BMW radu 3 oslavuje 40 rokov

687

Najúspešnejšie BMW všetkých čias sa dožíva okrúhleho jubilea. BMW radu 3 pôsobí v prémiovej strednej triede od roku 1975 s generáciou E21. Tento model sa prvé dva roky predával len so štvorvalcami, až v roku 1977 sa objavil prvý šesťvalec. E21 sa zrodilo len ako kupé a kabriolet s jedinou možnosť koncepciou pohonu. Zaujímavosťou je, že v týchto rokoch ešte dominovalo vstrekovanie karburátormi.

""
BMW 3 E21 (1975 – 1981)

Ďalšia generácia E30 prišla v roku 1982 a vydržala to na trhu až 10 rokov. E30 sa považuje za špeciálnu. Po prvýkrát totiž prišla ostrá verzia M3 poháňaná 2,3-litrovým štvorvalcom, ktorá započala úplne novú kategóriu automobilov. Svoju premiéru v trojkovom rade si pripísal aj pohon 4×4 v modeli 325iX.

""
BMW 3 E30 (1982 – 1992)

Začiatkom 90. rokov nastúpilo tretie pokračovanie s označením E36. Po vzore minulej generácie sa predávalo ako kupé, kabriolet, sedan, kombi a pribudol aj Compact. Tu sa pohon 4×4 neobjavil, šesťvalce už však tvorili dominantnú časť ponuky. Aj vrcholná M3 dostala atmosferický 3,2-litrový radový šesťvalec.

""
BMW 3 E36 (1992 – 1998)

Takmer na prelome tisícročí sa zrodila E46, azda najtypickejšia “trojka” vôbec. Keď sa povie BMW radu 3, určite každému napadne práve tento model. E46 sa vyrábala v piatich karosárskych vyhotoveniach (sedan, kombi, kupé, kabriolet a kompact) s pohonom zadnej i oboch náprav. Variant M3 využíval rovnako objemný motor ako M3 E36, jeho výkon však presiahol 100 k/liter s hodnotou 343 koní. Známy je svojím mimoriadne vysokým tónom a ochotou vytáčať sa pokojne na 8 000 ot./min.

""
BMW 3 E46 (1998 – 2005)

V roku 2005 prišla generácia E90. S trendom zväčšovania automobilov s každou novou generáciou už nešlo o malé auto ako u jeho predkov. E90 značilo sedan, E91 kombi, kupéčko označili ako E92 a kabriolet s pevnou strechou sa volá E93. Táto generácia je zaujímavá predovšetkým prvýkrát osadeným osemvalcom. BMW M3 totiž dostalo štvorlitrový atmosferický motor V8, ktorý je dodnes veľmi obľúbený medzi fanúšikmi. Jeho 420 koní znamenalo riadny nárast výkonu oproti E46.

""
BMW 3 E90 (2005 – 2011)

Zatiaľ poslednou generáciou je súčasný model F30 striedajúci E90 v roku 2012. Tu prišiel jeden zlom. Nová “trojka” už nemôže byť kupé ani kabriolet, túto úlohu prebral rad 4. Za to však pribudol praktickejší variant GT. Objavili sa aj prvé hybridy, naopak osemvalec už neprišiel. Vrcholná M3 F80 sa vrátila k radovému šesťvalcu, ktorý dostal objem 3 liter a technológiu dvojitého prepĺňania. Výkon medzigeneračne vzrástol len o 11 koní na 431 k, no hlavne boli skresané kilogramy. Nové BMW M3 Sedan je tak skoro dvakrát výkonnejšie a zhruba o 300 kg ťažšie než jeho predok M3 E30 z roku 1985.

""
BMW 3 F30 (2012 -)

4 dekády, 6 generácii a milióny fanúšikov. BMW radu 3 je ozajstný automobilový skvost, ktorý oslavuje 40. narodeniny.