybridných alebo čisto elektrických modelov, prípadne ich kombinácia, takže európski zákazníci budú mať k dispozícii jeden z najväčších radov elektrifikovaných vozidiel v porovnaní s ľubovoľným výrobcom.

Tretia generácia Kugy bude prvá

Na podujatí „Go Electric“ v Amsterdame, kde Ford poodhalil svoje plány do budúcna, mala premiéru nová generácia modelu Kuga, ktorá bude existovať aj vo verzii Plug-In Hybrid. Stane sa tak najelektrifikovanejším modelom značky Ford a prvým, ktorý ponúka mild hybridnú, plnehybridnú aj plug-in hybridnú pohonnú jednotku.

Technológia EcoBlue Hybrid (mild hybrid) bude podobne kombinovať asistenciu krútiaceho momentu elektromotora s 2,0-litrovým vznetovým motorom Ford EcoBlue s výkonom 150 koní. Ford Kuga EcoBlue Hybrid bude mať očakávané emisie CO2 na úrovni 132 g/km a spotrebu paliva 5,0 l/100 km.

Kuga Plug-In Hybrid ponúka dojazd a slobodu tradičného spaľovacieho motora spolu s účinnosťou a kultivovanosťou elektrického pohonu. Kombinuje 2,5-litrový zážihový motor, elektromotor a generátor a lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 14,4 kWh, pričom výkon dosahuje 225 koní. Využíva hybridnú prevodovku s funkciou rozdeľovania výkonu, ktorá spája obidva zdroje výkonu a optimalizuje úsporu paliva. Dojazd v čisto elektrickom režime presahuje 50 km a predpokladaná spotreba paliva je na úrovni 1,2 l/100 km. Klasický hybrid bude používať taktiež 2,5-litrový motor, avšak bez možnosti externého nabíjania káblom. Táto verzia by mala dosahovať spotrebu 5,6 l/100 km.

Okrem spomínaných troch hybridných verzií budú v ponuke aj klasické motory: dva naftové štvorvalce („jedna-päťka a dvojliter) a 1,5-litrový benzínový trojvalec. Všetky tieto motory poznáme už aj z Focusu. Tretia generácia Kugy využíva novú podvozkovú platformu C2, vďaka ktorej je nový model oproti predchodcovi o 90 kg ľahší. Nová architektúra je okrem toho navrhnutá tak, aby sa zlepšili vlastnosti vozidla pri nehode. Má o 10 % väčšiu torznú tuhosť pre lepšiu dynamiku jazdy a kultivovanosť, ale aj viac vnútorného priestoru.

Komfort, priestrannosť a flexibilita

Nová Kuga je o 44 mm širšia a o 89 mm dlhšia ako predchádzajúci model, zatiaľ čo rázvor sa zväčšil o 20 mm. Vo vnútri sa to prejavilo v o 43 mm väčšom priestore pre ramená cestujúcich o 57 mm väčšej šírke vo výške bedier na predných sedadlách v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Cestujúci vzadu si užijú o 20 mm väčší priestor pre ramená a o 36 mm väčšiu šírku vo výške bedier. Napriek celkovej výške, ktorá je o 20 mm menšia v porovnaní s predchádzajúcim modelom, ponúka nová Kuga o 13 mm väčší priestor pre hlavy cestujúcich na predných sedadlách a o 35 mm viac vzadu.

Pre pasažierov na zadných sedadlách sú po prvýkrát k dispozícii vyhrievané krajné sedadlá. Celý druhý rad sedadiel je možné posunúť dozadu a vytvoriť najväčší priestor pre nohy v zadnej časti vo svojej triede na úrovni 1 035 mm, prípadne ho posunúť dopredu a zväčšiť batožinový priestor o 67 litrov. Funkcia uvoľnenia na diaľku umožňuje jednoduché sklopenie operadiel v druhom rade.

Nová Kuga zaujme pokročilými technológiami. Chýbať nebude adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu pomôžu v hustej premávke aj na diaľnici. Aktívny parkovací asistent 2 umožňuje plne automatizované parkovacie manévre jednoduchým stlačením tlačidla.

Explorer bude objavovať už aj Európu

Na spomínanom podujatí v Holandsku absolvovalo premiéru aj úplne nové sedemmiestne SUV Explorer Plug-In Hybrid. Využíva paralelne-hybridnú architektúru, ktorá dokáže kombinovať plný výkon motora a elektromotora pre maximálne schopnosti pri ťahaní. V ponuke bude v dvoch osobitých variantoch s vysokou výbavou – ako  športový Explorer ST-Line inšpirovaný tímom Ford Performance a ako luxusný Explorer Platinum.

O pohon sa stará kombinácia trojlitrového zážihového motora EcoBoost V6, elektromotor a generátor. Explorer Plug-In Hybrid má výkon 450 koní a krútiaci moment 840 Nm. V meste dokáže toto SUV jazdiť s nulovými emisiami do vzdialenosti 40 km. Očakávaná spotreba paliva je na úrovni 3,4 l/100 km a emisie CO2 78 g/km. Súčasťou štandardnej výbavy je technológia inteligentného pohonu všetkých kolies Ford, režimy jazdy a 10-stupňová automatická prevodovka. Do výbavy patrí aj 12,3-palcový digitálny prístrojový panel a 10,1-palcový dotykový displej na stredovej konzole otočený na výšku.

Tourneo Plug-In Hybrid prispeje k čistejším mestám

Osemmiestny model Tourneo Custom Plug-In Hybrid bol navrhnutý tak, aby prispel k zníženiu lokálnych emisií a umožnil prevádzku v rastúcom počte ultranízkoemisných zón, ktoré sa objavujú v celej Európe. Pre európskych zákazníkov bude dostupný od konca roku 2019.

Jeho predné kolesá sú poháňané výhradne elektromotorom/generátorom napájaným z lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 13,6 kWh. Viacnásobne ocenený zážihový 1,0-litrový motor EcoBoost funguje iba ako generátor na predĺženie dojazdu, a teda nie je spojený s kolesami. Pokročilá hybridná pohonná jednotka umožňuje dojazd s nulovými emisiami do vzdialenosti až 50 km alebo 500 km pri použití generátora na predĺženie dojazdu. Očakávaná spotreba paliva je na úrovni 3,3 l/100 km a emisie CO2 75 g/km.

Čisto elektrický Transit

Predpokladá sa, že sériová výroba čisto elektrickej dodávky Ford Transit sa začne v roku 2021. Bude určený pre podniky hľadajúce praktické a univerzálne vozidlo na prevoz nákladu s nulovými emisiami v meste. Čisto elektrický Transit bude dostupný s viacerými konfiguráciami karosérie, ktoré zaistia schopnosti a odolnosť, ktorou je známa značka Transit.

Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid: nižšie emisie, vyšší výkon

Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid budú vybavené sofistikovanou mild hybridnou architektúrou prispôsobenou s cieľom znížiť spotrebu paliva a zároveň zvýrazniť zážitok zo zábavnej jazdy s výkonnejším a citlivejším prejavom. Štandardný alternátor totiž nahradí integrovaný štartér/generátor poháňaný remeňom (BISG), čo umožňuje rekuperáciu a uskladnenie energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora.

Systém BISG funguje aj ako motor, ktorý hladko spolupracuje s trojvalcovým 1,0-litrovým spaľovacím motorom EcoBoost s nízkym trením a  uloženú energiu využíva na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla.

BISG dokáže znova naštartovať motor za približne 300 milisekúnd, čo je približne rovnako dlho ako žmurknutie oka. Zároveň umožňuje, aby technológia automatického vypínania a štartovania motora v modeloch Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid pracovala v širšom spektre scenárov pre ešte väčšiu úsporu paliva. Funguje napríklad pri spomaľovaní pred zastavením pri poklese rýchlosti pod 15 km/h a dokonca aj vtedy, keď je zaradená rýchlosť a stlačený spojkový pedál.

Inteligentný, samoregulačný, mild hybridný systém nepretržite monitoruje spôsob používania vozidla a určuje, kedy a s akou intenzitou je potrebné optimálne nabíjať akumulátor, a kedy je možné využiť energiu uloženú v akumulátore pomocou jednej z dvoch stratégií:

  • funkcia zvýšenia krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG a krútiaci moment zvyšuje až o 50 Nm, čím sa znižuje množstvo práce, ktorú musí vykonať  zážihový motor a znižuje sa spotreba paliva
  • funkcia dodatočného krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG na zvýšenie celkového krútiaceho momentu, ktorý dodáva pohonná jednotka, až o 20 Nm nad úroveň samostatného zážihového motora pri plnom zaťažení – pre optimalizovaný výkon.

Krútiaci moment elektromotora pomáha dosahovať presvedčivejší a citlivejší výkon, najmä pri nižších otáčkach motora, čím sa dosahuje flexibilnejší a pútavejší zážitok z jazdy. Systém BISG umožnil konštruktérom znížiť kompresný pomer jednolitrového motora EcoBoost a použiť väčšie turbodúchadlo zaisťujúce vyšší výkon, a to vďaka obmedzeniu oneskorenia funkcie turbodúchadla a aj rýchlejšie otáčanie motorom pre trvalú odozvu turbodúchadla.

„Náš 1,0-litrový motor EcoBoost už dokázal, že úspornosť a výkon môžu ísť ruka v ruke. „Naša technológia EcoBoost Hybrid to pozdvihuje na vyššiu úroveň,“ povedal Roelant de Waard, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre marketing, predaj a služby. „Veríme, že zákazníci si zamilujú hladký a okamžitý prenos výkonu našich pohonných jednotiek EcoBoost Hybrid, a rovnako aj menej časté návštevy čerpacích staníc.“

Elektrifikovaná budúcnosť

Čisto elektrické výkonné SUV inšpirované modelom Mustang príde v roku 2020 s dojazdom na úrovni 600 km (vypočítané pomocou celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá – WLTP) a možnosťou rýchleho nabíjania. Budúce elektromobily značky Ford budú využívať konektivitu nasledujúcej generácie pre bezdrôtové aktualizácie a spoločnosť je v pokročilom štádiu zavádzania riešení nabíjania pre svojich zákazníkov s elektromobilmi.

Spoločnosť Ford je zakladajúcim členom konzorcia IONITY, ktorého cieľom je do roku 2020 vybudovať 400 rýchlonabíjacích staníc v kľúčových európskych lokalitách s výkonom 350 kW. To umožní výrazné skrátenie časov nabíjania v porovnaní s existujúcimi systémami.

Ford bude spolupracovať aj so spoločnosťou NewMotion, ktorá bude poskytovať jednotné kontaktné miesto na nabíjanie prostredníctvom svojej nabíjacej siete, ktorú tvorí viac ako 100 000 nabíjacích miest v 28 krajinách Európy. Okrem toho si spoločnosť Ford objednala vlastné riešenie inteligentnej nástennej nabíjačky a bude spolupracovať s hlavnými energetickými spoločnosťami, aby zákazníkom umožnila využívať špeciálne tarify a montážne služby pre elektromobily.