Ford Mustang Shelby GT500 si brúsi zuby na svetové superšporty

140

Jedno z najznámejších športových áut histórie dosahuje nový vrchol. Názov Ford Mustang Shelby GT500 by sa mal bezodkladne zmeniť na „Ford Mustang Shelby GT700 a možno aj viac“. Svetové ultra-GTčka majú problém a ich ceny budú opäť vyzerať smiešne, pri novinke s kobrou na maske.

Ford Mustang Shelby GT500 však nie je len tak hocijaká nová generácia. Ide o najsilnejší Ford, s ktorým je možné jazdiť v premávke a to v celej histórii značky. Novinka je teda najsilnejším produkčným Mustangom, prvou generáciou ktorá dosahuje viac než 700 koní výkonu a zároveň skryje do vrecka svojím výkonom čokoľvek, čo momentálne Ford ponúka.

Zároveň však ide o prvú generáciu GT500, ktorej „nepožehnal“ legendárny Carroll Shelby. Myslím, že by sa mu páčila. Veľmi.

Jed

Kobra na prednej maske je na svojom mieste viac, než kedykoľvek v minulosti. GT500 nevyzeralo nikdy tak agresívne a jedovato, ako v prípade nového modelu. Ford skrížil dvojicu tímov zložených z inžinierov divízie Ford Performance a dizajnérov, aby bol dosiahnutý čo najúčinnejší aerodynamický charakter s absolútne šokujúcim dizajnom exteriéru.

Dvojitá mriežka chladiča dosahuje až o 50% väčší prívod vzduchu k masívnemu chladiču motora, oproti modelu GT350. Najsilnejší poník dostal špeciálne 20-palcové disky s 11-palcovou šírkou stopy a o palec širšie na zadnej, ktoré dokonale vypĺňajú agresívne široké blatníky.

Cestná zbraň od „modrého oválu“ navštívila taktiež vývojové centrum športovej divízie značky v Severnej Karolíne. Tam ju inžinieri tvarovali pomocou hurikánu vo veternom tuneli.

Pohoda v pekle

V dnešných dňoch nájdete komfort aj na miestach, kde by ste ho pred pár rokmi ani nehľadali. Podobne, ako vyrástli hotely v nehostinných džungliach východnej Ázie, tak sa aj luxusné interiéry dostali do brutálnych áut s výkonom malých osobných lietadiel. Kabína samozrejme prekypuje povrchmi vyrobenými z uhlíkových vlákien.

Tie dopĺňajú výplne dverí potiahnuté špeciálnym semišom, prešívaným kontrastnou niťou a sedadlá Recaro so silným bočným vedením. Absurdný luxus na palube tohto pekelného stroja korunuje 12 reproduktorov ozvučenia B&O Play.

Krotenie beštie

Divízia Ford Performance venovala poriadny kus času a energie do úpravy podvozku a šperkovania kontaktu s vozovkou. O krotenie divokej beštie sa stará aktívny podvozok s prepracovanou geometriou a novou generáciou odpruženia MagneRide.

Posledným článkom medzi vodičovými končekmi prstov a asfaltovým povrchom je sada na mieru vyrobených pneumatík Michelin Pilot Sport 4S, prípadne Pilot Sport Cup 2. Protiváhou šialenému výkonu sa stali obrie brzdy z dvojdielnych kotúčov s priemerom 420 milimetrov a čeľusťami Brembo so šiestimi piestami.

To znamená, že GT500 má až o 20% väčší brzdný potenciál, než ostrá a chirurgicky presná verzia GT350.

Rekordér

Najpodstatnejším prvkom nového Shelby GT500 je samozrejme 5,2 litrový osemvalec. Ide o najsilnejší cestný motor z dielne modrého oválu a za svoj výkon 514 kW/700 koní vďačí extrémnemu preplňovaniu. Na hlave motora tróni 2,65 litrový kompresor s medzichladičom v extrémne tesnom balení, ktoré napomáha nízkemu rozloženiu ťažiska vozu.

Podobne ako v prípade Shelby GT350, aj v prípade GT500 bol použitý hliníkový blok motora so špeciálnou nano-úpravou povrchu vnútornej strany valcov, masívnejšími ojnicami a vylepšenými kanálmi pre chladenie a mazanie motora.

Silu z brutálnej strojovne prenáša do masívneho zadného diferenciálu hnací hriadeľ z uhlíkových vlákien a zdrojom inšpirácie pre techniku pod kapotou GT500 sa stal aj superšport Ford GT. S nástupcom legendárnej „placky“ známej z pretekov Le Mans z konca 60-tych rokov zdieľa najsilnejší Mustang svoju prevodovku.

S nevídane sofistikovaným motorom pod prednou kapotou spolupracuje pri prenose krútiaceho momentu na zadnú nápravu 7-stupňová dvojspojková prevodovka TREMEC. Tá dokáže radiť rýchlosti v časovom intervale pod 100 milisekúnd. GT500 nechýba ani typická výbava do každého prostredia v podobe jazdných režimov. Nová generácia je pripravená ako na pokojnú cestu v premávke, tak na športovú jazdu, šprint na pretekárskej dráhe, či na ostrú jazdu na okruhu.

Odkaz

Nebohý Carroll Shelby oplýval reputáciou meniť sériové Mustangy na dominantné pretekárske stroje. Prvú generáciu Shelby GT500 poháňal 7-litrový motor V8 inšpirovaný pretekárskou pohonnou jednotkou z vozov súťažiacich na Le Mans.

Otec áut s rýchlymi pruhmi tiahnucimi sa cez karosériu uvádza, že práve prvá „gété-päťstovka“ bola prvým autom, na ktoré bol skutočne hrdý. Zatiaľ z posledného nástupcu legendárnej „Eleanor“ z filmu 60 sekúnd, by starý pán rozhodne pookrial.