Ford spúšťa rozsiahlu elektrifikáciu. Nová Kuga ide príkladom

183

Ford predstavil ambiciózne plány na elektrifikáciu svojho európskeho portfólia. Začal hneď niekoľký elektrifikovanými modelmi, pričom zaujala najmä nová generácia modelu Kuga.

Spoločnosť Ford tento rok oznámila, že každý z modelov, ktorý predstaví po uvedení úplne nového modelu Focus, bude k dispozícii aj ako elektrifikovaná verzia. To platí pre nové modely aj nové verzie existujúcich vozidiel. V ponuke bude niektorá verzia mild hybridných, plnehybridných, plug-in hybridných alebo čisto elektrických modelov, prípadne ich kombinácia, takže európski zákazníci budú mať k dispozícii jeden z najväčších radov elektrifikovaných vozidiel v porovnaní s ľubovoľným výrobcom.

Tretia generácia Kugy bude prvá

Na podujatí „Go Electric“ v Amsterdame, kde Ford poodhalil svoje plány do budúcna, mala premiéru nová generácia modelu Kuga, ktorá bude existovať aj vo verzii Plug-In Hybrid. Stane sa tak najelektrifikovanejším modelom značky Ford a prvým, ktorý ponúka mild hybridnú, plnehybridnú aj plug-in hybridnú pohonnú jednotku.

Technológia EcoBlue Hybrid (mild hybrid) bude podobne kombinovať asistenciu krútiaceho momentu elektromotora s 2,0-litrovým vznetovým motorom Ford EcoBlue s výkonom 150 koní. Ford Kuga EcoBlue Hybrid bude mať očakávané emisie CO2 na úrovni 132 g/km a spotrebu paliva 5,0 l/100 km.

Kuga Plug-In Hybrid ponúka dojazd a slobodu tradičného spaľovacieho motora spolu s účinnosťou a kultivovanosťou elektrického pohonu. Kombinuje 2,5-litrový zážihový motor, elektromotor a generátor a lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 14,4 kWh, pričom výkon dosahuje 225 koní. Využíva hybridnú prevodovku s funkciou rozdeľovania výkonu, ktorá spája obidva zdroje výkonu a optimalizuje úsporu paliva. Dojazd v čisto elektrickom režime presahuje 50 km a predpokladaná spotreba paliva je na úrovni 1,2 l/100 km. Klasický hybrid bude používať taktiež 2,5-litrový motor, avšak bez možnosti externého nabíjania káblom. Táto verzia by mala dosahovať spotrebu 5,6 l/100 km.

Okrem spomínaných troch hybridných verzií budú v ponuke aj klasické motory: dva naftové štvorvalce („jedna-päťka a dvojliter) a 1,5-litrový benzínový trojvalec. Všetky tieto motory poznáme už aj z Focusu. Tretia generácia Kugy využíva novú podvozkovú platformu C2, vďaka ktorej je nový model oproti predchodcovi o 90 kg ľahší. Nová architektúra je okrem toho navrhnutá tak, aby sa zlepšili vlastnosti vozidla pri nehode. Má o 10 % väčšiu torznú tuhosť pre lepšiu dynamiku jazdy a kultivovanosť, ale aj viac vnútorného priestoru.

Komfort, priestrannosť a flexibilita

Nová Kuga je o 44 mm širšia a o 89 mm dlhšia ako predchádzajúci model, zatiaľ čo rázvor sa zväčšil o 20 mm. Vo vnútri sa to prejavilo v o 43 mm väčšom priestore pre ramená cestujúcich o 57 mm väčšej šírke vo výške bedier na predných sedadlách v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Cestujúci vzadu si užijú o 20 mm väčší priestor pre ramená a o 36 mm väčšiu šírku vo výške bedier. Napriek celkovej výške, ktorá je o 20 mm menšia v porovnaní s predchádzajúcim modelom, ponúka nová Kuga o 13 mm väčší priestor pre hlavy cestujúcich na predných sedadlách a o 35 mm viac vzadu.

Pre pasažierov na zadných sedadlách sú po prvýkrát k dispozícii vyhrievané krajné sedadlá. Celý druhý rad sedadiel je možné posunúť dozadu a vytvoriť najväčší priestor pre nohy v zadnej časti vo svojej triede na úrovni 1 035 mm, prípadne ho posunúť dopredu a zväčšiť batožinový priestor o 67 litrov. Funkcia uvoľnenia na diaľku umožňuje jednoduché sklopenie operadiel v druhom rade.

Nová Kuga zaujme pokročilými technológiami. Chýbať nebude adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu pomôžu v hustej premávke aj na diaľnici. Aktívny parkovací asistent 2 umožňuje plne automatizované parkovacie manévre jednoduchým stlačením tlačidla.

Explorer bude objavovať už aj Európu

Na spomínanom podujatí v Holandsku absolvovalo premiéru aj úplne nové sedemmiestne SUV Explorer Plug-In Hybrid. Využíva paralelne-hybridnú architektúru, ktorá dokáže kombinovať plný výkon motora a elektromotora pre maximálne schopnosti pri ťahaní. V ponuke bude v dvoch osobitých variantoch s vysokou výbavou – ako  športový Explorer ST-Line inšpirovaný tímom Ford Performance a ako luxusný Explorer Platinum.

O pohon sa stará kombinácia trojlitrového zážihového motora EcoBoost V6, elektromotor a generátor. Explorer Plug-In Hybrid má výkon 450 koní a krútiaci moment 840 Nm. V meste dokáže toto SUV jazdiť s nulovými emisiami do vzdialenosti 40 km. Očakávaná spotreba paliva je na úrovni 3,4 l/100 km a emisie CO2 78 g/km. Súčasťou štandardnej výbavy je technológia inteligentného pohonu všetkých kolies Ford, režimy jazdy a 10-stupňová automatická prevodovka. Do výbavy patrí aj 12,3-palcový digitálny prístrojový panel a 10,1-palcový dotykový displej na stredovej konzole otočený na výšku.

Tourneo Plug-In Hybrid prispeje k čistejším mestám

Osemmiestny model Tourneo Custom Plug-In Hybrid bol navrhnutý tak, aby prispel k zníženiu lokálnych emisií a umožnil prevádzku v rastúcom počte ultranízkoemisných zón, ktoré sa objavujú v celej Európe. Pre európskych zákazníkov bude dostupný od konca roku 2019.

Jeho predné kolesá sú poháňané výhradne elektromotorom/generátorom napájaným z lítiovo-iónového akumulátora s kapacitou 13,6 kWh. Viacnásobne ocenený zážihový 1,0-litrový motor EcoBoost funguje iba ako generátor na predĺženie dojazdu, a teda nie je spojený s kolesami. Pokročilá hybridná pohonná jednotka umožňuje dojazd s nulovými emisiami do vzdialenosti až 50 km alebo 500 km pri použití generátora na predĺženie dojazdu. Očakávaná spotreba paliva je na úrovni 3,3 l/100 km a emisie CO2 75 g/km.

Čisto elektrický Transit

Predpokladá sa, že sériová výroba čisto elektrickej dodávky Ford Transit sa začne v roku 2021. Bude určený pre podniky hľadajúce praktické a univerzálne vozidlo na prevoz nákladu s nulovými emisiami v meste. Čisto elektrický Transit bude dostupný s viacerými konfiguráciami karosérie, ktoré zaistia schopnosti a odolnosť, ktorou je známa značka Transit.

Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid: nižšie emisie, vyšší výkon

Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid budú vybavené sofistikovanou mild hybridnou architektúrou prispôsobenou s cieľom znížiť spotrebu paliva a zároveň zvýrazniť zážitok zo zábavnej jazdy s výkonnejším a citlivejším prejavom. Štandardný alternátor totiž nahradí integrovaný štartér/generátor poháňaný remeňom (BISG), čo umožňuje rekuperáciu a uskladnenie energie, ktorá sa zvyčajne stratí počas brzdenia a jazdy na voľnobeh. Slúži na nabíjanie 48-voltového lítiovo-iónového, vzduchom chladeného akumulátora.

Systém BISG funguje aj ako motor, ktorý hladko spolupracuje s trojvalcovým 1,0-litrovým spaľovacím motorom EcoBoost s nízkym trením a  uloženú energiu využíva na zvýšenie krútiaceho momentu pri normálnej jazde a zrýchľovaní, ako aj na napájanie elektrického príslušenstva vozidla.

BISG dokáže znova naštartovať motor za približne 300 milisekúnd, čo je približne rovnako dlho ako žmurknutie oka. Zároveň umožňuje, aby technológia automatického vypínania a štartovania motora v modeloch Fiesta a Focus EcoBoost Hybrid pracovala v širšom spektre scenárov pre ešte väčšiu úsporu paliva. Funguje napríklad pri spomaľovaní pred zastavením pri poklese rýchlosti pod 15 km/h a dokonca aj vtedy, keď je zaradená rýchlosť a stlačený spojkový pedál.

Inteligentný, samoregulačný, mild hybridný systém nepretržite monitoruje spôsob používania vozidla a určuje, kedy a s akou intenzitou je potrebné optimálne nabíjať akumulátor, a kedy je možné využiť energiu uloženú v akumulátore pomocou jednej z dvoch stratégií:

  • funkcia zvýšenia krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG a krútiaci moment zvyšuje až o 50 Nm, čím sa znižuje množstvo práce, ktorú musí vykonať  zážihový motor a znižuje sa spotreba paliva
  • funkcia dodatočného krútiaceho momentu využíva funkcionalitu elektromotora systému BISG na zvýšenie celkového krútiaceho momentu, ktorý dodáva pohonná jednotka, až o 20 Nm nad úroveň samostatného zážihového motora pri plnom zaťažení – pre optimalizovaný výkon.

Krútiaci moment elektromotora pomáha dosahovať presvedčivejší a citlivejší výkon, najmä pri nižších otáčkach motora, čím sa dosahuje flexibilnejší a pútavejší zážitok z jazdy. Systém BISG umožnil konštruktérom znížiť kompresný pomer jednolitrového motora EcoBoost a použiť väčšie turbodúchadlo zaisťujúce vyšší výkon, a to vďaka obmedzeniu oneskorenia funkcie turbodúchadla a aj rýchlejšie otáčanie motorom pre trvalú odozvu turbodúchadla.

„Náš 1,0-litrový motor EcoBoost už dokázal, že úspornosť a výkon môžu ísť ruka v ruke. „Naša technológia EcoBoost Hybrid to pozdvihuje na vyššiu úroveň,“ povedal Roelant de Waard, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre marketing, predaj a služby. „Veríme, že zákazníci si zamilujú hladký a okamžitý prenos výkonu našich pohonných jednotiek EcoBoost Hybrid, a rovnako aj menej časté návštevy čerpacích staníc.“

Elektrifikovaná budúcnosť

Čisto elektrické výkonné SUV inšpirované modelom Mustang príde v roku 2020 s dojazdom na úrovni 600 km (vypočítané pomocou celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá – WLTP) a možnosťou rýchleho nabíjania. Budúce elektromobily značky Ford budú využívať konektivitu nasledujúcej generácie pre bezdrôtové aktualizácie a spoločnosť je v pokročilom štádiu zavádzania riešení nabíjania pre svojich zákazníkov s elektromobilmi.

Spoločnosť Ford je zakladajúcim členom konzorcia IONITY, ktorého cieľom je do roku 2020 vybudovať 400 rýchlonabíjacích staníc v kľúčových európskych lokalitách s výkonom 350 kW. To umožní výrazné skrátenie časov nabíjania v porovnaní s existujúcimi systémami.

Ford bude spolupracovať aj so spoločnosťou NewMotion, ktorá bude poskytovať jednotné kontaktné miesto na nabíjanie prostredníctvom svojej nabíjacej siete, ktorú tvorí viac ako 100 000 nabíjacích miest v 28 krajinách Európy. Okrem toho si spoločnosť Ford objednala vlastné riešenie inteligentnej nástennej nabíjačky a bude spolupracovať s hlavnými energetickými spoločnosťami, aby zákazníkom umožnila využívať špeciálne tarify a montážne služby pre elektromobily.