Číňania prišli s batériou, ktorá odstaví lítium. Sodík-iónová batéria je lacná a revolučná

9100
Zdroj: CATL

Nové batérie sú vo vývoji už dlho. Budú bezpečnejšie, ekologickejšie a výkonnejšie.

Elektromobilita je zatiaľ iba v plienkach. S narastajúcim počtom nabíjacích staníc a stále sa stupňujúcim tlakom na vodičov aj výrobcov je isté, že prechodu zo spaľovacích motorov na elektromotory sa jednoducho nevyhneme. Čínska spoločnosť CATL predstavila batériu, ktorá je lepšia od tej aktuálnej po všetkých stránkach. Ako informuje portál Bloomberg odkazujúc na agentúru Reuters, Príde už v roku 2023.

Ako je to teraz

Kto nepraje elektromobilom, ten si nájde svoj dôvod. Mnohé z obáv alebo výčitiek sú opodstatnené. Vyčítajú im, že sú extrémne ťažké, že nezvládnu konkurencieschopný dojazd, že sa dlho nabíjajú, že ich výroba je neekologická a že, v extrémnych prípadoch, horia ohňom, ktorý sa nedá uhasiť. Aktuálna lítiovo-iónová technológia taká skutočne je. Ani lítium-železo-fosfátové batérie, ktoré nájdete napríklad v automobiloch Tesla, na tom nie sú oveľa lepšie.

Výrobcovia stále rozhutujú nad ideálnym pomerom medzi kapacitou (dojazdom) a hmotnosťou. Zatiaľ, čo hmotnosť dvoch ton dosiahnu len naozaj veľké autá so spaľovacím motorom, pri elektromobiloch nejde o žiadnu výnimku. Nuž a ten ekologický aspekt… Mnohé vzácne kovy použité pri výrobe sa nielen ťažia neekologicky, ale aj v krajinách, ktoré dlhodobo upierajú svojim robotníkom základné ľudské práva.

V čom spočíva batéria od CATL

Na začiatkok musíme pripomenúť, že batéria od spoločnosti CATL už má stanovený približný termín nasadenia do výroby. Na rozdiel od mnohých ďalších revolučných experimentov je tak podstatne bližšie k realite a jej technológia sa testuje už niekoľko rokov.

Zdroj: CATL
Zdroj: CATL

Ide o akumulátor na princípe sodík-iónovej technológie. Základom je teda sodík a anóda je vytvorená z uhlíka. Inými slovami, do tohto akumulátora buď nepôjdu vôbec alebo len v malom množstve nebezpečné vzácne kovy ako lítium či kobalt, no to platí aj pre meď a nikel. Dva základné prvky sa nachádzajú bežne v prírode, a často sú už dnes vedľajším produktom ťažby iných surovín.

Čo nová batéria prinesie

Prechod na takúto zmiešanú technológiu umožní batérie integrovať efektívnejšie s využitím menej miesta. Znamená to, že celková kapacita batérie bude pri rovnakých rozmeroch vyššia ako s využitím lítium-iónovej technológie. Batéria CATL by mala poskytnúť aj lepšie termické vlastnosti. Nabiť na 80% ju bude možné už za 15 minút a v mrazivom počasí bude pokles jej kapacity podstatne menší. Životnosť oboch batérií je porovnateľná.

Zdroj: CATL
Zdroj: CATL

Ďalšou výhodou bude aj cena batérie. Aktuálna lítium-iónová batéria sa podľa spoločnosti Bloomberg pohybuje na cene okolo 137 dolárov za kWh s minimami na úrovni 100 dolárov. Číňania uvádzajú, že nová sodík-iónová technológia bude stáť na jednu kWh iba 25-35 eur, teda do 40 dolárov. Navyše, aktuálne výrobné linky budú môcť ostať takmer bezo zmeny, čo by prechod na novú technológiu významne urýchlilo.