Po koncepte veľkého SUV-kupé Cupra Formentor, ktorý od produkčného modelu nemal ďaleko, prichádza Tavascan. Ten odhaľuje, kam sa bude uberať dizjnérsky smer štipľavej divízie VW Group v blízkej budúcnosti.

V novovzniknutej Cupre pokračuje snaha odlíšiť sa od materského SEATu. Zatiaľ, čo sa súčasná produkcia značky sústreďuje skôr na to, čo vie robiť najlepšie – vyrábať rýchle SEATy s iným znakom na kapote – vo vývojových centrách sa už pracuje na skutočných novinkách.

Cupra Tavascan AUTOGRATIS

Jednou z nich by mohla byť sériová verzia štúdie Formentor, ktorú divízia predstavila už vo februári. Ani tá však nemá ďaleko od SEATu Tarraco, z ktorého očividne vychádza. Cupra Tavascan je však o niečom inom. Úplne inom.

Nová identita Cupry

Začnime napríklad vzhľadom, ktorý tentoraz nevychádza zo žiadneho produkčného, alebo koncepčného modelu materskej automobilky. Tavascan je zbrusu nový a priniesol si so sebou veľmi atraktívne proporcie. Tie sú prispôsobené “trhu, ktorý má potenciál rásť tempom 15 % ročne – elektrické kupé-SUV”.

Cupra Tavascan AUTOGRATIS

Presne tak, s Tavascanom sa nechodí na benzínku, ale na dobíjaciu stanicu. Od toho sa odráža aj dizajnérska sebestačnosť modelu, ktorý tak mohol vzniknúť na čistom plátne – alebo inak povedané, na elektrifikovanej platforme MEB. Tá v tomto prípade hostí veľké, 22” kolesá s asymetrickým dizajnom. Tie zasa na svojich lúčoch nesú dynamicky strihnutú, športovo-úžitkovú karosériu s novou, charakteristickou prednou časťou. Cupra tvrdí, že celý jej tvar je funkčný a každý jeden prieduch má svoje logické opodstatnenie. Vzadu by sme našli pre Cupru typický svetelný pás spájajúci oba zadné svetlomety. Akoby tej drsnoty nebolo málo, v nárazníku jej pomáha ešte masívny difúzor.

Cupra Tavascan AUTOGRATIS
Prieduchy môžu byzerať ako dizajnérske cvičenie, Cupra však deklaruje, že sú skutočne funkčné.

Revolúcia v interiéri

Ak sa Tavascan na SEAT nechytá zvonka, vnútri už nemôže byť odlišnejší. Interiér dostal jednoduchú architektúru, takmer pripomínajúcu Teslu model 3. Sú tu však dva displeje – jeden s veľkosťou 12,3“ slúžiaci ako virtuálny kokpit, druhý, 13-palcový, ako multimediálne centrum, ktoré môžete vďaka koľajničkám posúvať po dĺžke palubnej dosky. Toto všetko je zabalené do minimalistickej, plávajúcej architektúry a karbónových textúr dopĺňaných Alcantarou.

Cupra Tavascan AUTOGRATIS
Posuvný displej infotainmentu oživil myšlienku štúdie Škoda Joyster z roku 2006.

Zámer automobilky prejsť na elektrický pohon komentuje aj CEO Cupry, Wayne Griffiths: “Okrem Cupry Formentor, ktorá príde na trh budúci rok spolu s dvomi ďalšími výkonnými plug-in hybridnými modelmi, už sme dávnejšie dokázali, že s elektrinou to myslíme vážne. Hovoríme napríklad o vyvinutí prvého 100% elektrického pretekárkskeho cestného vozidla Cupra e-Racer. Predstavením Tavascanu chceme preklopiť túto víziu – že výkon môže byť plne elektrifikovaný – do bežných ulíc”.

Cupra Tavascan AUTOGRATIS

Rýchlo & ďaleko

Dojemné, všakže? Iróniu stranou, sú to skutočne dynamické údaje Tavascanu, ktoré potvrdzujú slová šéfa divízie. Tá deklaruje, že na stovke “je za menej ako 6,5 sekundy” a na všetky štyri kolesá posiela kombinovaný výkon 225 kilowattov (305 koní). Kombinovaný z dôvodu, že motory sú tu dva: Jeden na prednej náprave, druhý na zadnej. 

Cupra Tavascan AUTOGRATIS

Cupra Tavascan bude dolovať šťavu zo 77 kWh li-ion batérie, ktorá by jej mala stačiť na dojazd “až do 450 kilometrov“ na základe cyklu WLTP. Nás však viac ako dojazd zaujíma, ako sa bude správať na ceste vďaka jeho nízkemu ťažisku – jeho batérie sú samozrejme uložené v podlahe.