FASCINÁCIA: Rolls Royce Dawn | Milionárovo sedatívum

1858
" "

K čítaniu tohto textu budete potrebovať poriadny kus predstavivosti. Nielen štipku, ako v prípade testov bežných áut, ale niekoľko celých hrstí. Rolls-Royce Dawn je totiž tak výnimočné auto, že sa môže porovnávať s nehnuteľnosťami, lietadlami či loďami. Nielen cenovkou, ale aj svojím extrémne nalešteným statusom, ktorý vypovedá mnohé o majiteľovi tohto neuveriteľného auta.

Každá automobilka je niečím známa. BMW sa sústreďuje na športové jazdné vlastnosti, Mercedes-Benz na pohodlie a Mazda na to, aby sme všetci už o pár rokov nezabudli šoférovať a zaujímať sa o autá.

Najexkluzívnejší britský výrobca áut má však jasne postavené priority. Chce majiteľom svojich áut ušetriť nervy a odizolovať ich od toho, čo sa deje naokolo. Rolls-Royce Dawn je autom pre ľudí, ktorým sa povaľuje na účte množstvo čísel. A tí si rozhodne potrebujú udržiavať chladnú hlavu.

Status

Mať auto v cene dvoch krásnych bytov v hlavnom meste je výsadou známej skupiny ľudí nazývanej „jedno percento“. Lak na aute je tak hrubý, že jeho celková hmotnosť sa pohybuje okolo štyridsiatich kilogramov.

Rolls sa doslova mazná s fotoaparátom svojimi úžasnými detailmi.

Vidíte tú bledomodrú linajku, ktorá sa tiahne naprieč celým autom? Tieto „čiary“ kreslí len jeden jediný človek, ktorý si po rokoch služby pre Rolls-Royce konečne našiel učňa hodného jeho kvalít. Auto meria šialených päťtisícídvestodeväťdesiatpäť milimetrov na na dĺžku a áno, uhádli ste, je skutočne nepríjemné s ním parkovať, pokiaľ ste bežný smrteľník bez vlastného miesta na státie.

Sošku Spirit of Ecstacy môžete ukryť prostredníctvom položky menu v systéme iDrive.

Všetko od ručne vyrábanej prednej masky, sošky „Spirit of Ecstacy“ až po samotnú myšlienku, že tieto dve tony a päťstošesťdesiat kilogramov techniky slúžia na prepravu len desiatok kilogramov ťažkého jedinca, sú absolútne mimo sféry porozumenia bežného človeka.

Jednoduchosť

Kým ľudovejší bratia a sestry súrodeneckej značky BMW dokážu oplývať komplikovanými riešeniami, Rolls-Royce ide dokonale opačným smerom. Všetko na palube má neoblomnú logiku a klasické manuálne ovládanie. Dokonca si tu viete nastaviť teplotu vzduchu, ktorý vám prúdi zvlášť na nohy a na hruď.

Čo je z dreva, je z dreva. Čo z kovu, je z kovu. Tu jednoducho neexistujú kompromisy.

Nemáte šancu nič pokaziť, či niečo omylom prestaviť. Ešte aj multimediálny systém iDrive má upravenú grafiku a ovládanie špeciálne pre Rolls-Royce. Zo všetkého, čoho sa dotknete, dýcha luxus a nekompromisná kvalita. Verím tomu, že aj to minimum plastov, ktoré sa nachádzajú v interiéri, má svoj rodokmeň a historickú hodnotu.

Pokiaľ by ste nevedeli prísť na to, čo sa nachádza medzi ovládačmi ventilácie, ide o snímač teploty vzduchu v kabíne. Jeho poloha má údajne aj mierne historický význam a značka ňou odkazuje na staršie modely.

Sedíte vysoko ako v aute určenom na cesty po nespevnenom povrchu. Ste nápadní a všetci vás vidia. Vám sa to však páči a ani sekundu sa nemáte chuť sťažovať. Detaily okolo vás sú magické. Poznáte zvuk upozornenia z bežného auta. Keď si nezapnete pás, počujete pípanie, vystúpite, keď beží motor, počujete pípanie…a tak ďalej.

Volant má veľký priemer a cítite sa skôr ako kapitán lode, než šofér veľkého kabrioletu.

V autách Rolls-Royce vám miesto klasického upozornenia zahrá jemná trilka akustickej gitary. Nedokázali by ste ten zvuk počúvať celý deň, no je to veľmi príjemná forma niečoho, čo vás má donútiť zbystriť pozornosť.

Oblak

Na palube sa vznášate ako na obláčiku. Môžete hľadať cesty v strašnom stave, ktorých je v Bratislave a okolí už, chvalabohu, pomenej, no je skutočne nemožné cítiť sa na palube tohto auta nepohodlne. Predimenzované a extrémne ťažké auto s vami pláva cez nerovnosti a do interiéru prenáša len skutočne nutné množstvo okolitých podmienok. Auto vás doslova núti prechádzať zákruty rozvážnym a elegantným spôsobom.

Pokojnou jazdou len zveľaďujete jeho charakter, ktorý vás odmeňuje nevídaným pohodlím a tichom. Hovorím to samozrejme s vedomím, že pod kapotou šepká šesť celých šesť desatín litra rozdelených medzi dvanásť valcov. Výkon 581 koní a krútiaci moment 820 newtonmetrov sú parametrami, za ktoré by sa nemusel hanbiť luxusný športový čln.

Neexistujúci adrenalín

Celé pohonné ústrojenstvo je nastavené tak, aby ste ani len náhodou jeho úchvatné výkonové parametre nepocítili na vlastnej koži. Rezerva výkonu je pri medzimestskej deväťdesiatke na úrovni okolo 90%.

Už len nasadanie je zážitkom. Dvere je možné zatvoriť tlačidlom pod A-stĺpikom

Pokiaľ však ponoríte plynový pedál do hustého koberca z ovčej vlny, viete sa z pokoja teleportovať na sto kilometrovú rýchlosť za rovných päť sekúnd. Ako však vravím, dvanásťvalec nepočujete prakticky ani pod plným plynom. Pri diaľničnej rýchlosti máte pocit, že sedíte v kine a okolo vás sa odohráva film.

Necítite vibrácie od cesty a ani vietor v kabíne. Ste dokonale odizolovaní od okolitého sveta. Presne toho sveta, ktorý beží na plné obrátky naokolo a nedá nikomu z nás ani na sekundu vydýchnuť. Tento pocit si môžu dopriať len ľudia, ktorí majú na účtoch viac než šesťciferné sumy.

Pretože v ich svete sa hriech zvaný neúspech jednoducho neodpúšťa… a pred týmto pocitom je nutné z času na čas utiecť do bezpečného a pokojného prostredia. A nie je nič lepšie, pokiaľ sa to prostredie dokáže premiestňovať naprieč kontinentom v dokonalom komforte a s pokojom v duši.

Zaujímavé fakty

Súrodenecké modely: BMW radu 7, Rolls-Royce Wraith, Rolls-Royce Ghost
Dizajnér: Giles Taylor
Počet predaných kusov (2018): 194
Výroba: Goodwood, Veľká Británia
Názor výrobcu: Najsexi Rolls-Royce všetkých čias
Mestská spotreba: 21,8l/100 km
Maximálna rýchlosť: 250 km/h (obmedzená)
Odhadovaná cena: cirka 330 000 €
Známi majitelia: Drake, Kris Jenner, Philipp Plein, Kate Moss, Conor McGregor
Nedostatky: Chýba moje meno v technickom preukaze